Zundapp: Η ιστορία ενός θρύλου

Η Zundapp μπορεί να ξεκίνησε με την παραγωγή πυροκροτητών,όταν όμως στράφηκε στην κατασκευή δικύκλων εξελίχθηκε σε έναν πολύ σημαντικό κατασκευαστή μοτοσυκλετών στην παγκόσμια σκηνή.

Έναν αιώνα πριν…
Η Zundapp ιδρύθηκε το 1917 με έδρα τη Νυρεμβέργη, από τον Fritz Neumeyer, μαζί με την Friedrich Krupp AG και τον κατασκευαστή εργαλειομηχανών Thiel.  Αρχικά ή εταιρία ξεκίνησε με την παραγωγή πυροκροτητών, όμως το 1919 και καθώς η ζήτηση όπλων μετά τον Α  Παγκόσμιο Πόλεμο μειώθηκε, ο Neumeyer έγινε ο μοναδικός ιδιοκτήτης της εταιρείας και δύο χρόνια αργότερα αποφάσισε να στραφεί στην κατασκευή μοτοσυκλετών. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Zθndapp επεκτάθηκε και στις αγορές μικρών αυτοκινήτων, μοτοποδηλάτων και σκούτερ.   

Η σειρά Κ και οι καινοτομίες της εποχής 
Το πρώτο μοντέλο της Zundapp ήταν το Ζ22 που παρουσιάστηκε το 1921. Πρόκειται για μια μοτοσυκλέτα ευρείας παραγωγής, κατάλληλη για όλους, που βασιζόταν σε ένα απλό αξιόπιστο σχέδιο. Η ιστορία ουσιαστικά ξεκίνησε μερικά χρόνια αργότερα, το 1933, με την σειρά Κ.  Ο κλειστός άξονας μετάδοσης, που αποτέλεσε καινοτομία για την εποχή αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία. Χρησιμοποιήθηκε σε όλα τα μοντέλα της σειράς από τα 200 έως τα 800 κυβικά και αύξησε το μερίδιο αγοράς της εταιρίας στη Γερμανία, από 5% το 1931 σε 18% το 1937. Το Zundapp KS600, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1938 είχε δικύλινδρο κινητήρα 28 ίππων. Ο συνδυασμός του με κάνιστρο ήταν για αποκλειστική διάθεση στη Wehrmacht. Το Κ800 ήταν η μοναδική τετρακύλινδρη μηχανή που χρησιμοποιούσαν οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις κατά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1936 έως το 1938 η Zündapp παρήγαγε το μοντέλο KKS500. Αυτό ήταν το πρώτο Zθndapp με αλλαγές ταχυτήτων στα πόδια. 

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η εταιρεία ασχολήθηκε με μικρότερα δίκυκλα, κυρίως το σκούτερ Bella. Το 1951, η Zundapp κυκλοφόρησε το τελευταίο μοντέλο των μεγάλων μοτοσυκλετών της, αλλά ένα από τα πιο διάσημα: το KS601 (ο πράσινος ελέφαντας) με δικύλινδρο κινητήρα 598 κ.εκ. Το 1958 η εταιρεία άλλαξε έδρα, μετακομίζοντας από τη Νυρεμβέργη στο Μόναχο. Επικεντρώθηκε στην παραγωγή μικρών μοτοσυκλετών, σταμάτησε την ανάπτυξη τετράχρονων κινητήρων και εξέλιξε μόνο δίχρονους τύπους.

Επιτυχίες και στους αγώνες
Η Zundapp σημείωσε διάφορες επιτυχίες στα μηχανοκίνητα αθλήματα με τον αμερικανικό αναβάτη Dave Ekins να κερδίζει στο Enduro του 1967 Greenhorn Enduro με Zundapp 100 κυβικών,  απέναντι σε ανταγωνιστές με πολύ μεγαλύτερες μοτοσυκλέτες. Ο Βέλγος αναβάτης Andre Malherbe οδήγησε ένα Zundapp στη νίκη στα 125κυβικά  στα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα μοτοσικλετών το 1973 και πάλι το 1974. Αρχικά, τα σκούτερ και τα μοτοποδήλατα Zundapp σημείωναν αρκετές πωλήσεις, όμως  αργότερα οι πωλήσεις έπεσαν και το 1984 η εταιρεία χρεοκόπησε.