Παρέχοντάς σου ό,τι χρειάζεσαι στις χωμάτινες εξορμήσεις, το RS300R είναι μια οικονομική λύση που δίνει νόημα σε κάθε δευτερόλεπτο ελεύθερου χρόνου.
Πριν από περίπου τρία χρόνια είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε τις εγκαταστάσεις της SWM (Speedy Working Motors) στο Varese της Ιταλίας. Εκεί γνωρίσαμε από κοντά την γκάμα μοτοσυκλετών με την οποία η ιστορική φίρμα επανήλθε στο προσκήνιο, αφού το κεφάλαιο για τη διάσωση του ονόματος βρέθηκε από τον κινέζικο κολοσσό Shineray. Ήταν και η πρώτη φορά που πήραμε μια οδηγική γεύση των enduro μοντέλων, μεταξύ των οποίων και το RS300R. Αυτό φυσικά που μας είχε τραβήξει την προσοχή και συνεχίζει να μας κάνει εντύπωση στα νέα χρώματα του μοντέλου, είναι η ομοιότητα με το Husqvarna TE310. Η άκρως επιτυχημένη μοτοσυκλέτα που πρωταγωνιστούσε στα βουνά πριν από μια δεκαετία, αποτελεί τώρα τη βάση του RS300R και αυτό μόνο θετικά σε προδιαθέτει.
O λόγος είναι ότι η παραγωγή των δύο μοτοσυκλετών γίνεται στο ίδιο εργοστάσιο, από τους ίδιους ανθρώπους και με τα ίδια μηχανήματα, σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα, αφού η Shineray δεν αγόρασε μόνο την φίρμα SWM, αλλά και τις εγκαταστάσεις, τα σχέδια όπως και όλο τον σύγχρονο εξοπλισμό που είχε εγκαταστήσει η BMW στο εργοστάσιο του Varese όταν η Husqvarna της ανήκε (2007-2013). Έτσι η SWM όσον αφορά στα enduro μοντέλα της, εξοικονομεί τα χρήματα που θα χρειαζόταν ένα τμήμα R&D ξεκινώντας από το μηδέν, αφού χρησιμοποιεί έτοιμες μηχανολογικές λύσεις και επιτυχημένες πλατφόρμες όπως το TE310, ώστε να κατασκευάζει μια οικονομική αλλά ικανή μοτοσυκλέτα σε όλα τα επίπεδα.
Τα κοινά στοιχεία με το TE310 είναι εμφανή στο έμπειρο μάτι, όμως οι σχεδιαστές της SWM εκσυγχρόνισαν το RS300R στον τομέα της εμφάνισης, με αποτέλεσμα να δείχνει σύγχρονο, έχοντας παράλληλα τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα, ειδικά στο νέο μαύρο-fluo κίτρινο χρωματισμό. Με αιχμηρές και επιθετικές γραμμές όπως ορίζει η εποχή, είναι ένα γνήσιο endurο το οποίο όμως διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία για οδήγηση στο δρόμο.
Τα Led συναντώνται σε όλα τα φωτιστικά σώματα
Έτσι στο μπροστινό μέρος συναντάμε led προβολέα και led φιμέ φλας χωρίς βέβαια να λείπουν οι καθρέπτες, ενώ πίσω, το led φανάρι βρίσκεται ανάμεσα από τα δύο τελικά της εξάτμισης τα οποία δεν εντυπωσιάζουν μόνο σε όψη αλλά και σε ήχο. Τα μαύρα στεφάνια των ζαντών και τα όμορφα γραφικά ολοκληρώνουν ένα σύνολο που δείχνει έτοιμο για σκληρή χρήση, αφού τόσο η ποιότητα των υλικών όσο και το φινίρισμα ικανοποιούν απόλυτα, ειδικά αν αναλογιστείς την τιμή του.
Μικρό και διακριτικό το ψηφιακό όργανο, παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες και λυχνία για προειδοποίηση χαμηλής στάθμης βενζίνης
Ανεβαίνοντας στη σέλα του RS300R τίποτα δεν σε ξενίζει και αυτό είναι σημαντικό για να επικεντρωθείς άμεσα στην οδήγηση. Τα πάντα είναι ακριβώς εκεί που περιμένεις από μια σύγχρονη enduro. Η σέλα απέχει 955χιλ από το έδαφος, είναι αρκετά σκληρή και σχεδόν επίπεδη για να μπορείς να μετακινήσεις εύκολα το σώμα σου σε όλο της το μήκος, επιτρέποντας παράλληλα να σφίξεις τα πόδια σου πάνω της όταν οδηγείς όρθιος.
