Για ποιους λόγους το DOT 5 δεν χρησιμοποιείται στις σημερινές μοτοσυκλέτες;

Που έχει εξαφανιστεί το DOT5;

Γιατί το πολυθρύλητο υγρό φρένων DOT 5 είναι κυριολεκτικά εξαφανισμένο από τη μοτοσυκλέτα, τα τελευταία χρόνια; Διαβάστε τους λόγους…

Το υγρό φρένων DOT 5 έχει καταφέρει να δημιουργήσει το δικό του «μύθο» γύρω από όνομά του. Καθώς η παρουσία του έγινε αισθητή πριν από λίγα χρόνια, στην αρχή είχε την αύρα του «απόλυτου» υγρού φρένων, καθώς έχει τελείως διαφορετική σύνθεση από τα DOT 3 και DOT 4 που ακόμα χρησιμοποιούνται ευρέως, αλλά και άλλες ειδικές δυνατότητες.

Συγκεκριμένα, η διαφορετική σύνθεση του υγρού σημαίνει ότι το DOT5 δεν απορροφά την υγρασία από την ατμόσφαιρα και συνεπώς δεν αραιώνει με το χρόνο, όπως συμβαίνει με τα DOT 3 και 4 που είναι υγροσκοπικά. Αυτό ουσιαστικά καταργεί την ανάγκη για αλλαγή υγρών φρένων, ενώ επίσης το DOT 5 δεν καταστρέφει τις βαμμένες επιφάνειες αν πέσει πάνω τους, όπως τα DOT 3 και 4. Οι δυνατότητές του αυτές, μαζί με τις σημαντικά βελτιωμένες προδιαγραφές που το έκαναν ιδανικό και για χρήση αγώνων, το είχαν καταστήσει ως ένα «εξωτικό» υγρό φρένων κορυφής… για αρχή!

Γιατί λοιπόν το υγρό DOT 5 «ξεχάστηκε» σχεδόν τελείως;
 Διότι η σύνθεσή του έφερνε και άλλα προβλήματα, τα οποία επισκίαζαν αυτά που έλυνε. Καθώς το DOT 5 είναι βασισμένο στη σιλικόνη, σε αντίθεση με τα 3 και 4 που είναι βασισμένα στην αιθυλενογλυκόλη, το υγρό δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί άμεσα, από τα συστήματα των μοτοσυκλετών. Επιπλέον, είναι σημαντικά ακροβότερο από τα DOT 3 και 4, ενώ δεν μπορεί να συνεργαστεί με τα συστήματα ABS –γεγονός που σηματοδοτεί ουσιαστικά τον θάνατό του.

Για την ιστορία, ο αρχικός σκοπός του DOT 5 ήταν να χρησιμοποιηθεί από… στρατιωτικά οχήματα, τα οποία μπορούν να παραμείνουν σε ακινησία για πολλά χρόνια, ώστε να μην απαιτείται συνεχής αντικατάσταση των υγρών. Μάλιστα, άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι, μέχρι προ δεκαετίας, η Harley-Davidson χρησιμοποιούσε υγρά φρένων DOT 5!