net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος

Πόσο αποτελεσματικά και χρήσιμα, είναι τα σύγχρονα συστήματα ABS στη μοτοσυκλέτα;

Εμπόδιο στην εκμάθηση;

Πόσο μπορεί να βοηθήσει το ABS στην σωστή εκμάθηση του φρεναρίσματος για έναν αναβάτη μοτοσυκλέτας; Πιστεύετε ότι η ύπαρξη του συστήματος δημιουργεί τελικά αναβάτες που έχουν μειωμένες ικανότητες στο φρενάρισμα;

 
Το ABS είναι ένα σύστημα το οποίο έχει δημιουργήσει μερικές από τις μεγαλύτερες-αν όχι τις μεγαλύτερες- συζητήσεις, σχετικά με την εισαγωγή του αλλά και τον ρόλο του στη μοτοσυκλέτα. Προερχόμενο από τον χώρο των αυτοκινήτων, το ABS ή Anti-lock Brake System εμποδίζει το μπλοκάρισμα των τροχών σε περίπτωση φρεναρίσματος πανικού, προλαμβάνοντας την απώλεια ελέγχου και την πτώση της μοτοσυκλέτας.
 
Τα πρώτα συστήματα ABS εμφανίστηκαν στη μοτοσυκλέτα για πρώτη φορά το 1988, όταν η BMW παρουσίασε την Κ100, ενώ σύντομα ακολούθησε και η Honda, τοποθετώντας το σύστημα στην ST1100 Pan European. Το σύστημα υποσχόταν την αποφυγή των πτώσεων από απότομο φρενάρισμα, είτε σε στεγνό είτε σε βρεγμένο, ωστόσο οι πρώτες εκδόσεις του δεν λειτουργούσαν ικανοποιητικά. Αποτέλεσμα, η απόσταση φρεναρίσματος να μεγαλώνει, όταν το σύστημα λειτουργούσε, οδηγώντας σε, τελικά, χειρότερο φρενάρισμα σε ολισθηρές συνθήκες.
 
Η συμπεριφορά αυτή των πρώιμων συστημάτων δημιούργησε προκαταλήψεις, πολύ διαδεδομένες ακόμη και σήμερα: Ότι είναι καλύτερο για τις μοτοσυκλέτες να ΜΗΝ φέρουν ABS. Επιπλέον, η παρεμβατικότητα του συστήματος στην διαδικασία του φρεναρίσματος δημιούργησε και μια άλλη αντίληψη: Ότι η ύπαρξη ABS σε μία μοτοσυκλέτα είναι στοιχείο που εμποδίζει την σωστή εκμάθηση του φρεναρίσματος, από τον αναβάτη. Πόσο αλήθεια υπάρχει όμως, σε αυτούς τους ισχυρισμούς;
 
Το φρενάρισμα σε μια μοτοσυκλέτα είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία, που απαιτεί έναν πολύ καλό συντονισμό των κινήσεων του χεριού και του ποδιού –ή των δύο χεριών, αν μιλάμε για scooter- του αναβάτη. Το «τέλειο» φρενάρισμα είναι μια έννοια σχεδόν ανύπαρκτη και αυτό είναι κάτι το οποίο έχουν παραδεχθεί, ακόμη και κορυφαίοι αναβάτες παγκοσμίως. Σε πολύ δυνατή επιβράδυνση ή επιβράδυνση πανικού, σχεδόν πάντα θα επέλθει ολίσθηση του πίσω τροχού, ενώ στο χειρότερο σενάριο θα μπλοκάρει και ο μπροστινός, οδηγώντας σε πτώση. Μια λοιπόν σημαντική ικανότητα που όλοι οι αναβάτες καλούνται να έχουν, είναι το σωστό ζύγισμα της πίεσης σε μανέτα και πεντάλ. Το θετικό που προέρχεται από αυτή την εκμάθηση, είναι ότι ο αναβάτης σταδιακά αποκτά την αίσθηση σχετικά με το πότε οι τροχοί πλησιάζουν στα όρια της πρόσφυσής τους.
 
Σε αυτό το σημείο, στέκονται οι πολέμιοι του ABS. Ισχυρίζονται ότι η ύπαρξη του συστήματος δημιουργεί «τεμπέληδες» αναβάτες που τελικά φρενάρουν… όπως να ναι, με το σύστημα να «μαζεύει» τα λάθη τους. Για πολλούς αναβάτες, ιδιαίτερα της «παλιάς σχολής», μια τέτοια παρέμβαση στην αίσθηση της μοτοσυκλέτας είναι απαράδεκτη. Οι ίδιοι αναβάτες, δυστυχώς, ακόμη πιστεύουν ότι το ABS τελικά χειροτερεύει το φρενάρισμα, γεγονός που αφορούσε βέβαια τα συστήματα των πρώτων γενιών. Ένα γεγονός ακόμα που έχει ενοχλήσει αρκετούς μοτοσυκλετιστές, είναι ότι από το 2017, το σύστημα ABS θα είναι υποχρεωτικό, από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, σε κάθε μοτοσυκλέτα άνω των 125 κ.εκ., πράγμα που για κάποιους σημαίνει ότι… έρχεται το τέλος της απόκτησης της σωστής ικανότητας φρεναρίσματος, από οποιονδήποτε αναβάτη!
 
