Αλήθεια χρειάζεται συστάσεις η μοτοσυκλέτα αυτή; Ένα μίνι αφιέρωμα στο Yamaha XT 550, που πρωταγωνίστησε στην άγρια δεκαετία του 1980 και πλέον αποτελεί ένα συλλεκτικό κομμάτι.
Λίγες μοτοσυκλέτες είναι διαχρονικά τόσο επιτυχημένες, όσο η σειρά XT της Yamaha. Όντας μια μοτοσυκλέτα με σαφείς enduro καταβολές, η Yamaha XT αποδείχθηκε μακροπρόθεσμα ένα εξαιρετικό πολυχρηστικό εργαλείο, χωρίς να χρειάζεται καν να πατήσει τα «τακούνια» της στο χώμα! Στην Ελλάδα, το πλέον θρυλικό μοντέλο της σειράς είναι το XT 550, το οποίο απέκτησε παγκόσμια φήμη ως συλλεκτική μοτοσυκλέτα. Πως όμως ξεκίνησε το μοντέλο και γιατί θεωρείται τόσο σημαντικό;
ΧΤ 500: Η απαρχή από τα 70s
To πρώτο μοντέλο ΧΤ ήταν η ΧΤ 500, που η Yamaha παρουσίασε το 1975 στην Αμερική και ένα χρόνο μετά στις αγορές της Ευρώπης. Ήταν μια μοτοσυκλέτα dual sport, ένα μοντέλο με έντονες χωμάτινες δυνατότητες που όμως δεν ήταν ακατάλληλο ή δύσχρηστο στην άσφαλτο. Ήταν εξοπλισμένο με κινητήρα 2 βαλβίδων, ο οποίος απέδιδε 32 ίππους και 4 kgm ροπής, για την πρώτη έκδοση, ενώ το 1981 το μοντέλο εξοπλίστηκε με κινητήρα 4 βαλβίδων. Το 500 ήταν ένα αστραπιαίο σουξέ για την εποχή του, ενώ κατέκτησε αρκετές διακρίσεις σε αγώνες –μεταξύ αυτών, δύο νίκες στο τεράστιας σημασίας ράλι Paris-Dakar στα χέρια του Cyril Neveu το 1979 και το 1980. Ένας θρύλος είχε ήδη γεννηθεί.
Η έλευση και η τεχνολογία του 550
Το ΧΤ 500 παραγόταν μέχρι το 1981, με το 1892 να σηματοδοτεί την έλευση του διάδοχου μοντέλου, ΧΤ 550. Το νέο μοντέλο έφερε σημαντικές τεχνολογικές βελτιώσεις για την εποχή του, που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των αναβατών. Χαρακτηριστικά, το 550 έφερε ηλεκτρονική ανάφλεξη χωρίς πλατίνες και η τροφοδοσία γινόταν από το ιδιαίτερο και αρκετά πολύπλοκο διπλό καρμπυρατέρ YDIS, που προσέφερε ομαλή τροφοδοσία ανάλογα με τις απαιτήσεις του κινητήρα και του αναβάτη ανά πάσα στιγμή. Ο κινητήρας έφερε 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο ενώ, αντί των διπλών αμορτισέρ πίσω που το απερχόμενο 500 έφερε, το 550 εξοπλίστηκε με την θρυλική πλέον cantilever ανάρτηση. Το αμορτισέρ είχε τοποθετηθεί κάτω από το τεπόζιτο καυσίμου και η σύνδεση γινόταν απευθείας πάνω στο ψαλίδι, σε μία διάταξη που επέτρεπε την αύξηση της διαδρομής της πίσω ανάρτησης σε σημαντικό βαθμό και βελτίωνε δραματικά την οδηγική συμπεριφορά. Το ΧΤ 550 υποσχόταν απόδοση 38 ίππων και 4,4 kgm ροπής και ζύγιζε μόλις 134 κιλά, 7 κιλά λιγότερα από το τελευταίο ΧΤ 500.
