Οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού δυσκολεύουν τόσο τον αναβάτη, όσο και τον κινητήρα. Ένα σύστημα ψύξης που δουλεύει σωστά, είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία και την μακροζωία του κινητήρα. Δες πώς μπορείς να συντηρήσεις μόνος σου το κύκλωμα ψύξης.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές προτείνουν αλλαγή του ψυκτικού υγρού κάθε δύο χρόνια. Η διαδικασία είναι λίγο – πολύ ίδια στις περισσότερες μοτοσυκλέτες. Σε κάποιες όμως, μπορεί να χρειάζεται να ακολουθήσουμε συγκεκριμένα βήματα. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να συμβουλευτούμε το εγχειρίδιο χρήστη πριν ξεκινήσουμε.
Βήμα 1
Βεβαιώσου ότι ο κινητήρας έχει κρυώσει πριν ξεκινήσεις τη συντήρηση. Η θερμοκρασία του ψυκτικού, μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει τους 100 βαθμούς Κελσίου. Η επαφή μαζί του ισοδυναμεί με έγκαυμα. Επίσης, κάποια ψυκτικά υγρά είναι τοξικά, οπότε πρόσεχε να μην έρθουν σε επαφή με το δέρμα σου ή τη βαφή της μοτοσυκλέτας. Τα υγρά πράσινου χρώματος, περιέχουν συνήθως αιθυλενογλυκόλη, που σημαίνει ότι είναι δηλητηριώδη. Αν έχεις κάποιο κατοικίδιο σιγουρέψου ότι δεν θα προσπαθήσει να το πιεί. Τα σύγχρονα ψυκτικά υγρά δεν είναι τοξικά και το χρώμα τους είναι μπλε ή ροζ.
Βήμα 2 Αφαίρεσε ότι πλαστικά εμποδίζουν την πρόσβαση στο καπάκι του ψυγείου, την αντλία νερού και το δοχείο ψυκτικού υγρού. Η διαδικασία διαφέρει από μοτοσυκλέτα σε μοτοσυκλέτα, οπότε έχε πρόχειρο το βιβλίο οδηγιών, συμβουλέψου το όπου χρειάζεται και μη βιάζεσαι. Κάποια πλαστικά κομμάτια μπορεί να ξεκουμπώνουν με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Αν βιαστείς, υπάρχει κίνδυνος να σπάσει κάποιο κομμάτι και να χρειαστεί αντικατάσταση.
Βήμα 3
Όταν έχεις πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα, εντόπισε την τάπα αποστράγγισης ψυκτικού υγρού. Συνήθως, βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο της αντλίας νερού. Τοποθέτησε μια μικρή λεκάνη από κάτω και ξεβίδωσε αργά την τάπα. Αν δεν έχεις ανοίξει το καπάκι του ψυγείου, το υγρό θα ρέει αργά. Αν είναι δυνατόν, αφαίρεσε, άδειασε και ξέπλυνε το δοχείο του ψυκτικού υγρού.
Βήμα 4
Δεν χρειάζεται να ξεπλύνεις το ψυγείο, εκτός κι αν η μοτοσυκλέτα σου έχει κάνει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα. Αυτό, όμως, που πρέπει να κάνεις, είναι να πιέσεις με το χέρι σου τις σωληνώσεις του συστήματος ψύξης, για να σιγουρευτείς ότι παραμένουν ελαστικές και δεν έχουν κάποια ρωγμή. Τσέκαρε ότι οι σφικτήρες είναι σε καλή κατάσταση και κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Τέλος, με ένα μικρό ίσιο κατσαβίδι μπορείς να ισιώσεις τα πτερύγια του ψυγείου που έχουν στραβώσει, ώστε να έχεις τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Βήμα 5
Ήρθε η ώρα να γεμίσεις το σύστημα ψύξης. Βάλε μια καινούργια φλάντζα στην τάπα αποστράγγισης και σφίξε τη καλά. Τα περισσότερα ψυκτικά υγρά είναι έτοιμα για χρήση, αλλά κάποια χρειάζεται να αναμειχθούν με νερό πριν μπουν στο κύκλωμα. Η σωστή αναλογία αραίωσης θα αναγράφεται στη συσκευασία του υγρού, συνήθως είναι 50/50. Για να αποφύγεις την ύπαρξη ρύπων στο μείγμα, χρησιμοποίησε μόνο αποσταγμένο νερό. Γέμισε το δοχείο του ψυκτικού υγρού μέχρι το τέρμα και κούνησε λίγο τη μοτοσυκλέτα να ελευθερωθούν οι φυσαλίδες που μπορεί να έχουν παγιδευτεί στο σύστημα. Συμπλήρωσε υγρό και βάλε σε λειτουργία τον κινητήρα. Αφησέ τον να δουλέψει μερικά λεπτά για να κυκλοφορήσει το ψυκτικό υγρό στο κύκλωμα ψύξης και να γίνει η εξαέρωση. Έλεγξε ξανά τη στάθμη, γέμισε το δοχείο και κλείσε καλά την τάπα του.
Έχεις ολοκληρώσει τη διαδικασία. Στα πρώτα χιλιόμετρα έχει το νου σου στη θερμοκρασία του κινητήρα για να σιγουρευτείς ότι όλα λειτουργούν σωστά.