Μήπως την έχουμε ψωνίσει με την ιπποδύναμη;

Μήπως οι νέες μοτοσυκλέτες εκτός από καλύτερες και ασφαλέστερες, μας οδηγούν και σε πιο ριψοκίνδυνη οδήγηση εξαιτίας της μεγαλύτερης ιπποδύναμης που διαθέτουν;

Η τάση των αναβατών για όλο και περισσότερα από τη μια και ο στενός ανταγωνισμός των εταιριών από την άλλη, έχουν στείλει τα νούμερα της ιπποδύναμης σε άλλο επίπεδο. Πως επηρεάζει αυτή η κατάσταση τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε στο δρόμο;


Πόσο χρήσιμη είναι η τελικά η περισσότερη ιπποδύναμη
Πολλοί από εμάς πούλησαν την παλιά μοτοσυκλέτα τους,  για να αποκτήσουν το καινούργιο μοντέλο που βγάζει 15-20 επιπλέον ίππους με καλύτερα νούμερα επιτάχυνσης και τελικής ταχύτητας. Το θέμα είναι κατά πόσο ήταν χρήσιμη μια τέτοια κίνηση.  Οι δρόμοι έχουν γεμίσει με αποδοτικούς κινητήρες που αποδίδουν ένα σωρό ίππους και τα 100 άλογα του παρελθόντος δεν μας φτάνουν ούτε καν για να κινηθούμε στην πόλη. Δύναμη που μερικά χρόνια πίσω, είχαν μόνο οι γρήγορες κατασκευές. 

Η μεγαλύτερη ιπποδύναμη προκαλεί για γρηγορότερη οδήγηση.  
Και ξαφνικά με τόση δύναμη στο δεξί μας καρπό ξυπνάει το κτήνος μέσα μας. Όταν τα 100 χλμ./ωρα τα έχουμε σε κάτω από 5 δλ. ποιος άλλος στο δρόμο είναι πιο γρήγορος από εμάς; Ξαφνικά βλέπουμε δίπλα μας επίδοξους σφετεριστές. Ποιός να τολμήσει να περάσει, να μας την βγει και γενικώς να κινηθεί πιο γρήγορα χωρίς να σημαίνει ότι μας προκαλεί σε μονομαχία; Η κόντρα είναι πλέον βασικό συστατικό του καθημερινού μενού. Το ίδιο και οι σφήνες. Γιατί κάποτε χωρούσαν μόνο οι καλοί παντού, τώρα χωράνε και οι γρήγοροι. Γιατί με τις ρεπρίζ που δίνει το καινούργιο αλογάτο καμάρι μας,  η αλλαγή λωρίδας μπορεί να γίνει εν ριπή οφθαλμού, την στιγμή που παλαιότερα ίσως να ήμασταν περισσότερο διστακτικοί.

Οι νέες μοτοσυκλέτες είναι γρηγορότερες, αλλά είναι συνολικά καλύτερες και ασφαλέστερες
Φυσικά δεν είναι όλοι έτσι. Δε συμπεριφέρονται όλοι τόσο προκλητικά και επικίνδυνα. Ευτυχώς δηλαδή. Είναι όμως κοινή παρατήρηση πως από τότε που οι μοτοσυκλέτες απέκτησαν τόση ισχύ η συμπεριφορά στο δρόμο είναι πιο επιθετική, πιο ριψοκίνδυνη. Την ίδια στιγμή βέβαια βελτιώθηκαν τα φρένα, η οδική συμπεριφορά και προστέθηκαν και ένα σωρό δικλείδες ασφαλείας, όπως ABS και Traction Control, αλλά και ένα σωρό ηλεκτρονικά βοηθήματα που βελτιώνουν δραματικά τις συνθήκες ασφάλειας. 

Παρά τη βελτίωση των μοτοσυκλετών, το οδικό δίκτυο και η ποιότητα της ασφάλτου παραμένουν σε κακή κατάσταση
Αυτό που παρέμεινε δυστυχώς αναλλοίωτο στο πέρασμα του χρόνου, είναι οι δρόμοι (με ελάχιστες εξαιρέσεις), η σήμανση, η ποιότητα της ασφάλτου και οι κακοτεχνίες, με τον ελλιπή ή απών φωτισμό το βράδυ. Ενώ συγχρόνως χειροτέρεψαν το στρες, η πίεση χρόνου, το άγχος για όλα όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητά μας, και τελικά λιγόστεψε η ψυχραιμία, η υπομονή και η ευγένεια. 


Εσείς αλλάξατε από την μεγαλύτερη ισχύ της μοτοσυκλέτας σας; Σε όλο αυτό το μοτίβο, η νέα τάξη πραγμάτων ισχύος από τα νέα μοντέλα, μας έκανε καλύτερους ή χειρότερους; Όχι ως οδηγούς, αλλά ως συμπεριφορές στο δρόμο. Πως βλέπετε τους γύρω σας να συμπεριφέρονται με τη μεγαλύτερη ισχύ που έχουν οι μοτοσυκλέτες τους;