Το ερώτημα δέρμα ή cordura απασχολεί πολλούς αναβάτες που ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε αγορά προστατευτικού εξοπλισμού και οι απόψεις διίστανται. Από την μία, υπάρχει η άποψη ότι το δέρμα είναι αναντικατάστατο, καθώς συγκεντρώνει πολλά λειτουργικά πλεονεκτήματα και όχι μόνο. Από την άλλη, η cordura όπως γενικευμένα λέγεται στην καθομιλουμένη κάθε συνθετικό ύφασμα που χρησιμοποιείται στα είδη μοτοσυκλέτας, είναι συνήθως πιο προσιτή σε τιμές και αρκετά πιο διαδεδομένη. Τι λοιπόν από τα δύο είναι καλύτερο; Ας τα δούμε αναλυτικά.
Δέρμα: Στο πλευρό του μοτοσυκλετιστή εδώ και δεκαετίες
Από τα πρώτα χρόνια της μοτοσυκλέτας, ο δερμάτινος ρουχισμός ήταν σήμα κατατεθέν του αναβάτη. Το δέρμα είναι ένα από τα αρχαιότερα υλικά ένδυσης, αν όχι το αρχαιότερο και έχει πολλά πλεονεκτήματα που το καθιέρωσαν τόσο στην μοτοσυκλέτα όσο και ως υλικό πολυτελείας.
Το δέρμα είναι πολύ ανθεκτικό, έχει μια «ζεστή», ευχάριστη αίσθηση ως ρούχο και αποπνέει κύρος και πολυτέλεια. Παράλληλα, με την κατάλληλη κατεργασία, μπορεί να αδιαβροχοποιηθεί και να θερμομονωθεί, ενώ υπάρχει φυσικά και σε ποικιλίες με διαφορετικά χαρακτηριστικά ανάλογα με τις απαιτήσεις χρήσης.
Στην μοτοσυκλέτα, δέρμα για κατασκευή μπουφάν χρησιμοποιείται από τις απαρχές της σχεδόν, ενώ στην πορεία ο ρουχισμός εξελίχθηκε μαζί με το όχημα. Το δερμάτινο μπουφάν αποτελούσε μέσο προστασίας, αντικείμενο γκαρνατόμπας, ακόμα και δήλωση... επανάστασης, στα άγρια χρόνια του μοτοσυκλετισμού. Σήμερα, με τόσα υλικά διαθέσιμα, θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί γιατί το δέρμα χρησιμοποιείται ακόμα τόσο εκτενώς. Μεγάλο μέρος της απάντησης βρίσκεται στο ότι
το δέρμα έχει εξαιρετική αντοχή στην τριβή, οπότε σε περίπτωση πτώση και συρσίματος, θα προστατεύσει το σώμα του αναβάτη. Σαφές μειονέκτημά του το μεγάλο του κόστος, απόρροια των ακριβών διαδικασιών απόκτησης, κατεργασίας, βαφής και ραφής του σε ρούχα.
Cordura: Μοντέρνα, πολύπλευρη και προσιτή
H λέξη cordura, που χρησιμοποιείται εν γένει σχεδόν για κάθε «υφασμάτινο» αξεσουάρ μοτοσυκλέτας, είναι στην πραγματικότητα... η ίδια η εμπορική ονομασία αυτού του τύπου υφάσματος, το οποίο έχει βάση το Nylon και αυτή τη χαρακτηριστική υφή.
Κατασκευάστηκε πρώτη φορά το 1929 και πήρε την τελική του μορφή το 1966, όταν το Nylon αντικατέστησε το συνθετικό μετάξι στην πλέξη του. Το υλικό αυτό φτιάχτηκε για να αντέχει σε σκληρή χρήση, για αυτό και γρήγορα βρήκε το δρόμο του στο χώρο των ρούχων μοτοσυκλέτας. Όντας
πιο εύχρηστο, πιο άμεσα διαθέσιμο και τελικά πιο προσιτό από το δέρμα, τα τελευταία χρόνια τα προϊόντα «κορντούρας» στην αγορά είναι όλο και περισσότερα. Σε σχέση με τα «δέρματα», ο υφασμάτινος εξοπλισμός έχει πολλά θετικά που του έχουν χαρίσει ένα μεγάλο μερίδιο στην προτίμηση του κόσμου. Το μειονέκτημά της είναι ότι δεν έχει ελαστικότητα, οπότε δεν μπορεί να τεντωθεί και είναι πιο εύκολο να σχιστεί.