Η σύντομη ζωή και ο θρύλος
Το τεχνολογικό επίπεδο του XT 550 απέδειξε ότι μπορούσε να φέρει επιτυχία στους αγώνες και ώθησε τον Eddie Hau να κερδίσει το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Enduro το 1982. Όμως, το ΧΤ 550, αν και σημαντικά βελτιωμένο, δεν κατάφερε να επαναλάβει την μεγάλη επιτυχία του 500 σε μαζικό επίπεδο στην αγορά. Αντικαταστάθηκε από το ΧΤ 600 το 1984, το οποίο έμεινε στην παραγωγή για 20 ολόκληρα χρόνια. Ωστόσο, το 550 κατάφερε να δημιουργήσει έναν καλτ θρύλο γύρω από το όνομά του στην χώρα μας. Το «πεντέμιση» έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές τη δεκαετία του 1980, κυρίως με την παρουσία του σε πολλές ταινίες της εποχής, που σκιαγραφούσαν το προφίλ του ατίθασου νέου του τότε. Με τις «εντούρο» να είναι της μόδας εκείνα τα χρόνια, το ΧΤ 550 αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τους Έλληνες αναβάτες και, σε συνδυασμό με την διετή διάρκεια παραγωγής του, σήμερα έχει συλλεκτική αξία. Είναι ιδιαίτερα αγαπητό στους αναπαλαιωτές και τους ανακατασκευαστές, αλλά και τους λάτρεις της κλασικής μοτοσυκλέτας και αρκετά κομμάτια σε άριστη κατάσταση στολίζουν τις μοτοβόλτες και τις συγκεντρώσεις της Ελλάδας.
Για τις ατέλειωτες σούζες ουδέν σχόλιο από τον δημοσιογράφο? Η συγκεκριμένη μοτο αποτέλεσε πανεπιστήμιο για τους απανταχού λάτρεις της οδήγησης στη μια ρόδα , εφ όσον μόνο με την σκέψη η μηχανή έπαιρνε θαυμάσια θέση στον ένα τροχό χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες κασκαντερικες δεξιότητες...κατά τα άλλα μέτρια σε όλα της ,, από φρένα έως πλαίσιο και ηλεκτρικό κύκλωμα . Προφανώς γι αυτό αναβαθμίστηκε σε 600 γρήγορα... Από σούζα όμως άλλο τίποτα!
Πολύ καλό σε σύγκριση με ότι κυκλοφορούσε το 1982 !Με μοντερνίζον ντιζάιν που του έκλεβε πόντους σε σχέση με τον πανέμορφο ανταγωνιστή (βλέπε XL500R ) και πραγματικά συλλεκτικό !
Όμως έτη φωτός πίσω από την διαδοχο του ,XT 600 Z Tenere και φυσικά από το απλό 600 !
Για τις ατέλειωτες σούζες ουδέν σχόλιο από τον δημοσιογράφο? Η συγκεκριμένη μοτο αποτέλεσε πανεπιστήμιο για τους απανταχού λάτρεις της οδήγησης στη μια ρόδα , εφ όσον μόνο με την σκέψη η μηχανή έπαιρνε θαυμάσια θέση στον ένα τροχό χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες κασκαντερικες δεξιότητες...κατά τα άλλα μέτρια σε όλα της ,, από φρένα έως πλαίσιο και ηλεκτρικό κύκλωμα . Προφανώς γι αυτό αναβαθμίστηκε σε 600 γρήγορα... Από σούζα όμως άλλο τίποτα!
Πολύ καλό σε σύγκριση με ότι κυκλοφορούσε το 1982 !Με μοντερνίζον ντιζάιν που του έκλεβε πόντους σε σχέση με τον πανέμορφο ανταγωνιστή (βλέπε XL500R ) και πραγματικά συλλεκτικό ! Όμως έτη φωτός πίσω από την διαδοχο του ,XT 600 Z Tenere και φυσικά από το απλό 600 !
XT 550 και GPZ 550, οι θευλοι της εποχης