ΦΡΕΝΑ

Ακτινική δαγκάνα φρένου

ΦΡΕΝΑ

Χρωματιστά σωληνάκια φρένων υψηλής πίεσης

ΦΡΕΝΑ

Ακτινική τρόμπα φρένου

ΦΡΕΝΑ

Τακάκια αγωιστικών προδιαγραφών

ΦΡΕΝΑ

Δίσκος φρένου τύπου μαργαρίτα

Βελτιώστε το 100 - 0 !

Μια σωστά βελτιωμένη μοτοσυκλέτα χρειάζεται και αναβάθμιση στο σύστημα των φρένων. Όσο ¨γλυκό¨είναι το γκάζι, τόσο σημαντικό και απαραίτητο είναι το φρένο.

 

Ξεκινώντας την βελτίωση, το λάθος που κάνουν αρκετοί είναι να μην δίνουν την απαραίτητη σημασία στα φρένα της μοτοσυκλέτας νομίζοντας ότι τα εργοστασιακά επαρκούν. Όσο όμως πολλαπλασιάζεται η δύναμη, τόσο οι απαιτήσεις των φρένων αυξάνονται. Παρακάτω θα δούμε τις 5 κατηγορίες που μπορούμε να βελτιώσουμε για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως.

1. Δαγκάνες
Όταν πιέζουμε τη μανέτα του φρένου, η υδραυλική πίεση μεταφέρεται στη δαγκάνα, η οποία με τη σειρά της πιέζει τα έμβολα, αναγκάζοντας τα τακάκια να προκαλέσουν τριβή στο δισκόφρενο και εν τέλει να ακινητοποιηθεί η μοτοσυκλέτα.

Σύμφωνα με τον τρόπο τοποθέτησης, θα συναντήσουμε τις συμβατικές δαγκάνες, που τοποθετούνται κάθετες ως προς το δίσκο και τις ακτινικές, που τοποθετούνται παράλληλες ως προς το δίσκο. Οι ακτινικές προσφέρουν καλύτερη ευθυγράμμιση δαγκάνας – δίσκου και είναι σημαντικά πιο άκαμπτες. Ως πιο άκαμπτη, δίνει την καλύτερη δυνατή επαφή ανάμεσα στο δίσκο και το τακάκι και παρουσιάζει βελτιωμένη δύναμη και σημαντικά καλύτερη αίσθηση στη μανέτα.

Οι πλευστές, είναι τοποθετημένες σε ένα υποστήριγμα και το έμβολο κινεί  το τακάκι στο δίσκο, μετά η δαγκάνα επανέρχεται στο υποστήριγμα πιέζοντας το τακάκι στην άλλη πλευρά του δίσκου. Εφαρμόζεται κυρίως στα πίσω φρένα, όπου δεν υπάρχει χώρος για να τοποθετηθεί σταθερά. Τα έμβολα είναι από τη μια πλευρά και σπαταλά μεγάλη προσπάθεια πέδησης.

Οι σταθερές δαγκάνες, είναι στηριγμένες στο πιρούνι και υπάρχουν έμβολα και στις δύο μεριές. Τα έμβολα κινούνται από κοινού και η πίεση πάει σε κάθε έμβολο ξεχωριστά. Όσο αναφορά την κατασκευή τους, οι monoblock είναι κατασκευασμένες από ένα κομμάτι μετάλλου. Ειδικά εργαλεία κόβουν τα βαθουλώματα για τα έμβολα και τα κανάλια για το υδραυλικό υγρό, από το εσωτερικό του κελύφους της δαγκάνας. Είναι ακριβή διαδικασία και οι περισσότερες δαγκάνες αποτελούνται από δύο μισά βιδωμένα μεταξύ τους, που κοστίζουν λιγότερο λόγω ευκολότερης κατασκευής. Είναι όμως λιγότερο ανθεκτικές στο λύγισμα, κάτω από συνθήκες πίεσης και χρησιμοποιούν περισσότερη προσπάθεια μειώνοντας την αίσθηση. Μια μέση λύση κόστους και πολυπλοκότητας, είναι όταν κόβονται τα βαθουλώματα του εμβόλου, από την εξωτερική πλευρά της monoblock δαγκάνας και χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο βύσμα για να κλείσουν οι τρύπες.

Η λειτουργία των εμβόλων είναι να πιέζουν τα τακάκια επάνω στο δίσκο. Όταν υπάρχουν πολλά έμβολα, η πίεση διαμοιράζεται και μπορεί να εφαρμοστεί μεγαλύτερη ποσότητα δύναμης. Μπορούν να τοποθετηθούν μεγαλύτερα τακάκια το οποίο συνεπάγεται περισσότερη επιφάνεια τριβής. Σε μια aftermarket δαγκάνα, το υγρό μεταδίδεται με αμείωτη ένταση σε όλες τις επιφάνειες εντός του συστήματος και η πίεση ασκείται ομοιόμορφα στη μεγαλύτερη περιοχή εμβόλων, αυξάνοντας τη δύναμη πέδησης.

