net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος
Share

Παρουσίαση

Παρουσίαση
Οδική Ασφάλεια
- Βασίλης Χαλκιάς
Διαβάστηκε από 44255 αναγνώστες
"Απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια στην Οδική Ασφάλεια"

Ο κ. Βασίλης Χαλκιάς μάς μίλησε με δύο ιδιότητες. Η πρώτη είναι αυτή του Προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και η δεύτερη αυτή του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας Αττικές Διαδρομές Α.Ε. Κάτι που σημαίνει ότι γνωρίζει πολλά για την οδική ασφάλεια και ότι η γνώμη του έχει μάλλον διπλή βαρύτητα. 

Moto Τρίτη:
Παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποιες -έστω και διάσπαρτες- προσπάθειες για τη μείωση των ατυχημάτων, δεν έχουμε ακόμη φθάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Εκτιμάτε ότι με το Εθνικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια, οι προτάσεις του οποίου δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα, μπορεί η συγκεκριμένη κατάσταση να αναστραφεί σύντομα;
Βασίλης Χαλκιάς: Πράγματι, ο στόχος που είχε εξ αρχής τεθεί για τη μείωση κατά 50% των θανάτων στη δεκαετία 2001-2010 δεν επετεύχθη. Εκτιμώ, όμως, ότι κάθε πρωτοβουλία υλοποίησης μέτρων που αφορούν στην οδική ασφάλεια είναι στη σωστή κατεύθυνση και το Εθνικό Σχέδιο απαραίτητο για την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, αλλά κυρίως για το συντονισμό των πολλών και διαφορετικών υπηρεσιών και φορέων που εμπλέκονται στο ζήτημα. Αν υπάρξει πολιτική βούληση και το πρόγραμμα χρηματοδοτηθεί κατάλληλα, είμαι αισιόδοξος για τα αποτελέσματά του. 

Μ.Τ.: Ποιες είναι οι προτάσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα;
Β.Χ.: Ο ΣΕΣ έχει επανειλημμένα καταθέσει προτάσεις, που κινούνται όλες στην ίδια κατεύθυνση. Το πλέγμα των απαιτούμενων μέτρων περιλαμβάνει θέματα που αφορούν στο οδικό δίκτυο, όπως είναι ο εντοπισμός και οι βελτιώσεις σε επικίνδυνες θέσεις, η τεχνική επιθεώρηση και η συντήρησή του, αλλά και θεσμικά ή άλλα ζητήματα, όπως είναι η βελτίωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών, τα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και η ευαισθητοποίηση των πολιτών. 
Μ.Τ.: Υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στην Αττική Οδό με εμπλεκόμενους μοτοσικλετιστές;
Β.Χ.: Η Αττική Οδός συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πλέον ασφαλείς αυτοκινητόδρομους στην Ευρώπη. Μάλιστα, το 2005 η Διεθνής Οδική Ομοσπονδία/IRF (International Road Federation) απένειμε στην εταιρεία το 1ο βραβείο για τη συμβολή της στην οδική ασφάλεια. Από τα στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα στην Αττική Οδό, διαπιστώνουμε ότι οι δείκτες διατηρούνται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τους μέσους ευρωπαϊκούς όρους.
Ωστόσο, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι η Αττική Οδός θα μπορούσε να ήταν ο ασφαλέστερος αυτοκινητόδρομος στον κόσμο(!), αν σε αυτόν δεν κυκλοφορούσαν μοτοσικλέτες. Και αυτό γιατί, δυστυχώς, τα στοιχεία της Αττικής Οδού για τους μοτοσικλετιστές δείχνουν ότι η επικινδυνότητά τους (νεκροί ή τραυματίες ανά εκατομμύριο οχηματοχιλιόμετρα) είναι πολλαπλάσια σε σχέση με των υπολοίπων κατηγοριών. Πιο συγκεκριμένα, από την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, πάνω από το 50% των θανάτων αφορά μοτοσικλετιστές, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό, αν αναλογιστεί κανείς ότι η κυκλοφορία των δικύκλων στην Αττική Οδό είναι μικρότερη από 3%.

