net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος
Share

Παρουσίαση

Παρουσίαση
Παρουσίαση: To BMW K 1300R απέναντι στο Yamaha FZ1 Fazer ABS
Fazer το… εναλλακτικό
Διαβάστηκε από 4372 αναγνώστες
Για αυτούς που βρίσκουν τη μοτοσικλέτα της BMW ιδανική, αλλά την ίδια στιγμή κομματάκι ακριβή, τo Yamaha Fazer με τον 4κύλινδρο 1.000άρη κινητήρα μπορεί να αποτελέσει μία καλή εναλλακτική λύση, η οποία είναι σε θέση να καλύψει αρκετά ικανοποιητικά τα όποια… ψυχολογικά κενά του αναβάτη της.
Εισαγωγή: Περί σχετικότητας
Τι σχέση μπορεί να έχει ένα 4κύλινδρο 1000άρι με πρακτικές προεκτάσεις και ρίζες στο R1 του 2005 με τον εξευγενισμένο Γερμανό «μπαμπούλα» της BMW; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι «όχι και τόσο μεγάλη…», αφού οι διαφορές που χωρίζουν τα δύο μοντέλα είναι αρκετές. Ξεκινώντας από τον κινητήρα, ροπή, ισχύς και χωρητικότητα γέρνουν την πλάστιγγα σαφώς προς τη μεριά του γερμανικού μοντέλου. Τα πράγματα φαντάζουν καλύτερα για την ιαπωνική μοτοσικλέτα στον τομέα της συμπεριφοράς, με το σημαντικά χαμηλότερο βάρος και την πιο σπορ γεωμετρία του πλαισίου να δίνουν υποσχέσεις για μία πιο ανάλαφρη αίσθηση όταν η εθνική οδός δώσει τη θέση της σε δρόμο με στροφές. Επειδή όμως τα πάντα είναι σχετικά, το ιαπωνικό μοντέλο είναι σε θέση να βγάλει από το αδιέξοδο αυτόν που επιθυμεί διακαώς να αποκτήσει τη γερμανική μοτοσικλέτα, αλλά ο τραπεζικός του λογαριασμός δεν τον αφήνει να εκπληρώσει τα όνειρά του. Όπως και να έχει, το αντίδοτο στη δική μας περίπτωση λέγεται Fazer και ικανοποιεί τόσο με την ισχύ του κινητήρα όσο και με τις συνολικές δυνατότητές του.
Παρεμβατισμός στο ελάχιστο
Όπως και να το δει κανείς, το Fazer είναι μία πιο «ανόθευτη» κατασκευή σε σχέση με το K 1300 R. Όχι, σε καμία περίπτωση δεν φορά ζώνη αγνότητας και όταν ο δείκτης του στροφόμετρου ξεπερνά τις 8.000 σ.α.λ. το μοτέρ υπενθυμίζει την κολασμένη από το R1 καταγωγή του. Το αγνό της κατασκευής αφορά στα ελάχιστα ηλεκτρονικά που παρεμβαίνουν στην οδηγική εμπειρία, αφού στην προκειμένη περίπτωση το μοναδικό πράγμα που δίνει το «παρών» είναι το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων, το γνωστό σε όλους ABS, το οποίο μάλιστα αποτελεί κομμάτι του προαιρετικού εξοπλισμού. Εδώ, μεταξύ του αναβάτη και της μοτοσικλέτας δεν παρεμβαίνουν ούτε ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις ούτε σύστημα περιορισμού της ολίσθησης του πίσω τροχού ούτε συνδυαζόμενα φρένα με ηλεκτρική υποβοήθηση. Με λίγα λόγια, ο αναβάτης έχει πολύ περισσότερο έλεγχο, χωρίς να χρειάζεται να απενεργοποιήσει κάτι και αυτό τον κάνει το αφεντικό της υπόθεσης, σε αντίθεση με το «K», το οποίο με όλα τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα παίρνει από μόνο του πολλές φορές τα ηνία.
Στο δρόμο: Σε διαφορετική τροχιά
Το μικρότερο σε σχέση με του Κ1300R βάρος, σε συνδυασμό με τη σαφώς πιο γρήγορη γεωμετρία του πλαισίου και το μικρότερο μεταξόνιο, κάνουν το Fazer μία σημαντικά πιο ευέλικτη μοτοσικλέτα, η οποία μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση όχι μόνο πιο γρήγορα, αλλά και με λιγότερη προσπάθεια σε σχέση με το μοντέλο της BMW. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό στην περίπτωση που κάνετε το λάθος… και κατεβείτε στο κέντρο της πόλης με το ιαπωνικό 1000άρι μέρα μεσημέρι και τη θερμοκρασία να ξεπερνά τους 30 βαθμούς. Ο κινητήρας μπορεί να παράγει υπερβολικές ποσότητες θερμότητας, ωστόσο το Fazer θα καταφέρει να περάσει εύκολα ανάμεσα από τα αυτοκίνητα (προσοχή μόνο στους καθρέπτες), να φτάσει γρήγορα στο φανάρι και να ξεκινήσει εξίσου γρήγορα, κρατώντας έτσι τον αναβάτη συνεχώς σε κίνηση και τα πόδια του χωρίς… εγκαύματα. Για το «K» τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα, αφού τόσο οι μεγαλύτερες διαστάσεις του όσο και το σημαντικά υψηλότερο βάρος, μόνο εν