Τελικά ποιο από τα δύο υλικά είναι καλύτερο;
Η αλήθεια συνοψίζεται σε δύο προτάσεις: α) ό, τι πληρώσεις, παίρνεις β) εξαρτάται από την χρήση που θα γίνει. Ξεκινώντας από τα δερμάτινα, το υλικό αυτό έχει ασύλληπτη αντοχή στις κακουχίες ενός ατυχήματος.
Δείτε τους αναβάτες των MotoGP που πέφτουν με τρομακτικές ταχύτητες και η στολή τους πολλές φορές δεν παθαίνει απολύτως τίποτα. Το δέρμα επίσης δεν λιώνει ή αναφλέγεται αν ζεσταθεί ακόμα και υπερβολικά. Για αυτούς τους λόγους, οι δερμάτινες στολές είναι ακόμα «must» στους αγώνες μοτοσυκλέτας ανά τον κόσμο. Επίσης, το δέρμα δίνει στον αναβάτη του μια καλύτερη αίσθηση σαν ρούχο, επισκευάζεται πιο εύκολα και μπορεί να καταλήξει ως ένα πολύτιμο κειμήλιο, αν ο ιδιοκτήτης του το φροντίζει κατάλληλα.
Εκεί που το δέρμα πάσχει είναι στο κόστος, το βάρος, τις απαιτήσεις φροντίδας αλλά και την προστασία από τα καιρικά φαινόμενα. Ένα σετ υφασμάτινων ρούχων αναβάτη δεν χρειάζεται την ιδιαίτερη φροντίδα που απαιτεί το δέρμα, αρκεί να μένουν καθαρά και θα διατηρηθούν για πολλά χρόνια. Είναι σημαντικά πιο ελαφριά, άρα και πιο άνετα για τον χρήστη τους, για αυτό είναι διαδεδομένα σε εξοπλισμό πόλης ή ταξιδιού. Τέλος, η κατασκευή τους δίνει περισσότερες δυνατότητες προσαρμογής της προστασίας από τα καιρικά φαινόμενα. Κάποιος μπορεί να βρει εύκολα, από ένα ελαφρύ καλοκαιρινό μπουφάν μέχρι ένα βαρύ, χοντρό χειμωνιάτικο μπουφάν από cordura, ενώ
ο δερμάτινος εξοπλισμός συνήθως λειτουργεί καλά, σε ένα συγκεκριμένο πεδίο θερμοκρασιών και είναι πολύ δύσκολο να αδιαβροχοποιηθεί.
Και τι γίνεται σε περίπτωση ατυχήματος;
Πολύ δύσκολο να πείς «το δέρμα» η «η cordura» οριστικά και αμετάκλητα.
Στην περίπτωση ενός ατυχήματος, είναι πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν το αποτέλεσμα. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, ο αναβάτης θα προστατευθεί το ίδιο. Είναι μεν πιθανό η cordura να φθαρεί πιο γρήγορα σε σχέση με το δέρμα, αλλά θα έχει επιτελέσει την δουλειά της. Αλλωστε, για την προστασία του αναβάτη, σημασία έχουν και τα ειδικά προστατευτικά του ρούχου σε ώμους, αγκώνες, πλάτη κ.ο.κ. Εδώ έρχεται ξανά στη συζήτηση το «ότι πληρώνεις, παίρνεις» αφού
τα καλά ρούχα, είτε υφασμάτινα είτε δερμάτινα, θα φέρουν και καλά προστατευτικά. Βέβαια, τα τελευταία είναι ευρέως διαθέσιμα στην αγορά και κάθε αναβάτης μπορεί να εξοπλίσει ότι και αν φοράει, με ένα σετ από αυτά.