2. Δίσκοι φρένων
Περιστρέφονται μαζί με τον τροχό και όταν πατήσουμε φρένο, τα τακάκια, αρπάζουν το δίσκο, ώστε να σταματήσουν την περιστροφή του τροχού. Είναι σημαντική η συμβολή τους, όσο αναφορά την ασφάλεια της μοτοσυκλέτας. Η πιο απλή κατηγορία δίσκων, είναι οι σταθεροί, που είναι στερεωμένοι στην πλήμνη του τροχού. Είναι λιγότερο αποτελεσματικοί και  έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής. Η επόμενη κατηγορία, είναι οι πλευστοί δίσκοι, οι οποίοι είναι στερεωμένοι σε μια σειρά από βίδες, αντί για την πλήμνη του τροχού, με αποτέλεσμα να έχουν το περιθώριο να κινηθούν κάθετα. Αυτό αυξάνει την αποτελεσματικότητα και την δύναμη του φρεναρίσματος. Οι περιφερειακοί δίσκοι, στηρίζονται στο περίγραμμα του τροχού και μέσω του μειωμένου βάρους και της μεγαλύτερης διαμέτρου τους, παρέχουν αρκετά μεγάλη δύναμη φρεναρίσματος. Οι carbon δίσκοι είναι για αγωνιστικές εφαρμογές. Η διαφοροποίηση, αφορά και το στυλ του δίσκου. Έτσι, εκτός από τους απλούς δίσκους, θα συναντήσουμε τους διάτρητους, που μέσω των οπών, αποβάλλουν θερμότητα και αυξάνουν την τριβή. Οι χαρακτοί εμφανίζουν την ίδια αποτελεσματικότητα. Ο συνδυασμός διάτρητων και χαρακτών, εξασφαλίζει τα πλεονεκτήματα και των δύο, με επιπλέον αποδοτικότητα στο βρεγμένο. Οι δίσκοι wave, έχουν το σχηματισμό μαργαρίτας και αυξάνουν δραματικά τη δύναμη του φρεναρίσματος, λόγω μικρότερης μάζας, μεγαλύτερης ικανότητας για αποβολή θερμοκρασίας και νερού και ιδανικών συνθηκών τριβής.

3. Τρόμπα φρένων
Με τα έμβολα στις δαγκάνες να χειρίζονται την εξωτερική μεριά του υδραυλικού συστήματος των φρένων, χρειαζόμαστε κάτι για να εφαρμόσει την εσωτερική μεριά. Αυτή τη λειτουργία επιτελεί η τρόμπα φρένου.

Όταν ο αναβάτης εφαρμόσει πίεση στον μοχλό του φρένου, η τρόμπα πιέζει το υδραυλικό υγρό, που με τη σειρά του μεταφέρεται στις δαγκάνες. Στη συνέχεια οι δαγκάνες πιέζουν τα τακάκια πάνω στους δίσκους και έτσι ακινητοποιείται η μοτοσυκλέτα.

Οι τρόμπες φρένου, χωρίζονται σε αξονικές και ακτινικές. Στις αξονικές τρόμπες η πίεση εφαρμόζεται με γωνία ενενήντα μοιρών, ενώ στις ακτινικές, το έμβολο μετακινείται σε διεύθυνση παράλληλη με το μοχλό του φρένου. Ένας λόγος αντικατάστασης της εργοστασιακής τρόμπας φρένου με μια aftermarket, είναι γιατί οι απαιτήσεις του συστήματος φρένων, μετά από αλλαγές, όπως δισκόπλακες ή δαγκάνες, είναι μεγαλύτερες.

Ακόμα και όταν δεν έχουν γίνει άλλες βελτιώσεις, μια ακτινική τρόμπα προσφέρει μεγαλύτερη ακαμψία, που είναι το κλειδί για να δώσει μια πιο ακριβή αίσθηση στον αναβάτη. Επιπλέον, οι aftermarket τρόμπες προσφέρουν δυνατότητα ρύθμισης της αίσθησης. Ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε γραμμικότητα ή μεγάλο αρχικό δάγκωμα.

Η αντικατάσταση της εργοστασιακής τρόμπας γίνεται με σκοπό την βελτίωση στην αίσθηση κατά το φρενάρισμα, την αύξηση του ελέγχου κατά την πέδηση και για να δώσει περισσότερη εμπιστοσύνη στον αναβάτη. Αποτελεί μια value for money επιλογή, καθώς αναλογικά με τα χρήματα που κοστίζει, αποτελεί μια αξιόπιστη λύση αναβάθμισης του συστήματος φρένων.