μέρει μπορούν να εξισορροπηθούν από την άνετη θέση οδήγησης και τη σωστή εργονομία που προσφέρει το φαρδύ και σχετικά ψηλά τοποθετημένο τιμόνι. Τα ίδια ισχύουν και όταν οι δύο μοτοσικλέτες βρεθούν σε σφιχτό στροφιλίκι, όπου το μοντέλο της γερμανικής εταιρείας θα νιώσει μία ελαφρά δυσφορία, την ίδια στιγμή που το Yamaha θα αισθανθεί πολύ πιο άνετα. Αυτό που χαλάει την εικόνα του ιαπωνικού μοντέλου σε αυτές τις συνθήκες είναι η απότομη λειτουργία του ψεκασμού από κλειστό σε ανοικτό γκάζι, που δεν επιτρέπει στον αναβάτη να διατηρήσει μία σταθερή ροή και θα τον κουράσει γρηγορότερα από όσο περίμενε. Στην εθνική δεν τίθεται θέμα για καμία από τις δύο μοτοσικλέτες. Τόσο το BMW όσο και το Yamaha μπορούν να ταξιδέψουν με διαστημικές ταχύτητες, εφόσον βέβαια το πρώτο φέρει την έξτρα ζελατίνα στον εξοπλισμό του. Και τα δύο εμφανίζονται υποδειγματικά σταθερά, με το γερμανικό μοντέλο να προσφέρει ένα έξτρα αίσθημα ασφάλειας λόγω μεγαλύτερων διαστάσεων και μεταξονίου, ενώ το ιαπωνικό μοντέλο θα πραγματοποιήσει περισσότερες στάσεις λόγω μικρότερης αυτονομίας. Η άνεση κυμαίνεται επίσης σε υψηλά επίπεδα και για τα δύο, με το Κ1300R να έχει όμως το πάνω χέρι λόγω των ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αναρτήσεων και της επιλογής Comfort, ενώ και ο συνεπιβάτης του τελευταίου θα νιώσει πιο άνετα εξαιτίας της μεγαλύτερης και ενιαίας σέλας.
Και τα κυβικά κάνουν τη διαφορά
Προερχόμενος από το R1 του 2005, με αρκετές αλλαγές για την ενίσχυση της απόδοσής του στο μεσαίο φάσμα λειτουργίας, ο κινητήρας του FZ1 Fazer αποδεικνύεται πολύ δυνατός στην πράξη, θυμίζοντας όμως έντονα τη superbike καταγωγή του. Στις χαμηλές στροφές είναι φιλικός και πειθήνιος και δεν θα τρομάξει ούτε τον αρχάριο αναβάτη. Μετά τις 8.000 σ.α.λ., όμως, θέλει την προσοχή σου τεταμένη, γιατί απλά… σεληνιάζεται και στροφάρει ταχύτατα μέχρι και τον κόφτη. Από το μοτέρ της ιαπωνικής μοτοσικλέτας λείπει βέβαια η… γιγαντιαία ροπή του βαυαρικού 4κύλινδρου 1.300άρη. Η μακριά κλιμάκωση της πρώτης σχέσης κάνει αυτό το φαινόμενο ακόμη πιο αισθητό, το οποίο μεγεθύνεται ακόμη περισσότερο από την «τρύπα» που παρουσιάζεται στην απόδοση στις 4.000 σ.α.λ. Στην προκειμένη περίπτωση, ο βήχας και τα… λιγότερα κυβικά δεν κρύβονται, η ισχύς όμως είναι αρκετή για να κρατήσει την ιαπωνική μοτοσικλέτα κοντά στο Κ1300R, στο γνωστό «φανάρι-φανάρι», λόγω και του σαφώς μικρότερου βάρους. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν θα το φέρει μπροστά από το γερμανικό μοντέλο, λόγω και της έλλειψης ροπής χαμηλά, που απαιτεί αρκετή προπόνηση για να βρεθεί η ιδανική αναλογία γκαζιού και συμπλέκτη. Οι διαφορές μάλιστα γίνονται ακόμη πιο έντονες όταν ο δρόμος ανοίξει και στο ψηφιακό ταχύμετρο εμφανιστεί η ένδειξη των 220 περίπου χλμ./ώρα. Σε αυτές τις ταχύτητες, το «Κ» ανοίγει πιο γρήγορα την ψαλίδα από το Fazer, το οποίο δεν μένει πολύ πίσω από πλευράς τελικής σε καμία περίπτωση, αλλά δεν μπορεί να απειλήσει το γερμανικό θηρίο.
Συμπέρασμα
Όπως προλογίσαμε, αυτή δεν είναι μία απευθείας αντιπαράθεση μεταξύ του Fazer και του νέου Κ1300R. Η ιαπωνική μοτοσικλέτα είναι μία καθ’ όλα αξιόλογη πρόταση, αλλά σε αυτή την περίπτωση το μόνο που μπορεί να αποτελέσει για τον επίδοξο αγοραστή της γερμανικής μοτοσικλέτας είναι ένα είδος «υποκατάστατου», όταν ο τελευταίος δεν βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να καταβάλει το χρηματικό ποσό που απαιτείται για την απόκτηση του BMW. Μπορεί επίσης να το δει κανείς και ως «σχολείο», από το οποίο, «αποφοιτώντας», θα έχει πάρει μία πάρα πολύ καλή ιδέα για την ισχύ αλλά και τη ροπή που θα συναντήσει στη σέλα του K1300R. Αν και εδώ που τα λέμε, ίσως κάποιες στιγμές του λείψουν τα… σχολικά του χρόνια, όπου τα πράγματα είναι πιο… αγνά, ελαφριά και ευέλικτα!



ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