Μ.Τ.: Υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία μηχανοκίνητων δίκυκλων ή τετράτροχων οχημάτων παντός εδάφους (ATV) στην Αττική Οδό και αν ναι, πώς ορίζονται (βάσει κυβισμού / τελικής ταχύτητας);
Β.Χ.: Σύμφωνα με το ¶ρθρο 29 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στους αυτοκινητόδρομους απαγορεύεται η κυκλοφορία γενικά οχημάτων που εξ υπολογισμού ή εκ κατασκευής ή εξ άλλης αιτίας δεν μπορούν να αναπτύξουν σε οριζόντια οδό, ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό ισχύει και στην Αττική Οδό.

Μ.Τ.: Γνωρίζουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής Οδού παρακολουθείται από κλειστό κύκλωμα. Σε περίπτωση που εντοπιστεί ατύχημα ενός αναβάτη ή βλάβη της μοτοσικλέτας του, πώς ενεργεί το προσωπικό της Αττικής Οδού;
Β.Χ.: Στην Αττική Οδό, κεντρικό πυρήνα της διαχείρισης της κυκλοφορίας αποτελεί το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Κ.Δ.Κ.), το οποίο επιβλέπει διαρκώς τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Το Κ.Δ.Κ., βάσει των στοιχείων που συλλέγει, ενεργοποιεί άμεσα τις διαδικασίες που απαιτούνται με στόχο την ασφάλεια του χώρου του ατυχήματος και των ανθρώπων που εμπλέκονται σε αυτό, καθώς και των υπολοίπων οδηγών που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο.

Μ.Τ.: Στο εξωτερικό ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά η τοποθέτηση ελαστικών παρεμβυσμάτων στις μπαριέρες για την προστασία των μοτοσικλετιστών. Υπάρχουν σκέψεις για εφαρμογή κάτι αντίστοιχου στην Αττική Οδό;
Β.Χ.: Λαμβάνοντας υπ´ όψιν την ασφάλεια των δικυκλιστών και το πόσο ιδιαίτερα εκτεθειμένη είναι αυτή η κατηγορία χρηστών του αυτοκινητόδρομου σε κινδύνους, έχουμε ήδη ξεκινήσει τη διερεύνηση και τη λήψη πρόσθετων μέτρων παρόμοιων με εκείνων που εφαρμόζονται διεθνώς, για την προστασία τους από την πρόσκρουσή τους στα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας (ΜΣΟ) και ειδικότερα στους ορθοστάτες των στηθαίων αυτών. Πιο συγκεκριμένα, τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν την τοποθέτηση πρόσθετων τεμαχίων ή διατάξεων πάνω στα ήδη τοποθετημένα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας, με σκοπό την απορρόφηση ενέργειας ή την αποτροπή της απευθείας πρόσκρουσης των δικυκλιστών στα στηθαία και κυρίως στους ορθοστάτες.

 
 Το Α και το Ω
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
8ήμερο Οδικής Ασφάλειας - 1-8/9/2010
Οδική Ασφάλεια: Τα πιο προσιτά μοντέλα με ABS
- Peugeot Elystar 150 efi ABS
- Honda SH 300i ABS
- Kymco Downtown 300i ABS
- BMW G 650GS ABS
- Kawasaki ER-6n ABS
- Suzuki Bandit 650S ABS
- Aprilia SL750 Shiver ABS
- Honda XL700V Transalp C-ABS
- Yamaha XJ6 ABS
Οδική Ασφάλεια: Best Buy -Επιλεγμένα μοντέλα με ABS
Οδική Ασφάλεια: Συνεντεύξεις
- Ταξίαρχος Κωνσταντίνος Κρόκος
- Βασίλης Χαλκιάς
- Λεωνίδας Γρηγοράκος


ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