Ο αγώνας Paris-Dakar ήταν μια αθλητική διοργάνωση η οποία επηρέασε την βιομηχανία των μοτοσυκλετών όσο λίγες. Μια νίκη στον αγώνα αυτό σήμαινε τεχνολογική πρόοδο, αλλά και εμπορική επιτυχία και πολλές εταιρείες το απέδειξαν αυτό.
Η ΚΤΜ, μία από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές εταιρείες με πολλές επιτυχίες εκτός δρόμου, είχε κερδίσει την πρώτη της νίκη στο Dakar το 2001 και ετοίμαζε ήδη μια μεγάλου κυβισμού μοτοσυκλέτα, με δικύλινδρο κινητήρα, που θα ήταν η πρώτη της. Η ιστορία της γέννησης του 950 Adventure, μιας μοτοσυκλέτας που σχεδόν ταυτίστηκε με την κατηγορία της, είναι συναρπαστική. Ας δούμε μαζί.
Το πρωτότυπο LC8 του 2000 - Η πρώτη εμφάνιση αυτού που θα γινόταν τελικά, το 950 Adventure.
Η ιστορία μιας μοτοσυκλέτας με δικύλινδρο κινητήρα από την KTM φτάνει πίσω στο μακρινό 1992. H εταιρεία επιθυμούσε, και έψαχνε δραστικά συνεργάτες, ώστε να δημιουργήσει έναν ισχυρό δικύλινδρο κινητήρα, για χρήση σε μια «Hard Enduro» μοτοσυκλέτα. Ένα πρωτότυπο είχε φτιαχτεί από φοιτητές μηχανολόγους, συνενώνοντας δύο κυλίνδρους του γνωστού LC4 κινητήρα, μια ιδέα την οποία η KTM είχε επιδείξει και στην έκθεση IFMA της Κολωνίας. Η αυστριακή εταιρεία δεν κατάφερε να βρει συνεργάτες, ενώ σύμφωνα με κάποιες πηγές, υπέστη «βέτο» από την Aprilia για την χρήση του δικύλινδρου Rotax των 990 κυβικών, που τελικά κίνησε τα RSV Mille, Tuono και Caponord…
H KTM όμως μεγάλωνε σαν εταιρεία και, το 1998, πήρε την απόφαση να αναπτύξει τον κινητήρα, αλλά και την νέα της μοτοσυκλέτα, in-house. Προσλαμβάνοντας τον Claus Holweg από… την Rotax και εργαζόμενοι πυρετωδώς στο νέο μοντέλο, η KTM παρουσίασε το πρωτότυπο LC8 το 2000, στην έκθεση του Μονάχου. To 2001, o Fabrizio Meoni κερδίζει το Rally Dakar με KTM και η εταιρεία, του ζητά βοήθεια για την ανάπτυξη της επόμενης αγωνιστικής μοτοσυκλέτας. Το 2002, ο Meoni παίρνει ξανά μέρος στο Dakar με την νέα, δικύλινδρη αγωνιστική, και κερδίζει. Η νέα μοτοσυκλέτα είχε γεννηθεί.
950 Adventure – Ντεμπούτο το 2003
Έναν χρόνο μετά την νίκη της στο Dakar, η KTM αποκάλυψε την έκδοση παραγωγής της θρυλικής πλέον 950 Adventure. Όπως η νεταιρεία ισχυρίστηκε, το 95% των εξαρτημάτων της μοτοσυκλέτας είχαν χρησιμοποιηθεί και στο Dakar. Κοιτάζοντας το νέο μοντέλο, δύσκολα αμφιβάλλει κάποιος. Μια επιβλητική μοτοσυκλέτα, ψηλή, καλυμμένη σε μεγάλο βαθμό για την προστασία των μηχανικών μερών της, με ακτινωτούς τροχούς και ένα διπλό ρεζερβουάρ που καταλάμβανε τα πλευρά της, η 950 Adventure ήταν μια νέα δήλωση. Ο κινητήρας LC8, που χρησιμοποιούσε, απέδιδε 98 ίππους και 9,7 kgm ροπής, το σασί της ήταν ατσάλινο τύπου χωροδικυώματος, το ψαλίδι αλουμινίου ήταν μακρύ και το πιρούνι των 48 χιλιοστών ήταν της WP. Αν και η ονομασία Adventure συνδέθηκε στα επόμενα χρόνια με την ίδια την κατηγορία, το 950 δεν ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα που το «φόρεσε», αφού η BMW είχε παρουσιάσει την, πολύ διαφορετική, R 1150 GS Adventure ένα χρόνο πριν. Όμως, η 950 Adventure ήταν ένα διαφορετικό κτήνος. Ο κινητήρας LC8 με τα καρμπυρατέρ και το σκληρό σασμάν δεν ήταν ακριβώς πολιτισμένος στην λειτουργία του, όμως είχε αδιαμφισβήτητο χαρακτήρα. Οι διαδρομές των αναρτήσεων που έφταναν σχεδόν τα 270 χιλιοστά στην έκδοση S, έθεταν βάσεις για καταπληκτική συμπεριφορά στο χώμα, ενώ η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας γενικά χαρακτηρίστηκε κορυφαία, από όλοους όσους την δοκίμασαν και την απέκτησαν.
Τρία χρόνια μετά, η KTM αναβάθμισε το 950 Adventure, φέρνοντας το 990 Adventure στην αγορά. Η νέα μοτοσυκλέτα δεν έφερε πολλές αλλαγές, αλλά όσες αναβαθμίσεις είχε ήταν καίριες: Ο κινητήρας ανέβηκε ελαφρώς σε κυβισμό αγγίζοντας τα 999 κυβικά (από 942), απέκτησε νέους εκκεντροφόρους και ψεκασμό καυσίμου, ενώ η «απλή» έκδοση του μοντέλου είχε ABS. Ο κινητήρας απέδιδε πλέον 105 ίππους, μια διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση ισχύος. Κοινό χαρακτηριστικό που παρέμεινε και στις δύο μοτοσυκλέτες, ήταν η ξεχωριστή Kiska σχεδίαση που κάνει το Adventure άμεσα αναγνωρίσιμο. Σίγουρα δεν το μπερδεύεις με τίποτε άλλο! Αύξησε την ισχύ του KTM 990 Adventure με φίλτρο DNA, το πρώτο ελληνικό προϊόν που χρησιμοποιήθηκε σε μαζική παραγωγή μοτοσυκλέτας.
Η KTM, με την επιτυχία των 950/990 αλλά και τις πολλές νίκες της στο Dakar, έγινε μία από τις κορυφαίες εταιρείες της κατηγορίας αυτής, αλλά και όχι μόνο. Το 990 έμεινε σε παραγωγή μέχρι και το 2013, όταν και παρουσιάστηκε ο διάδοχος 1190 Adventure. Στην συνέχεια, το 2015, το 1290 Super Adventure τάραξε τα νερά με το ασύλληπτο επίπεδο ισχύος του και βρίσκεται στην παραγωγή μέχρι σήμερα.