Yamaha: Ετοιμάζει ημι-ενεργητικές αναρτήσεις με λειτουργία anti-dive & anti-squat
Τι είναι το Dive και το Squat στη μοτοσυκλέτα
Το σύστημα επιτρέπει σε μία πιο μαλακή ρύθμιση αναρτήσεων
Τεχνολογία που διαθέτει ήδη το εκρηκτικό R1M
YAMAHA: NΜΑΧ με δώρο 200 ευρώ Αξεσουάρ
Τι είναι το Dive και το Squat στη μοτοσυκλέτα
Η Yamaha φαίνεται πως σκοπεύει να εξοπλίσει με αυτό το σύστημα τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων του στόλου της, ενώ θα αποτελεί μία ενημέρωση του λογισμικού στις μοτοσυκλέτες που ήδη διαθέτουν ημι-ενεργητικές αναρτήσεις. Το Dive και το Squat έρχονται ως αποτέλεσμα των δυνάμεων που ασκούνται στην μοτοσυκλέτα κατά την πέδηση και την επιτάχυνση αντίστοιχα. Στο φρενάρισμα (και ειδικά λόγω της περισσότερης χρήσης του μπροστινού φρένου), το βάρος του αναβάτη μεταφέρεται στον εμπρός τροχό, συμπιέζοντας το πιρούνι και ασκώντας έτσι μεγαλύτερη πίεση στο εμπρός ελαστικό και βελτιώνοντας ταυτόχρονα την πρόσφυσή του με την άσφαλτο. Κατά την επιτάχυνση συμβαίνει το αντίθετο, με την ροπή που μεταδίδεται στον πίσω τροχό να θέλει να "στρίψει" την μοτοσυκλέτα στον κάθετο άξονά της (βλ. εικόνα), συμπιέζοντας το αμορτισέρ πίσω και αφαιρώντας βάρος από τον μπροστινό τροχό.
Αυτό είναι το λεγόμενο Squat που έρχεταιως αποτέλεσμα της δύναμης που ασκεί η ροπή
Το σύστημα επιτρέπει σε μία πιο μαλακή ρύθμιση αναρτήσεων
Λίγο βύθισμα κατά το φρενάρισμα και squat στην επιτάχυνση είναι επιθυμητά, αφού σαν αναβάτες, έχουμε μάθει να αισθανόμαστε σιγουριά με το "πικάρισμα" της μοτοσυκλέτας προς τα εμπρός και πίσω στο φρενάρισμα και την επιτάχυνση αντίστοιχα και αυτό είναι φυσικό και επόμενο λόγω της φυσικής πίσω από τις δυνάμεις που το καθένα ασκεί σε εμάς και την μοτοσυκλέτα. Υπάρχουν στοιχεία που μας αποδεικνύουν ότι η εξάλειψη των χαρακτηριστικών αυτών, επηρεάζουν αρνητικά την οδήγηση και για αυτό τον λόγο κάποιοι αναβάτες αναφέρουν για μοτοσυκλέτες με συστήματα front hub steering (Yamaha GTS1000 & Bimota Tesi), πως δεν τους δίνουν feedback και αίσθηση από τον μπροστινό τροχό. Μερικά πλεονεκτήματα όμως της μείωσης του βυθίσματος και του squat με την χρήση ημι-ενεργητικών αναρτήσεων είναι ότι επιτρέπει στον αναβάτη να έχει ένα πιο μαλακό σετάρισμα στην μοτοσυκλέτα τις στιγμές που αυτή δεν "πέφτει" στον μπροστινό τροχό ή τείνει να τον σηκώσει στον αέρα (πέδηση - επιτάχυνση). Όταν ρυθμίζεις χειροκίνητα ένα σύστημα αναρτήσεων (πιρούνι - αμορτισέρ) για οδήγηση στην πίστα, θα πρέπει να βρεις ένα σημείο όπου συμβιβάζεσαι μεταξύ ενός αρκετά σκληρού setup ώστε η μοτοσυκλέτα να μην τερματίζει την διαδρομή του πιρουνιού κατά το φρενάρισμα και να μην κάνει πολύ squat, αλλά όχι τόσο σκληρού ώστε νιώθεις ότι καβαλάς ένα "τούβλο", να μην "διαβάζει" δηλαδή την άσφαλτο και να είναι ασταθής. Ένα πολύ σκληρό σετάρισμα προκαλεί αστάθεια, ενώ το πολύ μαλακό μειώνει την δυναμική οδήγησης.
Το μπροστινό σύστημα της Bimota Tesi (που χρησιμοποιεί τον κινητήρα της Kawasaki H2) και εξαλείφει σχεδόν το βύθισμα κατά το φρενάρισμα
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Τεχνολογία που διαθέτει ήδη το εκρηκτικό R1M
Η Yamaha σκοπεύει να αξιοποιήσει τις ημι-ενεργητικές της αναρτήσεις, για να μετριάσει το βύθισμα και το squat και αυτή η υπόθεση έχει έρθει από πατέντες που κατέθεσε, τις οποίες ανακάλυψαν οι συνάδελφοί μας στο περιοδικό RideApart. Σημαντικό να αναφέρουμε βέβαια, πως η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται ήδη στην ναυαρχίδα (που δεν θα παράγεται για τον δρόμο σύντομα) της εταιρείας, την R1M, οπότε δεν είναι ξεκάθαρο εάν η ευρεσιτεχνία αφορά το ραφινάρισμα της τεχνολογίας αυτής για την 1.000αρα supersport ή για να χρησιμοποιηθεί στα επόμενα supersport μοντέλα της. Μία R9 με ημι-ενεργητικές αναρτήσεις αποτελεί σίγουρα ένα συναρπαστικό σενάριο και θα μπορούσε να την μετατρέψει σε έναν πραγματικό κυρίαρχο στα track days. Για άλλα μοντέλα της γκάμας της όμως, όπως το R7 και το νέο XSR900 GP, μπορεί να αποτελεί λίγο υπερβολή η εξόπλισή τους με αυτή την τεχνολογία.
Θα σας φαινόταν υπερβολή η εξόπλιση του R7 με αυτό το σύστημα;