net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος

«Κακή οδηγική συμπεριφορά και χαμηλής ποιότητας οδικό περιβάλλον οι κυριότερες αιτίες των ατυχημάτων»

Συνέντευξη του κ. Βασίλη Χαλκιά ως Διευθύνων Συμβούλος της εταιρείας Αττικές Διαδρομές Α.Ε., φιλοξενήσαμε στο mototriti.gr στην αρχή της εβδομάδος. Αυτή τη φορά μας μιλά με μια εξίσου σημαντική ιδιότητα, αυτή του Πρόεδρου του Συλλόγου των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

 
1) Κύριε Χαλκιά παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποιες-έστω και διάσπαρτες- προσπάθειες για τη μείωση των ατυχημάτων, δεν έχουμε ακόμη φθάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Εκτιμάτε ότι με το Εθνικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια, οι προτάσεις του οποίου δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα, μπορεί η συγκεκριμένη κατάσταση να αναστραφεί σύντομα;

Πράγματι, ο στόχος που είχε εξαρχής τεθεί για τη μείωση κατά 50% των θανάτων στην δεκαετία 2001-2010 δεν επετεύχθη. Τα πρώτα 3-4 χρόνια τα πήγαμε καλά, στην συνέχεια όμως η πορεία αυτή ανακόπηκε. Έτσι τώρα απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια και αυτό θα επιτευχθεί μόνο αν δράσουμε άμεσα σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς που αφορούν την οδική ασφάλεια: από την εκπαίδευση και την κυκλοφοριακή αγωγή έως την επιδιόρθωση και βελτίωση του οδικού δικτύου και των επικίνδυνων σημείων σε αυτό. Εκτιμώ ότι κάθε πρωτοβουλία υλοποίησης μέτρων που αφορούν την οδική ασφάλεια είναι στη σωστή κατεύθυνση και το Εθνικό Σχέδιο απαραίτητο για την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων αλλά κυρίως για το συντονισμό των πολλών και διαφορετικών υπηρεσιών και φορέων που εμπλέκονται στο ζήτημα. Αν υπάρξει πολιτική βούληση και το πρόγραμμα χρηματοδοτηθεί κατάλληλα, τότε είμαι αισιόδοξος για τα αποτελέσματά του. Αν το αντιμετωπίσουμε αποσπασματικά, όπως συμβαίνει με πολλά άλλα θέματα στον τόπο μας, και όχι ως ένα από τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα, τα βήματα θα είναι μικρά.

2) Ποιες είναι ή ποιες θα είναι οι προτάσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα;

Ο ΣΕΣ έχει επανειλημμένα καταθέσει προτάσεις που κινούνται όλες στην ίδια κατεύθυνση. Το πλέγμα των απαιτούμενων μέτρων περιλαμβάνει θέματα που αφορούν το οδικό δίκτυο, όπως ο εντοπισμός και οι βελτιώσεις σε επικίνδυνες θέσεις, η τεχνική επιθεώρηση και η συντήρησή του αλλά και θεσμικά ή άλλα ζητήματα, όπως η βελτίωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών, τα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και η ευαισθητοποίηση των πολιτών. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων δεν είναι ζήτημα επιλογής μέτρων, αλλά εφαρμογής τους από την πολιτεία. Όπως έδειξε η πρόσφατη πρωτοβουλία για την απομάκρυνση διαφημιστικών πινακίδων, πολλά θα λυθούν με την απαραίτητη πολιτική βούληση χωρίς να αλλάξουμε το θεσμικό πλαίσιο ή να νομοθετήσουμε κάτι νέο. Και να επισημάνω και κάτι άλλο, λιγότερο επιστημονικό, αλλά υπαρκτό. Δεν μπορούμε να λέμε πάντα ότι φταίνε οι άλλοι και ποτέ εμείς. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Όλοι φταίμε.

3) Σε ποιους τομείς εντοπίζονται τα κυριότερα προβλήματα, τα οποία κατά βάση μας οδηγούν σε υψηλούς δείκτες ατυχημάτων, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες;

Ο συνδυασμός δύο παραγόντων είναι αυτός που οδηγεί σε υψηλά ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων: αφενός της κακής οδηγικής συμπεριφοράς, δηλαδή της παραβίασης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, αφετέρου του μη ασφαλούς και χαμηλής ποιότητας οδικού περιβάλλοντος. Ας μην ξεχνάμε ότι επικίνδυνες συμπεριφορές και ανεπαρκές οδικό δίκτυο δεν συναντάμε μόνο στο εθνικό ή επαρχιακό δίκτυο αλλά κυρίως στη γειτονιά μας, όπου χωρίς πεζοδρόμια, χωρίς επάρκεια σε χώρους στάθμευσης, χωρίς κατάλληλη σήμανση ή άλλα μέσα, πεζοί και ποδηλάτες – όπου αυτοί υπάρχουν στις ελληνικές πόλεις – κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή. Θα πρέπει, λοιπόν, ταυτόχρονα να καλύψουμε τα κενά και στα δύο επίπεδα, και του οδηγού και του δικτύου.

Επιπλέον όμως, θα πρέπει να δώσουμε και την αίσθηση ότι οι δρόμοι μας εποπτεύονται και καθένας που αποτελεί πηγή κινδύνου για τον εαυτό του ή τους άλλους με κάποιο τρόπο εμποδίζεται. Σε αυτή την κατεύθυνση, απαιτείται διαρκής και οργανωμένη αστυνόμευση, όχι με την έννοια που έχουμε συνηθίσει να εννοούμε αλλά με μια πιο σύγχρονη προσέγγιση: αυτή που επιτρέπει τη χρήση νέων τεχνολογιών και την εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων από πλευράς της Τροχαίας, ώστε να εμπεδωθεί η αίσθηση τήρησης των κανόνων στους οδηγούς. Αυτό θα βοηθήσει να περάσουμε σταδιακά σε πιο ασφαλείς οδηγικές συμπεριφορές. Το «σβήνω κλήσεις» θα πρέπει να σταματήσει ως πρακτική. Αν νομίζει κανείς ότι αυτή η πρακτική είναι καλή, τότε ας την προωθήσουμε στην Ευρώπη και ας δείξουμε στους «κουτόφραγκους» πώς να «σβήνουν» κι αυτοί.

4) Πείτε ορισμένα στοιχεία, σχετικά με τις προσπάθειες του ΣΕΣ όλα αυτά τα χρόνια, για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;

Ο ΣΕΣ κατά καιρούς δημοσιοποιεί και καταθέτει σε όλους του αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες τις θέσεις του και σε αυτό το θέμα. Σημειώνω ότι ο Σύλλογος είναι επιστημονικός και δεν μπορεί παρά να προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει, να προτείνει και να συμμετέχει δημιουργικά όπου κληθεί να εκπροσωπηθεί. Σημαντικό βήμα για το Σύλλογο είναι η εκπροσώπησή του, δια μέσου του εκάστοτε Προέδρου του, στο νεοσυσταθέν Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ), που φαίνεται να είναι μια πολύ σοβαρή προσπάθεια στον τομέα αυτό. Επιπλέον, σας αναφέρω ότι ημερίδες και συνέδρια διοργανώνονται υπό την αιγίδα του συλλόγου σε τακτική βάση, ότι υπάρχει αγαστή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία αλλά και ότι τα μέλη του συλλόγου, μεμονωμένα, είτε ως επαγγελματίες μελετητές, είτε ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, συμβάλλουν καθημερινά με την εργασία τους και την πρακτική τους ώστε να έχουμε ένα πιο ασφαλές οδικό περιβάλλον.

 

??????? ????????????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