Ωστόσο, τα παραπάνω δεν ισχύουν. Τα σύγχρονα συστήματα ABS είναι υπερ-εξελιγμένα, μπορούν να διαβάζουν τα δεδομένα πολύ γρήγορα και αντίστοιχα γρήγορα να επεμβαίνουν στα φρένα. Επιπλέον –και αυτό το λέμε και από την εμπειρία μας, κατά τις δοκιμές μοτοσυκλετών-, για να επέμβει το ABS πρέπει κανείς να φρενάρει σε…πραγματικά ακραίο βαθμό, με δυνάμεις αντίστοιχες μόνο με αυτές φρεναρίσματος πανικού!
 
Αρα, το ABS δεν αποτελεί…τροχοπέδη (όσο οξύμωρο και αν ακούγεται), στην σωστή εκμάθηση της διαδικασίας φρεναρίσματος. Ούτως η άλλως, κανένας αναβάτης δεν καλείται να «πέσει» στα φρένα κάθε φορά που επιβραδύνει: πρόκειται για μια λανθασμένη τεχνική. Κατά την «νορμάλ» κίνηση της μοτοσυκλέτας, ο αναβάτης μπορεί και να νιώσει καλά τα φρένα του, αλλά και να ζυγίσει την δύναμη μεταξύ εμπρός και πίσω, πολύ προτού το ABS παρέμβει. Δηλαδή, εάν, όταν φρενάρετε, το ABS σας «χτυπά» τα φρένα συνεχώς, το πιθανότερο είναι ότι… κάνετε κάτι λάθος!
 
Παράλληλα, το ότι το ABS επεμβαίνει μόνο σε ακραίες συνθήκες σημαίνει ότι το σύστημα φρένων δεν θα χάσει δύναμη, προτού πραγματικά οι τροχοί κινδυνεύσουν να μπλοκάρουν. Στην πράξη, όλα αυτά μπορούν να συνοψισθούν σε μία φράση: Οι περισσότεροι από εμάς, γνωρίζουν πόσο τρομακτικό αλλά και επικίνδυνο, είναι το μπλοκάρισμα του εμπρός τροχού, όταν φρενάρουμε απότομα διότι μας πετάχτηκε κάποιος ασυνείδητος οδηγός, ένα αθώο ζωάκι ή αντιληφθήκαμε νερό στο οδόστρωμα, σχετικά…αργά. Δεν θα θέλαμε να μπορούσαμε να το αποφεύγουμε, κάθε φορά; Αυτό ακριβώς κάνει το ABS: Κάνει την οδήγηση μοτοσυκλέτας ασφαλέστερη.
 
Εσείς τι πιστεύετε; Θα επιλέγατε μοτοσυκλέτα με σύστημα ABS ή προτιμάτε να το αποφεύγετε; Θεωρείτε ότι το ABS παρεμβαίνει με δυσάρεστο τρόπο στη δυναμική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας σας; Και ποια είναι η γνώμη σας για την υποχρεωτική εφαρμογή του, από το 2017;
 

 
  • Πανος

    Αγορασα τον μαιο το sh150 με abs.δεν το μετανιωνω ουτε μια στιγμη και ας ειχε 300 ευρω παραπανω,πιστευω καλα κανουν και το κανουν υποχρεωτικο θα σωσει κοσμο.ασχετους ή "σχετικους".

     
  • Νίκος

    όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα προφανώς και είναι καλά. Οι μοτοσυκλέτες δεν προορίζονται για αγωνιζόμενους ώστε να πρέπει να εκπαιδεύουν αναβάτες με τρελά skills, το ABS θα πρέπει να μπει σε όλα τα δίκυκλά καθώς ακόμα πουλιούνται πάνω απο το 60% χωρίς. Τώρα αν μας κάνει καλύτερους ή χειρότερους αναβάτες είναι μεγάλη συζήτηση όπως και μεγάλη συζήτηση είναι αν μας κάνει καλύτερους αναβάτες η παιδεία μας και η τήρηση του ΚΟΚ

      1
  • Μιχάλης

    Παλαιότερα ήμουν πολέμιος του συστήματος, μέχρι που το δοκίμασα σε λειτουργία. Είναι μια πολύ σημαντική προσθήκη ασφαλείας σε κάθε μοτοσυκλέτα. Και φυσικά δεν επηρεάζει στο ελάχιστον την "εκμάθηση" των φρένων. Είναι τρομερό gain να μην τρέμει το φυλλοκάρδι σου σε βρεγμένο ή κακό δρόμο, αν χρειαστεί να φρενάρεις.

      2
  • Kostas

    με βάση την ποικιλομορφία και τους κινδύνους που κρύβει το ελληνικό οδόστρωμα, το ABS είναι απαραίτητο. η αίσθηση και αποτελεσματικότητα στο φρενάρισμα είναι τεράστια. Για σπορ οδήγηση όμως, καλο θα ήταν οι εταιρίες να δώσουν την δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος.

      2

NONPAPER - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