Και όμως, κάποια "τικ", πραγματικά σώζουν! Μιλάμε για την οδήγηση δικύκλου, και για συγκεκριμένες πολύτιμες συνήθειες, έλεγχους και επαναλαμβανόμενους αυτοματισμούς ασφαλείας.
Οι περισσότεροι αναβάτες έχουν καθιερώσει τη δική τους ιεροτελεστία ελέγχων / «τικ», που συνήθως προέρχεται από πολύχρονη εμπειρία στην άσφαλτο. Μάλιστα οι έλεγχοι πριν καβαλήσεις πρέπει συνήθως να γίνονται ΑΥΣΤΗΡΑ με την ίδια σειρά, για να μην παραλείψεις κανένα σημαντικό σημείο.
ΠΡΙΝ την οδήγηση
Ο νοητικός έλεγχος κάθε φορά πριν καβαλήσεις, πως δεν έχεις ξεχάσει τα απαραίτητα –δίπλωμα, άδεια οδήγησης, ασφάλεια, απόδειξη πληρωμής τέλους κυκλοφορίας, κοντρόλ για το γκαράζ, πορτοφόλι, κινητό, και σετ από αδιάβροχα. Ειδικά όσοι αλλάζουν συχνά μπουφάν και τσάντα, καλό είναι να τον καθιερώσουν. Ένα... πασπάτεμα σε κάθε τσέπη, και μια εσωτερική απαγγελία του στιλ "κινητό, χαρτιά, κλπ.", σιγουρεύουν πως τα έχουμε όλα!
Ο έλεγχος στο λουράκι του κράνους πριν ξεκινήσεις είναι αναντικατάστατος. Είναι δεμένο; Είναι το πιο εύκολο πράγμα να ξεχάσεις, καθώς δεν το αισθάνεσαι εύκολα στο λαιμό αν δεν σε πιέζει, ειδικά αν αλλάξεις τη σειρά των ελέγχων σου.
Τσεκ στο μπουφάν και στο σακίδιο για τυχόν ανοιχτές τσέπες. SOS! Αν έχετε μεγάλη μοτοσικλέτα, θυμηθείτε πως σε υπέρ-υψηλές ταχύτητες, τα φερμουάρ της τσάντας ανοίγουν μόνα τους, και όλο το περιεχόμενο σκορπίζει στα πέρατα του ορίζοντα!
Έλεγχος για τυχόν ανοιχτό πλάγιο σταντ (για τον φόβο των παλιών δικύκλων που σου επέτρεπαν την εκκίνηση με ανοιχτό σταντ, ή στην περίπτωση που έχει χαλάσει ο διακόπτης που κόβει την ανάφλεξη) και φύγαμε.
Η... παραδοσιακή κλωτσιά στα ελαστικά, αποκαλύπτει σκασμένο ή πολύ ξεφούσκωτο ελαστικό.
Δεν τις ελέγχουμε ποτέ, όμως οι πιο επικίνδυνες καμένες λυχνίες είναι εκείνες των πίσω φλας! Νομίζεις πως έχεις βγάλει αριστερό φλας, κι ο οδηγός πίσω σου, νομίζοντας πως πηγαίνεις ευθεία προσπαθεί να σε προσπεράσει!
ΚΑΤΑ την οδήγηση
Ο αυτόματος, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, έλεγχος του αριστερού χεριού στον διακόπτη των φώτων (σε όσα δίκυκλα τον διαθέτουν πλέον), ώστε να διαπιστώσουμε πως έχουμε αναμμένη τουλάχιστον τη μικρή σκάλα του προβολέα. Επιβάλλεται τόσο από το νόμο, όσο και από τη λογική, αφού το αναμμένο φως μας κάνει πολύ πιο ευδιάκριτους.
Ο τακτικός έλεγχος στον διακόπτη των φλας (αν το δίκυκλο μας δεν έχει τη γνωστή ηχητική υπενθύμιση), για να μην κινούμαστε με κάποιο φλας αναμμένο. Είναι επικίνδυνο να δίνουμε λανθασμένη πληροφόρηση για δήθεν στροφή, ενώ συνεχίζουμε ευθεία. Πόσο μάλλον να κάνουμε, έστω και ανεπαίσθητα αλλαγή πορείας από την άλλη πλευρά από εκείνη στην οποία έχουμε βγάλει φλας.
Ο διπλός έλεγχος στους καθρέπτες, δηλαδή ο πρώτος έλεγχος που ακολουθείται από δεύτερο έλεγχο μετά από 1-2 δευτερόλεπτα. Ο δεύτερος έλεγχος θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε την ταχύτητα των επερχόμενων οχημάτων, αφού τα επικίνδυνα γρήγορα αυτοκίνητα και δίκυκλα θα έχουν μεγαλώσει ανησυχητικά στο κρύσταλλο του καθρέπτη.
Ο οπτικός έλεγχος στις μπροστινές ρόδες των μποτιλιαρισμένων αυτοκινήτων, για να εντοπίσεις εκείνες που ετοιμάζονται να στρίψουν.
Τακτικοί, αυτοματοποιημένοι έλεγχοι, που μεταφράζονται σε σωτήρια, επαναλαμβανόμενα «τικ». Βάλτε τα στο πρόγραμμα, σήμερα κιόλας!