Traction Control: Πας γρήγορα χωρίς να κινδυνεύεις
Το traction control ελέγχει και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών

Το traction control ελέγχει και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών

Απο τον κόκκινο περιστροφικό διακόπτη γίνεται η ρύθμιση του after market traction control

Απο τον κόκκινο περιστροφικό διακόπτη γίνεται η ρύθμιση του after market traction control

  • Traction Control: Πας γρήγορα χωρίς να κινδυνεύεις
  • Το traction control ελέγχει και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών
  • Απο τον κόκκινο περιστροφικό διακόπτη γίνεται η ρύθμιση του after market traction control

Traction Control: Πας γρήγορα χωρίς να κινδυνεύεις

Το traction control είναι ο αόρατος φύλακας που θα σου επιτρέψει να τιθασεύσεις τα άλογα της μοτοσυκλέτας σου σαν επαγγελματίας οδηγός αγώνων και θα σε προστατεύσει τη δύσκολη στιγμή σε έναν γλιστερό δρόμο.

Βλέπουμε όλο και περισσότερες σύγχρονες μοτοσυκλέτες να είναι εξοπλισμένες με ηλεκτρονικά συστήματα άνεσης και ασφάλειας. Το traction control είναι ένα από αυτά και δεν πρέπει να λείπει από καμία μοτοσυκλέτα.

Επεμβαίνει όταν πάει να γλιστρήσει ο πίσω τροχός


Το traction control ελέγχει και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών

Το traction control ελέγχει και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

 
Σκοπός του είναι να περιορίζει στιγμιαία την παροχή δύναμης όταν ο πίσω τροχός χάσει πρόσφυση και να προλαμβάνει, έτσι, την πτώση που μπορεί να προκληθεί από ενδεχόμενο γλίστρημα. Εξελίχθηκε μέσα από τους αγώνες κι αρχικά το είδαμε να εμφανίζεται σε σπορ μοτοσυκλέτες μεγάλης ιπποδύναμης, αλλά πλέον μπορεί να βρεθεί και σε scooter μικρού κυβισμού. Κάτι απολύτως φυσιολογικό, καθώς, γλίστρημα του πίσω τροχού μπορεί να συμβεί όχι μόνο σε περιπτώσεις που η ιπποδύναμη είναι μεγάλη, αλλά και όταν το οδόστρωμα είναι κακής ποιότητας και παρέχει περιορισμένη πρόσφυση, όπως οι δρόμοι των πόλεων. Το σημείο επαφής του ελαστικού με την άσφαλτο, είναι πολύ μικρό. Αν αυτό το συνδυάσουμε με την κατάσταση του δρόμου, ο οποίος μπορεί να είναι βρεγμένος, σκονισμένος, άνισος ή ολισθηρός, αλλά και με τη φθορά του ελαστικού, καταλαβαίνουμε πόσο εύκολο είναι να χαθεί η πρόσφυση. Για το λόγο αυτό η ύπαρξη ενός συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης είναι απαραίτητη, ανεξάρτητα από την κατηγορία ή τον κυβισμό της μοτοσυκλέτας. Η άμεση αντίδραση του συστήματος βοηθάει τον άπειρο αναβάτη να «διορθώσει» έναν λάθος χειρισμό, αλλά και τον έμπειρο αναβάτη να κινηθεί πιο γρήγορα και να βελτιώσει τις ικανότητές του.
 

Ρυθμίζεις τη λειτουργία του ανάλογα με τις συνθήκες και το πόσο εξοικειωμένος είσαι.

Απο τον κόκκινο περιστροφικό διακόπτη γίνεται η ρύθμιση του after market traction control

Απο τον κόκκινο περιστροφικό διακόπτη γίνεται η ρύθμιση του after market traction control

 

Τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης ελέγχουν την περιστροφή του πίσω τροχού και ανάλογα με τον αλγόριθμο που χρησιμοποιούν, καταλαβαίνουν πότε χάνεται η πρόσφυση, συγκρίνοντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Ο έλεγχος της περιστροφής του τροχού γίνεται με αισθητήρες που υπάρχουν  στους δύο τροχούς της μοτοσυκλέτας. Οι αισθητήρες αυτοί μετρούν συνεχώς και συγκρίνουν την ταχύτητα των δύο τροχών. Αν ο πίσω τροχός χάσει την πρόσφυσή του, θα αρχίσει να περιστρέφεται πιο γρήγορα από τον εμπρός. Οι αισθητήρες θα στείλουν τα δεδομένα στην ECU της μοτοσυκλέτας και το traction control θα επέμβει για να μειώσει την ταχύτητα του πίσω τροχού, μέχρι αυτός να ξαναβρεί πρόσφυση. Το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης μπορεί επίσης να παίρνει δεδομένα και από αισθητήρες που μετρούν το άνοιγμα του γκαζιού, τις στροφές του κινητήρα, τη σχέση του κιβωτίου και την κλίση της μοτοσυκλέτας ώστε να μπορεί να επέμβει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ανάλογα με την περίπτωση. Πολλοί κατασκευαστές εξοπλίζουν τις μοτοσυκλέτες τους με ρυθμιζόμενο traction control, ώστε να μπορεί ο αναβάτης να επιλέγει το βαθμό παρέμβασης του συστήματος ή και να το απενεργοποιεί τελείως. 

Το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης, μπορεί να παρέμβει στο γκάζι, την ανάφλεξη και την παροχή καυσίμου.
 

Το traction control επεμβαίνει με έναν ή περισσότερους τρόπους. Μπορεί να μεταβάλει το άνοιγμα των πεταλούδων του γκαζιού στα σώματα ψεκασμού του κινητήρα. Έτσι «κλείνει» το γκάζι, σε περίπτωση που ο αναβάτης δεν το κάνει έγκαιρα. Ακόμη, επεμβαίνει στην ανάφλεξη, «κόβοντας» τη δύναμη του κινητήρα. Τέλος, μπορεί να παρέμβει στο σύστημα ψεκασμού και να μειώσει την παροχή καυσίμου στους κυλίνδρους.  Συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης, υπάρχουν και ως after market αξεσουάρ και μπορούν να τοποθετηθούν σε κάποιες μοτοσυκλέτες μετά την αγορά τους.  

Σε κόβει υπερβολικά, αν δεν είναι καλό

Το μειονέκτημα που μπορεί να κρύβει το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης είναι η απότομη παρέμβαση, η ενεργοποίησή του χωρίς άμεσο λόγο και η λειτουργία του για μεγαλύτερο διάστημα απΆ ότι είναι απαραίτητο. Ο προγραμματισμός του λογισμικού που χρησιμοποιείται είναι μια σπαζοκεφαλιά για τους κατασκευαστές, που πρέπει να ικανοποιήσουν τα γούστα διαφορετικών αναβατών. Παράπονα, όμως, γίνονται ακόμα, καθώς οι πιο έμπειροι αναβάτες νιώθουν ότι τους περιορίζει, τους καθυστερεί και είναι ενοχλητικό. Τα ελαττώματά  του μπορεί να φανούν όταν κάποιος αποφασίσει να εκκινήσει γρήγορα από στάση ή να οδηγήσει με υψηλό ρυθμό. Σε αυτές τις περιπτώσεις, συστήματα παλαιότερης, κυρίως, τεχνολογίας έμπαιναν απότομα σε λειτουργία, κάνοντας τη μοτοσυκλέτα να αντιδρά σπασμωδικά. Σε άλλες περιπτώσεις, το traction control επενέβαινε σε στιγμές που ο αναβάτης είχε τη δυνατότητα να ελέγξει μόνος του τη μοτοσυκλέτα. Οι ανούσιες παρεμβάσεις, χαλούσαν τη διασκέδαση και απογοήτευαν τους ιδιοκτήτες. Η συγκεκριμένη τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία και υπάρχει σημαντική βελτίωση. Στόχος των κατασκευαστών είναι να μη γίνεται αντιληπτή η επέμβαση του συστήματος και να παρεμβαίνει μόνο όταν και όπου χρειάζεται, βοηθώντας τον αναβάτη να κινηθεί πιο γρήγορα με ευκολία και ασφάλεια.

Η ύπαρξη, πάντως, του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης, δεν μας κάνει άτρωτους. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεπερνάμε τα δικά μας όρια ή αυτά της μοτοσυκλέτας μας και να κινούμαστε σε λογικά και ασφαλή πλαίσια.


Επεμβαίνει όταν πάει να γλιστρήσει ο πίσω τροχός
Ρυθμίζεις τη λειτουργία του ανάλογα με τις συνθήκες και το πόσο εξοικειωμένος είσαι.
Απαραίτητο βοήθημα στις σύγχρονες μοτοσυκλέτες.
Σε κόβει υπερβολικά, αν δεν είναι καλό
Εσείς οδηγείτε χωρίς traction control; Πόσο εύκολο είναι;