Κατά πόσο καλύτερα και πού, είναι τελικά τα ακτινικά φρένα;

Κατά πόσο καλύτερα και πού, είναι τελικά τα ακτινικά φρένα;

Κατά πόσο καλύτερα και πού, είναι τελικά τα ακτινικά φρένα;

Ακτινικά φρένα: Μύθοι και αλήθειες

Είναι πράγματι καλύτερα τα ακτινικά φρένα, σε σχέση με τα συμβατικά; Αν ναι, για πόση βελτίωση μιλάμε; Και επίσης… πως προήλθαν τα ακτινικά φρένα;

Μιλώντας για φρένα, μια λέξη που προκαλεί ρίγη συγκίνησης στους μοτοσυκλετιστές είναι η λέξη «ακτινικά». Μιλώντας για ακτινικά φρένα, μπορούμε να αναφερόμαστε τόσο σε ακτινικές δαγκάνες, όσο και σε ακτινικές αντλίες ή «τρόμπες», όπως τις ξέρουμε καλύτερα. 
 
Μια διάταξη που συναντάμε σε μοτοσυκλέτες επιδόσεων ή superbikes, τα ακτινικά φρένα γοητεύουν τους αναβάτες, οι οποίοι τα θεωρούν καλύτερα! Κατά πόσο καλύτερα είναι όμως… ΑΝ τελικά είναι; 
 
Ξεκινώντας από τις ακτινικές δαγκάνες, ας δούμε κατ αρχήν γιατί ονομάστηκαν έτσι. Πήραν αυτή την ονομασία λόγω του τρόπου στήριξής τους στο πηρούνι, με δύο βίδες οι οποίες είναι ακτινικά εδρασμένες, ως προς τον άξονα του τροχού. Λίγο πιο απλά, οι δύο βίδες στήριξης της δαγκάνας "κοιτάζουν" τον άξονα του τροχού, καθώς βιδώνουν στο πηρούνι, σε αντίθεση με μία αξονική ή συμβατική δαγκάνα, στην οποία οι βίδες στήριξής της "βλέπουν" προς το εσωτερικό του τροχού. Οι ακτινικές δαγκάνες εμφανίστηκαν αρχικά στους αγώνες, ως μια λύση με περισσότερη στιβαρότητα και αντοχή. 
 
Πράγματι, αυτή η στιβαρότητα είναι και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αλλά και βελτίωση που έχουν οι ακτινικές δαγκάνες, σε σχέση με τις συμβατικές. Ωστόσο, ένας μύθος που επικρατεί είναι ότι μια ακτινική δαγκάνα έχει πάντα μεγαλύτερη ισχύ από μια αντίστοιχη συμβατική. 
 
Αυτό ΔΕΝ ισχύει! Η διαφορά είναι κυρίως φαινομενική, λόγω της καλύτερης αίσθησης που μεταφέρει η ακτινική δαγκάνα στον αναβάτη, και συνεπώς του επιτρέπει να φρενάρει περισσότερο χωρίς φόβο!Ειδικά σε εφαρμογές street- καθημερινής χρήσης, που δεν περιλαμβάνουν ακραίες συνθήκες, η διαφορά είναι ελάχιστη, έως και αμελητέα! 
 
Γιατί λοιπόν πολλοί αναβάτες επιμένουν τόσο πολύ στην ακτινική δαγκάνα; Για δύο λόγους: 1) η χρήση τους σε κορυφαίες-γρήγορες μοτοσυκλέτες υπονοούν ότι ευθύς αμέσως πρόκειται για κάτι καλύτερο, 2) η εμφάνισή τους. Οι ακτινικές δαγκάνες είναι πολύ πιο όμορφες «στο μάτι», κακά τα ψέμματα! 
 
Όσον αφορά τις τρόμπες φρένων, «ακτινική» πρόταση υπάρχει και εκεί! Και πάλι, η βελτίωση δεν έχει να κάνει με την ισχύ της αντλίας, αλλά με την αίσθηση. Καθώς η μανέτα ασκεί την δύναμη κατευθείαν στο έμβολο της αντλίας, η ανάδραση είναι αμεσότερη και η αίσθηση φρεναρίσματος καλύτερη. Το αποτέλεσμα είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό από την δαγκάνα: Καλύτερο φρενάρισμα, όχι όμως από δύναμη, αλλά από αίσθηση!