Οι χούφτες και οι ποιοτικές χειρολαβές Domino είναι κλασικά στοιχεία σε enduro μοτοσυκλέτα
Μπορεί να μην είναι η πιο στενή μοτοσυκλέτα της κατηγορίας, όμως είναι σίγουρα φιλόξενη για κάθε αναβάτη, αφού ο τελευταίος θα βρει στη σωστή θέση το τιμόνι μεταβλητής διατομής αλλά και αρκετά φαρδιά μαρσπιέ για να πατά σταθερά. Την ενημέρωσή του αναλαμβάνει μια LCD οθόνη με ταχύμετρο, στροφόμετρο, ολικό και μερικό χιλιομετρητή, καθώς και το απαραίτητο «λαμπάκι» που σε ειδοποιεί για τη χαμηλή στάθμη της βενζίνης στο ρεζερβουάρ 7,5 λίτρων.
O τετράχρονος μονοκύλινδρος κινητήρας 297,6 κυβικών του TE310 έχει αποδείξει την αξία του και τώρα επανέρχεται με τα σημερινά δεδομένα, αφού η SWM δεν τοποθέτησε απλώς τα λογότυπά της, αλλά φρόντισε να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε το R300RS να καλύπτει τις προδιαγραφές Euro 4.
Με συμπίεση 12,9:1, 83χιλ διάμετρο, 55χιλ διαδρομή, τέσσερις βαλβίδες, δύο εκκεντροφόρους και σώμα ψεκασμού 42χιλ της Mikuni, αποδίδει 38 ίππους και για την εκκίνησή του χρησιμοποιεί μόνο μίζα, αφού στη θέση της μανιβέλας βρίσκεται πλέον μια διακριτική τάπα. Για εύκολη εκκίνηση σε κάθε περίπτωση διαθέτει αποσυμπιεστή ακριβώς πάνω από την αριστερή μανέτα, η οποία με την σειρά της συνδυάζεται με υδραυλικό συμπλέκτη για μαλακή αίσθηση. Το κιβώτιο είναι 6 σχέσεων, ενώ η τελική μετάδοση γίνεται με γρανάζια 13/50 με αποτέλεσμα το R300RS να μπορεί να κινηθεί ευχάριστα ακόμη και στο δρόμο.
Δοκιμασμένες λύσεις συναντάμε και εδώ, ξεκινώντας από το ατσάλινο πλαίσιο το οποίο δεν εντυπωσιάζει μόνο λόγω χρώματος, αλλά και λόγω στιβαρότητας. Συνδυάζεται με αλουμινένιο υποπλαίσιο, ώστε η ζυγαριά να σταματά στα 111 κιλά (χωρίς καύσιμο), ένα νούμερο που μπορεί να μην συγκαταλέγεται πλέον στα μικρότερα της κατηγορίας, όμως δεν αποτελεί εμπόδιο όπως θα δούμε και παρακάτω. Φυσικά είναι ικανό να διαχειριστεί πολύ περισσότερη δύναμη και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η SWM χρησιμοποιεί το ίδιο πακέτο και για το δυνατότερο μέλος της οικογένειας, RS500R.
Αντίστοιχου επιπέδου είναι και οι αναρτήσεις με σκοπό να μπορούν να αντεπεξέλθουν ακόμα και σε σκληρή εκτός δρόμου χρήση. Έτσι συναντάμε ένα ανεστραμμένο, πλήρως ρυθμιζόμενο πιρούνι 48χιλ της KYB με διαδρομή 295χιλ, ενώ στο πίσω μέρος εδράζεται με μοχλικό ένα επίσης ρυθμιζόμενο αμορτισέρ της ίδιας εταιρίας με διαδρομή 260χιλ. Για την πέδηση της μοτοσυκλέτας υπεύθυνη είναι η Brembo η οποία εφοδιάζει τη μοτοσυκλέτα με διπίστονη δαγκάνα και δίσκο 260χιλ μπροστά και μονοπίστονη δαγκάνα με δίσκο 240χιλ στο πίσω μέρος, ενώ η διάσταση των τροχών είναι τυπική για enduro μοτοσυκλέτα 90 / 90 x 21 και 140 / 80 x 18.
