Μετά από πιέσεις που ασκήθηκαν και από το Mototriti, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πήρε τη λογική απόφαση να αναδιανείμει εσωτερικά 5 εκατομμύρια ευρώ στο Πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, ώστε να "ξεβαλτώσουν" οι αιτήσεις που έχουν ουσιαστικά παγώσει εδώ και ένα μήνα
Η αγορά της ηλεκτροκίνησης δέχτηκε ένα μεγάλο πλήγμα τους τελευταίους μήνες, καθώς τα κονδύλια που προορίζονταν για τις επιδοτήσεις του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 τελείωσαν. Πολλοί αγοραστές μπήκαν να κάνουν την αίτηση για να ανακαλύψουν ότι πλέον δεν θα δικαιούνταν επιδότησης, εκτός αν ακυρωνόταν κάποια άλλη αίτηση.
Το αρχικό ποσό που είχε διατεθεί για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν 35 εκατομμύρια ευρώ, μοιρασμένα σε 2 μεγάλες κατηγορίες: Οχήματα ιδιωτών και οχήματα εταιρειών, με το μπάτζετ να γέρνει προς τη δεύτερη κατηγορία, ενώ η αυξημένη ζήτηση από τις εταιρείες έφερε μεταφορές περισσότερων κονδυλίων από το μερίδιο των ιδιωτών σε αυτό τον εταιρειών.
Όταν τα αρχικά κονδύλια τελείωσαν, εγκρίθηκαν άλλα 15 εκατομμύρια τα οποία όμως όπως απέδειξε η πραγματικότητα δεν επαρκούσαν.
Το Mototriti επικοινώνησε τόσο με την γραμμή επικοινωνίας του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, όσο και με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (στου οποίου την αιγίδα πέρασε το πρόγραμμα πρόσφατα) θέτοντας ερωτήσεις για την πορεία του προγράμματος και πως μπορεί το Υπουργείο να διασφαλίσει ότι οι υποψήφιοι αγοραστές δεν θα μείνουν ξεκρέμαστοι, μέχρι να κηρυχθεί η έναρξη του Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, το οποίο μάλιστα δεν αναμένεται να έρθει την 1Η Ιανουαρίου του 2024.
Νομικά το Υπουργείο ήταν καλυμμένο, καθώς στο Φ.Ε.Κ. που αφορούσε την έναρξη του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 υπήρχε ξεκάθαρη μνεία ότι αν τα κονδύλια τελειώσουν θα τελειώσει και το πρόγραμμα επιδοτήσεων.
Όμως η πραγματικότητα έδειξε ότι χιλιάδες συμπολίτες μας και εταιρείες θέλουν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση (κάτι που είναι φυσικά και δεδηλωμένος στόχος της κυβέρνησης, δια στόματος του Υπουργού, κ. Χρήστου Σταϊκούρα) και τώρα φαίνεται ότι η πίεση που ασκήθηκε (και από το Mototriti) έπιασε τόπο, καθώς μπορεί το E-Mail να έμεινε χωρίς απάντηση, όμως τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών είναι έτοιμο να «ρίξει» άλλα 5 εκατομμύρια στο πρόγραμμα, ώστε να καταφέρει να φτάσει χωρίς προβλήματα μέχρι την επίσημη λήξη του, στις 31 Δεκεμβρίου του 2023.
Ουσιαστικά βέβαια δεν πρόκειται να βρεθούν νέα κονδύλια για το συγκεκριμένο σκοπό, απλώς θα γίνει μια ανακατανομή από το μπάτζετ των ηλεκτρικών ποδηλάτων, το οποίο ήταν υπεραισιόδοξα μεγάλο, αναλογικά με τη ζήτησή τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 25% της επιδότησης κάθε κατηγορίας αφορούσε οχήματα από L1e μέχρι L7e (δηλαδή από ηλεκτρικά δίκυκλα – τρίκυκλα μέχρι μικροαυτοκίνητα), ενώ το 10% του συνολικού ποσού, ήτοι 5 εκατομμύρια, αφορούσε ηλεκτρικά ποδήλατα. Αυτά τα ποσοστά θα μπορούσαν να αλλάξουν ανάλογα με τη ζήτηση ανά κατηγορία.
Οι ερωτήσεις του Mototriti
Και αυτό ακριβώς γίνεται τώρα, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά σκούτερ ξεπέρασε τις προσδοκίες. Χαιρετίζουμε αυτή τη λογική απόφαση, αλλά οι ερωτήσεις μας για το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 παραμένουν. Στο Υπουργείο στάλθηκαν από το Mototriti οι εξής ερωτήσεις:
Τι σκοπεύετε να κάνετε με τις πλεονάζουσες αιτήσεις του 2023; Θα υπάρξει κάποια έκτακτη επιχορήγηση ώστε να καλυφθούν;
Αν δεν καλυφθούν, θα περαστούν στο 2024 και στο Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 με απόλυτη προτεραιότητα;
Δεδομένης της πασιφανούς αυξημένης ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων (ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών από 0,4% το 2019 στο 10% το 2023, δια στόματος του Υπουργού, κ. Σταϊκούρα) σκοπεύετε να αυξήσετε την επιδότηση για τον επόμενο κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά και αν ναι σε τι ποσό;
Όσον αφορά το διαμοιρασμό των πόρων ανά κατηγορία, σκοπεύετε να δώσετε μεγαλύτερη βαρύτητα στις αιτήσεις των φυσικών προσώπων ή θα κατευθύνετε πάλι τον όγκο της χρηματοδότησης στις εταιρείες;
Στο ίδιο θέμα, πώς θα κατανεμηθούν οι πόροι στο κομμάτι των κατηγοριών οχημάτων (L1e-L7e, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλεκτρικά ποδήλατα), δεδομένου ότι από το Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 περίσσεψε ένα κομμάτι του ποσού που προοριζόταν για τα ηλεκτρικά ποδήλατα;
Με δεδομένο πως τα χρήματα, όπως λέτε, τελείωσαν γιατί δεν μειώνετε τον χρόνο που κάποιος μπορεί να μείνει με έγκριση χωρίς να προχωρήσει σε αγορά;
Όπως βλέπουμε, οι ερωτήσεις 1 και 2 απαντήθηκαν στην πράξη, όμως με τους καταναλωτές να δείχνουν την επιθυμία να μεταβούν στο επίπεδο μικροκινητικότητας στην ηλεκτροκίνηση, περιμένουμε να δούμε πως θα αντιδράσει το Υπουργείο. Θα επανέλθουμε με νέο ρεπορτάζ μετά την ολοκλήρωση της επικοινωνίας μας με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για να ενημερώσουμε σχετικά με τους σκοπούς και στόχους του Κινούμαι Ηλεκτρικά 3.