Εμποδίζει τα βλαβερά μόρια, επιτρέποντας την ίδια στιγμή  μεγίστη ροή αέρα.

Τα φίλτρα ελευθέρας ροής, βελτιώνουν την ροή του εισερχόμενο αέρα χωρίς καμία παραχώρηση όσο αναφορά στην κατακράτηση σωματιδίων.

Ο «πνεύμονας» του κινητήρα

Υπάρχουν εξαρτήματα στην μοτοσυκλέτα, που μπορεί να μην δείχνουμε την απαραίτητη προσοχή, έχουν όμως ουσιώδη ρόλο στην σωστή λειτουργιά του κινητήρα μας.

Είναι γνωστό ότι ο κινητήρας δέχεται αδιάκοπα τεράστιες ποσότητες αέρα και υπεύθυνο για να εμποδίσει την εισροή των βλαβερών σωματιδίων είναι το φίλτρο αέρα. Καθώς αυξάνονται οι στροφές, ολοένα και μεγαλύτερη ποσότητα αέρα εισέρχεται στον κινητήρα και ανάλογα, αυξάνονται  και τα μόρια σκόνης που προσπαθούν να περάσουν στον εσωτερικό του χώρο. 
 
Η τελευταία γραμμή άμυνας που είναι υπεύθυνη για την κατακράτηση οποιονδήποτε μορίων μπορούν να βλάψουν τον κινητήρα, είναι το φίλτρο αέρα. Ο διπλός ρόλος του φίλτρου, έγκειται στην ταυτόχρονη ικανότητα του, από την μια να φράζει την είσοδο σε οτιδήποτε είναι βλαβερό και από την άλλη να αφήνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποσότητα αέρα να περάσει, με αντίστοιχα οφέλη στην απόδοση. Με μία λέξη είναι ο πνεύμονας του κινητήρα μας.

Το φίλτρο αέρα πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση, καθώς σε αντίθετη περίπτωση φράζονται οι δίοδοι του αέρα. Αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο, επηρεάζοντας αρνητικά την απόδοση και την κατανάλωση του κινητήρα. Η αποτελεσματικότητα ενός φίλτρου μετριέται από το πόσο ικανό είναι να διαχειρίζεται τον εισερχόμενο αέρα, εμποδίζοντας βλαβερά μόρια, επιτρέποντας την ίδια στιγμή  μεγίστη ροή αέρα.

Είναι επομένως κατανοητό, ότι το φίλτρο του αέρα πρέπει να παραμένει καθαρό. Αν επιμένουμε στις εργοστασιακές εφαρμογές, πρέπει να τηρούμε τα όρια του κατασκευαστή περί αντικατάστασής του, καθώς μετά το πέρας των προβλεπόμενων χιλιομέτρων, μειώνεται η αποτελεσματικότητά τους.

Μεγάλες εταιρίες του χώρου, διαθέτουν στην αγορά, aftermarket επιλογές για την αντικατάσταση του εργοστασιακού. Τα φίλτρα ελευθέρας ροής, βελτιώνουν την ροή του εισερχόμενο αέρα χωρίς καμία παραχώρηση όσο αναφορά στην κατακράτηση σωματιδίων. Είναι πιο ανθεκτικά και μπορούμε να τα επαναχρησιμοποιήσουμε, αφού τα καθαρίσουμε. Είναι βέβαια, στην επιλογή, του καθενός, να αποφασίσει τι ταιριάζει στην μοτοσυκλέτα και τις ανάγκες του.