Παρά το χωμάτινο παρουσιαστικό του, το RS300R δεν δυσκολεύεται να κινηθεί στο δρόμο για να σε πάει σε κοντινούς προορισμούς χωρίς να χρειάζεσαι τρέιλερ. Και ευτυχώς η Ελλάδα έχει αρκετά πιστάκια και διάσπαρτες διαδρομές στα βουνά. Κινείται πολύ άνετα με ταχύτητες κοντά στα 90χλμ/ώρα αφού το κοντέρ μπορεί να φτάσει μέχρι τα 140χλμ/ώρα και μπορεί να καλύψει ακόμα και την ανάγκη για μικρές καθημερινές μετακινήσεις με τις απαραίτητες φυσικά παραχωρήσεις. Το Σ/Κ απλώς βγάζεις τους καθρέπτες και είσαι έτοιμος για διασκέδαση σε κάθε είδους διαδρομή όπως μόνο με μια καθαρόαιμη endurο θα μπορούσες.
Το RS300R αποτελεί μία από τις πιο εύκολες μοτοσυκλέτες για να ανακαλύψεις τον κόσμο της εκτός δρόμου οδήγησης, αφού οι 38 ίπποι έρχονται γραμμικά με κορύφωση στο υψηλό φάσμα στροφών, χωρίς έντονα ξεσπάσματα που τρομάζουν. Οι έμπειροι αναβάτες σίγουρα θα ήθελαν πιο άμεση απόκριση από τον ψεκασμό και περισσότερη δύναμη χαμηλά για extreme σκαρφαλώματα, όμως το να πηγαίνεις τέρμα γκάζι παντού με τη συνοδεία δυνατού ήχου από τις εξατμίσεις πάντα σου φτιάχνει τη διάθεση, ανεξάρτητα από την οδηγική σου εμπειρία. Ένα πιο κοντό γρανάζωμα θα βελτίωνε την κατάσταση κάνοντας τη μοτοσυκλέτα περισσότερο ικανή στα σφιχτά κομμάτια αφού σε πιο ανοιχτές διαδρομές, εντυπωσιάζει με τη σταθερότητά του και την αίσθηση που παρέχει στον αναβάτη.
Το στιβαρό πλαίσιο συνεργάζεται καλά με τις αναρτήσεις οι οποίες στην εργοστασιακή ρύθμιση είναι σχετικά μαλακές ειδικά όσον αφορά στο αμορτισέρ, αυτό όμως επιτρέπει να περνάς κάθε ανωμαλία χωρίς να διαταράσσεται η ισορροπία του συνόλου. Ταυτόχρονα μένεις ξεκούραστος ακόμα και αν δεν είσαι σε φυσική κατάσταση αγωνιζόμενου, κάτι που παρατείνει την διασκέδαση στο βουνό ή την πίστα. Τα άλματα περιλαμβάνονται φυσικά στο μενού, με τη γραμμική λειτουργία του κινητήρα να βοηθά στην απογείωση, ενώ τα λίγα παραπάνω κιλά σε σχέση με τον πολύ ακριβότερο ανταγωνισμό θα σταθούν εμπόδιο μόνο αν κυνηγάς τον απόλυτο χρόνο.
Τη στιγμή που ο ετοιμοπόλεμος ανταγωνισμός ξεπερνά τα 10.000 ευρώ η SWMπροσφέρει τη δική της πρόταση, η οποία μπορεί να ακολουθήσει τα ακριβότερα μοντέλα στο βουνό, καλύπτοντας στο έπακρο αυτόν που ψάχνει μια μοτοσυκλέτα ελεύθερου χρόνου και όχι μόνο. Με 6780¤ αγοράζεις ένα enduro 300 κυβικών, με ποιοτικά περιφερειακά και σύγχρονη εμφάνιση, μια δοκιμασμένη συνταγή που πριν μερικά χρόνια διεκδικούσε πρωταθλήματα. Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε και τα 2 χρόνια εγγύηση σίγουρα αποδεικνύεται μια επιλογή που δεν μπορείς να αγνοήσεις.