Δες εδώ 5 πράγματα που πρέπει να έχεις κατά νου, όταν ψάχνεις για καινούργιο κράνος.
Το κράνος είναι το πιο σημαντικό κομμάτι από τον εξοπλισμό του αναβάτη. Αλλά πριν αρχίσεις να κοιτάς για τα έξτρα στοιχεία όπως, εσωτερικές ζελατίνες, αντιθαμβωτικές μεμβράνες και αναμονές για ενδοεπικοινωνία, πρέπει να ψάξεις για τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά. Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι αυτά.
Προδιαγραφές ασφάλειας
Ανά τον κόσμο υπάρχουν πολλές και διαφορετικές προδιαγραφές ασφάλειας. Εμείς θα επικεντρωθούμε στις DOT, ECE και Snell που είναι και οι πιο συνηθισμένες. Οι DOT χρησιμοποιούνται στις HΠΑ και είναι οι λιγότερο αυστηρές, ενώ του έχει ασκηθεί μεγάλη κριτική καθώς επιβάλουν το κράνος να περνά από ελέγχους, αλλά μπορεί να βγει στην αγορά πριν οι έλεγχοι ξεκινήσουν. Η ECE είναι η ευρωπαϊκή εκδοχή της DOT, αλλά διέπεται από πιο αυστηρά κριτήρια, χρησιμοποιείται σε 50 χώρες και αναγνωρίζεται από τις μεγαλύτερες αγωνιστικές ομοσπονδίες του κόσμου. Ο Snell είναι ένας ιδιωτικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός τα στάνταρ του οποίου βασίζονται στα αγωνιστικά κράνη. Ο Snell δοκιμάζει τα κράνη σε μεγαλύτερο εύρος ταχυτήτων και γωνιών πρόσκρουσης από τη DOT, ενώ ελέγχει την αποτελεσματικότητα του σαγονιού και της ζελατίνας.
Υλικά
Εκτός από τις προδιαγραφές ασφάλειας, μεγάλη ποικιλία συναντάμε και στα υλικά κατασκευής. Το θερμοπλαστικό είναι το πιο οικονομικό αλλά επειδή είναι το πιο αδύναμο, πρέπει η κατασκευή του να είναι πυκνή, οπότε το κράνος αποκτά μεγαλύτερο βάρος. Ο υαλοβάμβακας είναι ελαφρύτερος, ισχυρότερος, πιο ακριβός αλλά και πιο επιρρεπής στα ραγίσματα κατά την πρόσκρουση. Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν kevlar για να ενισχύσουν τον υαλοβάμβακα, αντιμετωπίζοντας έτσι την «ευαισθησία» του και διατηρώντας χαμηλά το βάρος. Τα κράνη από ανθρακονήματα βρίσκονται στην κορυφή της «ιεραρχίας», καθώς προσφέρουν μεγάλη αντοχή και ποιότητα, αλλά η κατασκευή τους έχει υψηλό κόστος.
Κάλυψη
Όλα αυτά τα υλικά δεν προστατεύουν το κεφάλι σου αν το κράνος δεν παρέχει επαρκή κάλυψη. Προφανώς, τα Jet κράνη προσφέρουν μικρότερη κάλυψη σε σχέση με τα ανοιγόμενα ή τα full face. Τα ανοιγόμενα συνδυάζουν την κάλυψη που προσφέρει ένα full face κράνος στις υψηλές ταχύτητες, με την δροσιά που παρέχει ένα Jet μέσα στην πόλη. Αυτή όμως η ευκολία έχει το τίμημά της καθώς τα περισσότερα ανοιγόμενα κράνη δεν παίρνουν έγκριση Snell. Από την άλλη πλευρά, το σταθερό σαγόνι των full face τους επιτρέπει να παίρνουν υψηλή βαθμολογία προσφέροντας την καλύτερη δυνατή προστασία.
Εξαερισμός
Το κεφάλι σου μπορεί να ζεσταθεί πολύ μέσα σε ένα πλαστικό περίβλημα γεμισμένο με σφουγγάρια. Το σύστημα εξαερισμού επιτρέπει στον φρέσκο αέρα να περνάει στο εσωτερικό από το εμπρός μέρος του κράνους, ενώ ο ζεστός αποβάλλεται από αεραγωγούς στο πίσω μέρος. Συνήθως οι αεραγωγοί είναι ρυθμιζόμενοι για να ελέγχεις την ποσότητα αέρα που περνάει στο εσωτερικό, αλλά έχε κατά νου ότι ο καλός εξαερισμός συνεπάγεται και περισσότερο θόρυβο από τον αέρα.
Σύστημα ταχείας απελευθέρωσης
Σε περίπτωση ατυχήματος το κράνος θα πρέπει να αφαιρεθεί κάποια στιγμή από τους γιατρούς, ώστε να γίνει εκτίμηση της κατάστασης. Το σύστημα ταχείας απελευθέρωσης της εσωτερικής επένδυσης επιτρέπει την αφαίρεση του κράνους χωρίς τον κίνδυνο να προκληθεί περαιτέρω ζημιά στο κεφάλι ή τον αυχένα. Τα περισσότερα κράνη με τέτοιο σύστημα έχουν κάποιο αυτοκόλλητο που υποδεικνύει στο ιατρικό προσωπικό πώς να αφαιρέσουν τα εσωτερικά «μάγουλα». Αν επιλέξεις τέτοιο κράνος μην αφαιρέσεις αυτά τα αυτοκόλλητα.