Πως πρέπει να αλλάζονται κανονικά, τα λάστιχα μοτοσυκλέτας;

Αλλάζεις λάστιχα ένα-ένα; Λάθος!

Τι κάνετε όταν αλλάζετε ελαστικά στο δίκυκλό σας; Τα αλλάζετε κανονικά, σε ζευγάρι, ή ένα-ένα; Τι πιστεύετε για αυτούς που κάνουν το αντίθετο;

Ακόμα και για την αλλαγή ελαστικών, οι απόψεις που υπάρχουν μεταξύ αναβατών διίστανται. Πολλοί υποστηρίζουν σθεναρά ότι τα ελαστικά πρέπει να αλλάζονται αποκλειστικά σε ζεύγη, άλλοι θεωρούν ότι μπορούμε να τα αλλάζουμε και ένα-ένα. Ποια είναι όμως η σωστή πρακτική;

Τα ελαστικά, κατά κανόνα, αλλάζονται ανά ζεύγη.

Φυσικά αυτή είναι η σωστή πρακτική –με κάποιες λίγες εξαιρέσεις. Τα ελαστικά είναι ζευγάρι, ως ζευγάρι λειτουργούν και φθείρονται και, κανονικά, ως ζευγάρι πρέπει να αντικαθίστανται. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το ζευγάρι δεν παρουσιάζει ανομοιόμορφη φθορά που να δικαιολογεί την αλλαγή του ενός ελαστικού πρώτο, όπως πολλοί αναβάτες υποστηρίζουν. Μάλιστα, αν λανθασμένα αλλάξει ένας αναβάτης π.χ. μόνο το πίσω ελαστικό, ενώ κανονικά θα πρέπει να αλλάξει και τα δύο, αρκετές ανισορροπίες μπορούν να συμβούν: Η φρέσκια κορώνα του καινούργιου ελαστικού δεν θα συνεργάζεται όπως πρέπει με την φθαρμένη κορώνα του παλιού, ενώ αντίστοιχα διαφορετικές θα είναι και οι καταστάσεις της γόμας. Στις χειρότερες περιπτώσεις, αυτές οι συνθήκες μπορούν να προκαλέσουν απρόβλεπτη συμπεριφορά από την μοτοσυκλέτα

Είναι μεγάλο λάθος, η αλλαγή ελαστικών ένα-ένα για λόγους οικονομίας!

Όπως φυσικά –σε περίπτωση που το… ξεχάσαμε- είναι μεγάλο λάθος η κάθε μορφής «φτήνια» ή, όπως θα έλεγαν και οι Αγγλόφωνοι, το cheaping out στα ελαστικά. Πρόκειται για το σημαντικότερο τμήμα της μοτοσυκλέτας μας καθώς είναι αυτά που μας φέρνουν σε επαφή με το δρόμο. Είναι κατανοητό λοιπόν, ότι στο κομμάτι αυτό δεν χωράνε τσιγκουνιές και κινήσεις που φαινομενικά μπορεί να μας γλιτώσουν χρήματα, αλλά στην πορεία μπορεί να αποβούν και επικίνδυνες. Το ότι τα ελαστικά πρέπει να αλλάζονται έγκαιρα, πριν ξεπεράσουν 3 χρόνια ζωής, ας το θεωρήσουμε δεδομένο για το παρόν κείμενο μιας και δεν είναι το επίκεντρο του θέματος. Όπως είπαμε και παραπάνω, η αλλαγή των ελαστικών ένα-ένα δεν ενδείκνυται, πόσο μάλλον όταν το κάνει κανείς για να γλιτώσει χρήματα. Υπάρχουν μαρτυρίες από αναβάτες που, αλλάζοντας 2 φορές (!) το πίσω ελαστικό μόνο, έφεραν το μπροστινό τους σε κατάσταση διάλυσης. Μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση, αφού το εμπρός ελαστικό διαχειρίζεται σχεδόν όλη την δύναμη ενός φρεναρίσματος! Στην αντίπερα όχθη, άλλοι αναβάτες υπολογίζοντας αυτή την παράμετρο, κάνουν το αντίθετο και αλλάζουν τα εμπρός ελαστικά πρώτα και μόνα τους, οδηγώντας στο «αμήν» το πίσω ελαστικό και θυσιάζοντας για άλλη μια φορά την σταθερότητα της μοτοσυκλέτας.

Δεν είναι πολλές οι μοτοσυκλέτες που απαιτούν το «2 πίσω, 1 μπροστινό»

Εντάξει, δεν είναι εντελώς αυθαίρετο το «πιστεύω» πολλών αναβατών ότι οι μοτοσυκλέτες τρώνε το πίσω ελαστικό με πιο γρήγορο ρυθμό από το μπροστινό. Ωστόσο, λίγες και πολύ δυνατές μοτοσυκλέτες καταναλώνουν το πίσω ελαστικό με σημαντική διαφορά σε σχέση με το εμπρός, σε βαθμό που να απαιτείται αλλαγή κατά μονάς. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο παίζει και ο αναβάτης σε τέτοιες περιπτώσεις, αφού μιλώντας για δυνατές και γρήγορες μοτοσυκλέτες υπονοούμε σίγουρα και γρήγορη οδήγηση με τα αντίστοιχα αποτελέσματα στα ελαστικά. Και πάλι, ωστόσο, δεν πρέπει κανείς να φτάσει στο σημείο να τα αλλάζει αποκλειστικά… κατά μονάδες!

Τα ελαστικά είναι ζευγάρια… και στον τύπο τους!

Ακόμα και αν αναγκαστείς ή επιλέξεις να αλλάξεις ένα λάστιχο μόνο, είναι καλύτερη πρακτική να τοποθετήσεις ένα του ίδιου «ζευγαριού» και πάλι, παρά κάποιο διαφορετικό. Υπάρχει λόγος που οι κατασκευαστές αναπτύσσουν τα ελαστικά σε ζευγάρια και όχι… κατά μονάδες και ειδικά μεταξύ κατασκευαστών και τύπων ελαστικών, τα χαρακτηριστικά διαφέρουν παρασάγγας. Αν λοιπόν κάνει κανείς πειραματισμούς, προκειμένου να γλιτώσει χρήματα ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο, τα οδηγικά χαρακτηριστικά σε γενικές γραμμές… πάνε περίπατο όσο τα ελαστικά της μοτοσυκλέτας δεν αποτελούν ζεύγος.

Τι πιστεύετε εσείς; Ποιος είναι ο σωστός τρόπος να αλλάζονται τα ελαστικά στη μοτοσυκλέτα και εσείς τι από τα δύο κάνετε; Συμφωνείτε μαζί μας ότι η αλλαγή των ελαστικών ένα-ένα είναι σε γενικές γραμμές λάθος;
 
 

  • σωτηρης

    Στη δικια μου μηχανή ,μετά από κάθε ταξίδι 10000χλμ στο εξωτερικό,το πίσω λάστιχο γίνεται φλατ στο κέντρο λόγω της συνεχούς κίνησης σε όρθια θέση.μπορει να χάσει και πάνω από ένα cm στο κέντρο.την αλλαγή εμπρός πίσω την έχω φτάσει μέχρι και 1προς 4.