Γιατί αυξήθηκε η επιδότηση μόνο στα ηλ. αυτοκίνητα και όχι στα Scooter;

Γιατί αυξήθηκε η επιδότηση μόνο στα ηλ. αυτοκίνητα και όχι στα Scooter;

- Ανέβηκε στις 9.000 ευρώ η επιδότηση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
- Στα Scooter παρέμεινε στα 1.300 ευρώ.
- Είχαν υποσχεθεί ότι θα πήγαινε στις 3.000 ευρώ για τα Scooter.
- Η επιδότηση καλύπτει το 30% της αξίας του οχήματος προ Φ.Π.Α.

Ανέβηκε στις 9.000 ευρώ η επιδότηση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Έχει ξεκινήσει λοιπόν ο τρίτος κύκλος επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Μέσω αυτού οι πολίτες επιδοτούνται κάποιο ποσό για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, με τα ποσά όμως να είναι διαφορετικά για τις αντίστοιχες κατηγορίες. Ο χώρος του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είδε μια «γενναία» αύξηση στην επιδότηση, η οποία πλέον άγγιξε τα 9.000 ευρώ (από 8.000 που ήταν) και μπορεί να φτάσει υπό προϋποθέσεις μέχρι και τις 11.000 ευρώ. Η αύξηση αυτή απαντάει προφανώς στην μέχρι τώρα επιτυχία του προγράμματος, που είδε και στους δύο κύκλους τα εξασφαλισμένα κονδύλια να εξαντλούνται λόγω αυξημένης ζήτησης και να γίνεται νέα αναδιανομή πόρων για να καλυφθούν οι ανάγκες.

Στα Scooter παρέμεινε στα 1.300 ευρώ

Παρόλα αυτά, όσον αφορά τον τομέα του δικύκλου η επιδότηση παρέμεινε ακριβώς στα ίδια επίπεδα, δηλαδή 1.300 ευρώ. Υπάρχουν βέβαια (όπως υπήρχαν και προηγουμένως) κάποιες ακόμα προϋποθέσεις οι οποίες αν πληρούνται μπορούν να ανεβάσουν το συνολικό ποσό της επιδότησης. Έτσι μια απόσυρση ενός βενζινοκίνητου δικύκλου (που είναι φυσικά προαιρετική) μπορεί να προσθέσει 400 ευρώ στην αξία επιδότησης, ενώ οι πολύτεκνες οικογένειες «κερδίζουν» άλλα 500 ευρώ. Τέλος, 500 ευρώ επιδότηση δέχονται και τα ¶τομα Με Ειδικές Ανάγκες. Έτσι, αν κάποιος πληροί όλες τις προϋποθέσεις αυτές η επιδότηση μπορεί να φτάσει μέχρι και 2.800 ευρώ.

Είχαν υποσχεθεί ότι θα πήγαινε στις 3.000 ευρώ

Ποιο είναι το πρόβλημα λοιπόν; Δια στόματος της Υφυπουργού Μεταφορών κα. Χριστίνας Αλεξοπούλου, είχε αναφερθεί κατά το 1ο Συνέδριο «Sustainable Ride» στα πλαίσια της Έκθεσης Μοτοσυκλέτας τον Απρίλιο ότι το ποσό της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού Scooter θα έφτανε τα 3.000 ευρώ. Και προσέξτε, αυτό αναφερόταν στην βασική επιδότηση (αυτήν που τώρα είναι 1.300 ευρώ) και όχι στην τελική επιδότηση με άλλες προϋποθέσεις. Αυτό δημιούργησε μια εσφαλμένη εικόνα τόσο στους οπαδούς της ηλεκτροκίνησης όσο και στους αντιπροσώπους, οι οποίοι προφανώς άλλα περίμεναν και … άλλα είδαν.

Η επιδότηση καλύπτει το 30% της αξίας του οχήματος προ Φ.Π.Α.

Πάμε όμως να δούμε τι ακριβώς σημαίνει αυτή η επιδότηση. Σε κάθε κατηγορία (πέραν των ηλεκτρικών ποδηλάτων όπου αγγίζει το 40%), η επιδότηση αφορά το 30% της αξίας του οχήματος προ φόρων και η ΜΕΓΙΣΤΗ επιδότηση είναι αυτή που αναφέρεται. Για παράδειγμα, αν ένα σκούτερ έχει τιμή λιανικής 3.000 ευρώ με Φ.Π.Α., βρίσκουμε την τιμή προ Φ.Π.Α., η οποία είναι 2.280 ευρώ. Σε αυτή την τιμή το ποσό της επιδότησης 30% αγγίζει τα 684 ευρώ, δηλαδή η τελική τιμή του σκούτερ για τον καταναλωτή θα φτάσει τα 2.316 ευρώ. Βλέπουμε λοιπόν ότι ακόμα και το ποσό των 1.300 ευρώ δεν «ισχύει» σε αγορές μικρότερων Scooter. Στα αυτοκίνητα φυσικά συμβαίνει το ίδιο και έτσι στα φθνότερα (της τάξεως των 30.000 ευρώ) η επιδότηση θα είναι λίγο πάνω από 6.500 ευρώ (θυμίζουμε, υπολογίζουμε την τιμή προ Φ.Π.Α.). Όμως να θυμίσουμε επίσης ότι αυτή τη στιγμή το βασικό πεδίο που κερδίζει στην ηλεκτροκίνηση είναι η μικροκινητικότητα – και αυτή γίνεται κατά κύριο λόγο από δίκυκλα. Μια έξτρα προτροπή της κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση, με τη μορφή αύξησης της επιδότησης για τα δίκυκλα, θα μπορούσε να φέρει πραγματικά εξελίξεις σε αυτό το χώρο. Το ίδιο και η επέκταση της επιδότησης για τους νέους κάτω των 29 ετών (κάτι που ισχύει στις άλλες κατηγορίες όπου ένας νέος μπορεί να πάρει έξτρα επιδότηση 1.000 ευρώ). Αλλά φαίνεται ότι στις διαβουλεύσεις κάποιοι «ξέχασαν» τα δίκυκλα και αντί να δώσουν στους νέους μια οικονομικότατη προοπτική μετακίνησης, αποφάσισαν να τους αφήσουν απ`έξω.