Ακόμα βλέπεις μοτοσυκλέτα με άξονα μετάδοσης και το λες «διαφορικό»; Κάνεις λάθος και ήρθε η ώρα να μάθεις και το γιατί. Κάνε κλικ…
Είναι πασίγνωστο ότι πολλές μοτοσυκλέτες χρησιμοποιούν άξονα τελικής μετάδοσης, όπως τα παγίσγνωστα GS της BMW αλλά και πολλές άλλες μοτοσυκλέτες της μάρκας, μοτοσυκλέτες της Triumph, της Honda, της Yamaha και πόσων άλλων κατασκευαστών, ανά τα χρόνια. Μια επιλογή που ήταν ευρύτερης εφαρμογής στο παρελθόν, σήμερα ο άξονας μετάδοσης κίνησης τείνει να ταυτιστεί με ρετρό ή τουριστικές μοτοσυκλέτες και ειδικά για τις τελευταίες, προσφέρει το πλεονέκτημα της ελάχιστης συντήρησης και της χαρακτηριστικής αίσθησης στην μετάδοση ισχύος.
Επίσης εδώ και πολλά χρόνια, ένα συχνό λάθος χρήσης ορολογίας «συνοδεύει» τον άξονα μετάδοσης, καθώς αποκαλείται από πολλούς (γνώστες και μη), «διαφορικό». Φυσικά αυτό έχει να κάνει με την μεταφορά της ορολογίας του διαφορικού από τον τετράτροχο κόσμο, ίσως μάλιστα λόγω της παρόμοιας μορφής των αξόνων των μοτοσυκλετών, με τον αξόνων στα φορτηγά και στα παλιότερα πισωκίνητα οχήματα στα οποία το σύστημα τελικής μετάδοσης, ήταν ίσως πιο ορατό.
Σαφώς υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα δύο συστήματα: ένας άξονας εισέρχεται σε ένα «κουβούκλιο» φιλοξενίας του μηχανισμού, ενώ ένας ακόμα (ή δύο στα αυτοκίνητα) εξέρχεται και συνδέεται με τους τροχούς, σε γωνία 90 μοιρών με τον πρώτο. Όμως υπάρχει μια πολύ βασική διαφορά, στην οποία το «διαφορικό» οφείλει το όνομα του. Διαφορικό εξ ορισμού, ονομάζεται ο μηχανισμός που μπορεί να μεταδώσει την κίνηση από το σασμάν στους τροχούς, με την δυνατότητα διαφορετικής ταχύτητας περιστροφής για τον κάθε τροχό. Χάρη στο διαφορικό, οι κινητήριοι τροχοί μπορούν έτσι να ακολουθήσουν μια καμπύλη στροφής, χωρίς αναπηδήσεις και γλιστρήματα: Κάθε τροχός διανύει διαφορετικό «κύκλο» στην στροφή, άρα πρέπει να περιστρέφεται με διαφορετική ταχύτητα.
Στην μοτοσυκλέτα όμως δεν ισχύει αυτό: Έχουμε μόνο ΕΝΑΝ κινητήριο τροχό! Δεν υπάρχει ανάγκη διαφοροποίησης της ταχύτητας εξόδου, άρα η μετάδοση φέρει απλά δύο οδοντωτούς τροχούς σε γωνία 90 μοιρών, είσοδο και έξοδο. Όχι τον μηχανισμό διαφορικού! Για αυτό, το να αποκαλούμε τους «άξονες μετάδοσης» ως διαφορικά, είναι εσφαλμένο. Φυσικά κάπου εδώ, αξίζει να σημειώσουμε ότι με βάση τους όρους των στοιχείων μηχανών, δεν θα έπρεπε να τους λέμε… ούτε άξονες, καθώς από την στιγμή που μεταφέρουν ροπή, ονομάζονται άτρακτοι!