Σε πολύ εξελιγμένο στάδιο βελτιώσεων, μπαίνει εκτεταμένα... “χέρι” στον κινητήρα. “Ταβάνι” δεν υπάρχει αλλά μιλάμε για κάτι που κοστίζει αρκετά...

Από την άλλη, η αντικατάσταση του τελικού της εξάτμισης, είναι η πιο διαδεδομένη βελτίωση.

Μια βελτίωση που δεν είναι δημοφιλής αλλά μπορεί να αλλάξει σε πολύ μεγάλο βαθμό την συμπεριφορά την μοτοσικλέτας μας προς το θετικό, είναι η αλλαγή των ζαντών.

Κάνε το καλό, καλύτερο

Αναμφίβολα οι μοτοσικλέτες στην εποχή μας έχουν φτάσει σε ένα πολύ υψηλό εξελικτικό στάδιο και η αλήθεια είναι ότι δύσκολα κάποιος θα παραπονεθεί για σοβαρές ελλείψεις ή υστερήσεις σε κάποιο τομέα.

Ωστόσο υπάρχει ακόμα χώρος και περιθώριο για βελτίωση η οποία έχει σαν σκοπό να κάνει το καλό, πολύ καλύτερο. Δυο είναι οι βασικοί άξονες που μπορεί να κινηθεί κανείς: α) βελτιώσεις στα περιφερειακά και β) βελτιώσεις που αφορούν στον κινητήρα. Η σωστή προσέγγιση είναι πάντα να ξεκινάμε απο τα περιφερειακά πρίν περάσουμε στον κινητήρα, έτσι ώστε η όποια αύξηση ισχύος να μην διαταράσσει τις ισορροπίες.

Τροχοί, αναρτήσεις και φρένα, αποτελούν τους πρώτους στόχους στην βελτίωση. Ακόμα και αν δεν ακολουθήσει αύξηση της ισχύος, μια αναβάθμιση σε αυτούς τομείς έχει θετικό αντίκτυπο στην οδηγική συμπεριφορά της μοτοσικλέτας. Σε ότι αφορά στους τροχούς, πέρα από την επιλογή ελαστικών με τα χαρακτηριστικά που αρμόζουν στον τρόπο και στο πεδίο που οδηγούμε, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι… να τους αλλάξουμε! Λίγος κόσμος γνωρίζει το πόσο αλλάζει η συμπεριφορά μιας μοτοσικλέτας προς το καλύτερο, όταν τοποθετηθούν σε αυτή ελαφρύτεροι τροχοί και μειωθεί το μη αναρτώμενο βάρος. Τα φρένα, είναι ένας άλλος τομέας ο οποίος σηκώνει αρκετή βελτίωση. Αλλάζοντας επί μέρους στοιχεία του συστήματος πέδησης ή ακόμα και όλο το σύστημα πέδησης, μπορούμε να βελτιώσουμε την αίσθηση ή την ισχύ του και να μειώσουμε το βάρος.

Εννοείται βέβαια πως δεν κάνουμε του κεφαλιού μας και απευθυνόμαστε πάντα σε έμπειρους και εξειδικευμένους μηχανικούς. Οι αναρτήσεις είναι ένα κεφάλαιο από μόνες τους. Μόνο το να μελετήσει κανείς το πώς ρυθμίζονται (αν ρυθμίζονται φυσικά)  και τι επίδραση έχει αυτό στην συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, είναι… βελτίωση. Από εκεί και έπειτα, μπορεί φυσικά να ακολουθηθεί ο δρόμος της αντικατάστασής τους, με τα πίσω αμορτισέρ να είναι αυτά που αλλάζονται πιο συχνά με κάτι ποιο ποιοτικό ή τεχνολογικά εξελιγμένο.

Στα του κινητήρα τώρα, το πεδίο της βελτίωσης είναι σχεδόν χαοτικό, με την έννοια του ότι είναι πολλά τα πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος, με το όφελος σε ισχύ να είναι ευθέως ανάλογο των χρημάτων που θα δαπανηθούν. Το πιο απλό και σύνηθες είναι η αλλαγή του τελικού για την οποία όμως πρέπει, προκειμένου να εκμεταλλευτεί κανείς πλήρως τα οφέλη, να συνοδεύεται και από αλλαγές στον κινητήρα (φίλτρο, χαρτογράφηση). Ένα βήμα πιο πάνω, βρίσκεται η αλλαγή σε ότι αφορά στο ψηφιακό του κινητήρα, με νέους εγκέφαλους, ενώ μετά από αυτό, πάμε στα ενδότερα και μηχανικά, με αλλαγές σε εκκεντροφόρους, αύξηση κυβισμού, συμπίεσης και σχεδόν όλων των μερών που απαρτίζουν έναν κινητήρα. Ομοίως και σε αυτή την περίπτωση, τις εργασίες αναλαμβάνουν έμπειροι μηχανικοί και πάντα (μα πάντα όμως), έχουμε φροντίσει να βελτιώσουμε πρώτα την μοτοσικλέτα μας στα περιφερειακά της, ώστε να μπορεί να διαχειριστεί την όποια αύξηση της ισχύος. Ο κόσμος των βελτιώσεων είναι πολύ γοητευτικός,  αλλά θέλει σύνεση, προσοχή, πλάνο και συνεργασία με τους σωστούς ανθρώπους για να έχει καλό αποτέλεσμα.