Έχετε δει ποτέ μοτοσυκλέτα με την κίνηση στον εμπρός τροχό; Η απάντηση είναι, κατά 99%, «όχι». Και υπάρχουν πολλοί σοβαροί λόγοι για αυτό. Όμως, η κίνηση στον εμπρός τροχό ή και στους δύο, είναι μια παλιά ιδέα στην μοτοσυκλέτα.
Κίνηση στον εμπρός τροχό σε μοτοσυκλέτα: Είναι δυνατόν;
Η ίδια η μορφολογία της μοτοσυκλέτας, οδηγεί στην χρήση της μετάδοσης κίνησης στον πίσω τροχό, σχεδόν κατά αποκλειστικότητα εδώ και 140 χρόνια. Κι όμως, η μετάδοση της κίνησης στον εμπρός τροχό σε μοτοσυκλέτα, είναι θεωρητικά δυνατή. Κατά καιρούς, έχει πραγματοποιηθεί με διάφορους τρόπους, όμως ποτέ δεν επικράτησε. Γιατί όμως;
Μία Yamaha WR450F με το σύστημα 2-Trac της Ohlins: Προσέξτε τους δύο σωλήνες υψηλής πίεσης, που πηγαίνουν στην πλήμνη του εμπρός τροχού, στην οποία υπάρχει υδραυλικός κινητήρας.
Τα (σοβαρά) προβλήματα της μετάδοσης κίνησης εμπρός, στις μοτοσυκλέτες
Βάσει της μορφολογίας μοτοσυκλετών που όλοι γνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε, η μετάδοση της κίνησης στον εμπρόσθιο τροχό είναι ένας γρίφος για δυνατούς λύτες. Σε μοτοσυκλέτες με πιρούνι, οποιοδήποτε σύστημα θα αναλάμβανε τον ρόλο αυτό θα έπρεπε να είναι εξαιρετικά πολύπλοκο, αρκετά βαρύ και σίγουρα ακριβό. Ακόμη και σε μοτοσυκλέτες με «εναλλακτικά μπροστινά», όπως λ.χ. η Bimota Tesi ή το σύστημα του Ελβετού Guido Koch που βλέπετε στην φωτογραφία, χρειάζεται ειδική μελέτη, ώστε το σύστημα μετάδοσης να μην επηρεάζει την λειτουργία της ανάρτησης, αλλά και της διεύθυνσης, στον εμπρός τροχό. Δεν είναι όμως μόνο αυτά τα ζητήματα: Κατά την επιτάχυνση, ο εμπρόσθιος τροχός «ελαφρώνει», άρα μια εμπροσθοκίνητη μοτοσυκλέτα θα αντιμετώπιζε όρια στην αποτελεσματική μετάδοση της ισχύος στην άσφαλτο. Ακόμα, με τις μπροστοκίνητες μοτοσυκλέτες… θα ξεχνάγαμε τις σούζες!
Κίνηση εμπρός, «τιμόνια» πίσω: Δεν θα λειτουργούσε;
Μπορεί να ρωτήσει κανείς: Έστω ότι, σε κάποια «ουτοπία», φτιάχναμε τις μοτοσυκλέτες… ανάποδα: Κίνηση στον εμπρός τροχό, διεύθυνση με τον πίσω τροχό. Δεν θα λειτουργούσε; Με βάση την μέχρι τώρα σχεδίαση στις μοτοσυκλέτες, όχι: Η γεωμετρία του εμπρόσθιου συστήματος παίζει άκρως σημαντικό ρόλο, στην ισορροπία και την ευστάθεια των μοτοσυκλετών. Για να λειτουργήσει μια μοτοσυκλέτα με κίνηση εμπρός και διεύθυνση πίσω, θα χρειαζόταν ριζικό ανασχεδιασμό.
Συστήματα 2WD: Αναλαμπή που έσβησε γρήγορα
Οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών και περιφερειακών, θέλησαν να δοκιμάσουν τα πλεονεκτήματα που μπορεί να φέρει η μετάδοση της κίνησης και στους δύο τροχούς, σε μια μοτοσυκλέτα, με αποτέλεσμα αρκετά συστήματα να δουν το φως της ημέρας. Για παράδειγμα, ο κολοσσός των αναρτήσεωνOhlins είχε πειραματιστεί με ένα σύστημα υδραυλικής μετάδοσης της κίνησης στον εμπρός τροχό, σε πολλά διαφορετικά μοντέλα όπως μια Yamaha R1, ένα KTM LC4 Supermoto και μια Aprilia Caponord. Παρά το γεγονός ότι φανερώθηκαν κάποια κέρδη και βελτίωση της πρόσφυσης, τα συστήματα παραγκωνίστηκαν από την εξέλιξη στα ελαστικά και τα ηλεκτρονικά, που ζωήρεψε την δεκαετία του 2000.
Η ηλεκροκίνηση θα φέρει εμπροσθοκίνητα και 2κίνητα δίκυκλα;
Με την έκρηξη της εξέλιξης της ηλεκτροκίνησης, όλες οι ως άνω τεχνολογίες μπορούν να κάνουν δυναμική επιστροφή. Ο λόγος; Το ότι υπάρχουν «hub-center» ηλεκτροκινητήρες, δηλαδή μοτέρ που τοποθετούνται στο κέντρο οποιουδήποτε τροχού. Χωρίς την ανάγκη ύπαρξης μετάδοσης κίνησης, παρά μόνο μιας καλωδίωσης, η δημιουργία νέων δικύκλων με την κίνηση εμπρός ή και τους δύο τροχούς, θα ήταν πραγματικά παιχνιδάκι. Ένα σοβαρό πλεονέκτημα που θα έφερνε ένα μοτέρ στον εμπρόσθιο τροχό, θα ήταν μια επιπλέον πέδηση/ανάκτηση ενέργειας. Μην ξεχνάτε, ότι πολλά από τα ηλεκτρικά «πατίνια» που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή, έχουν την κίνηση στον εμπρόσθιο από τους δύο λιλιπούτειους τροχούς τους.
Στα αυτοκίνητα... έχει καταντήσει αηδία. Στις μοτοσυκλέτες δεν υπάρχει καν. Γιατί;
-Κίνηση στον εμπρός τροχό έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν
-Έχουν δοκιμαστεί συστήματα 2WD, όμως κανένα δεν «περπάτησε»
-H ηλεκτροκίνηση μπορεί να τους δώσει δεύτερη ευκαιρία
Τελικά η μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι «αγνά πισωκίνητη» ή εδώ χάθηκε μια τεράστια τεχνολογική ευκαιρία;