4. Σωληνάκια φρένων 
Τα σωληνάκια φρένων αποτελούν τις… φλέβες του συστήματος πέδησης, μέσω αυτών μεταφέρεται η υδραυλική πίεση που ασκεί η τρόμπα, προς τις δαγκάνες και τα έμβολα αυτής  που πιέζουν με την σειρά τους τα τακάκια πάνω στους δίσκους. Αποτελούν δηλαδή ένα νευραλγικό και πολύ σημαντικό κομμάτι των φρένων μας για αυτό και έχουν θεσπιστεί υψηλά standards και προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν οι μονάδες αυτές, προκειμένου να είμαστε ασφαλείς.

Είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία κατασκευασμένα από ειδικής ποιότητας TEFLON, το οποίο μπορεί να αντέξει  μεγάλη πίεση χωρίς να διαρραγεί  και είναι ανθεκτικό στα τρυπήματα, «τσακίσματα» αλλά και στον πολυμερισμό του. Ωστόσο, μερικά από αυτά, παρουσιάζουν ελαστικότητες στην πίεση, με την έννοια του ότι παραμορφώνονται, αυξάνοντας κατ ελάχιστο την διάμετρο τους. Το φαινόμενο αυτό δεν εγκυμονεί κινδύνους, όμως έχει ως αποτέλεσμα την ασάφεια στο φρενάρισμα, αδυνατώντας να προσδώσει με ακρίβεια την αναλογική, «όσο πιέζω, τόσο φρενάρω» αίσθηση που είναι και το ζητούμενο. 

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, είναι να αντικαταστήσουμε τα εργοστασιακά σωληνάκια φρένων με after market, τα οποία έχουν ως βασική τους ιδιότητα την μηδενική παραμόρφωση στην πίεση. Τα σωληνάκια αυτά ονομάζονται «υψηλής πίεσης» και εξαλείφουν το ενοχλητικό φαινόμενο της μειωμένης αίσθησης. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, είναι επενδεδυμένα με μεταλλικό «δίχτυ» σε όλο τους το μήκος, ώστε να αποκλείουν οποιαδήποτε περίπτωση διόγκωσης του εσωτερικού σωλήνα. Αποτελούν μια οικονομική μετατροπή που μπορεί να πραγματοποιηθεί μεμονωμένα ή σε συνδυασμό με άλλες βελτιωτικές επεμβάσεις στο σύστημα πέδησης.

5. Τακάκια
Από τη στιγμή που θα πατήσουμε τη μανέτα του φρένου, η τριβή που αναπτύσσεται ανάμεσα στα τακάκια και τους δίσκους, προκαλεί την ακινητοποίηση της μοτοσυκλέτας. Πρέπει να ελέγχονται τακτικά και αν χρειαστεί, να αντικατασταθούν. Διαφοροποιούνται σε κατηγορίες, σύμφωνα με τη σύνθεση της πάστας. Τα οργανικά τακάκια, κατασκευάζονται με τα μίξη διαφόρων υλικών, όπως κέβλαρ, γυαλί άνθρακας κ.α και έχουν απαλό χαρακτήρα, είναι ήσυχα και δεν χαράζουν τους δίσκους. Τα ημι-μεταλλικά τακάκια, που περιέχουν το 30% των μεταλλικών σωματιδίων ενός μεταλλικού, σε μίξη με άλλες ουσίες. Μεταφέρουν την αίσθηση που έχει ένα οργανικό τακάκι,  σε συνδυασμό με την δύναμη ενός μεταλλικού.

Τα μεταλλικά τακάκια, είναι τα δημοφιλέστερα και χρησιμοποιούνται από όλες τις εταιρίες. Αποτελούνται από μεταλλικά στοιχεία με μεγάλη αντοχή στην τριβή και προσφέρουν αρκετή δύναμη σε απαιτητικές καταστάσεις., όμως μεταφέρουν μεγάλη θερμοκρασία στις δαγκάνες και φθείρουν τους δίσκους. Τα κεραμικά τακάκια, περιέχουν μίξη κεραμικών ινών με άλλες ουσίες και είναι φιλικά προς τους δίσκους. Έχουν περισσότερη αντοχή στη θερμοκρασία από τα οργανικά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν τον ίδιο συντελεστή τριβής με τα μεταλλικά. Σε μερικές μοτοσυκλέτες, που διαθέτουν ταμπούρο, δεν υπάρχουν τακάκια, αλλά οι σιαγόνες που έχουν τον ίδιο ρόλο.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