Σε μια μοτοσυκλέτα υπάρχουν πολλοί αφανείς ήρωες. Ηλεκτρονικά συστήματα και εξαρτήματα, που φροντίζουν για την άνεση και κυρίως, την ασφάλειά μας, πολλές φορές, χωρίς καν να τα βλέπουμε ή να αντιλαμβανόμαστε τη λειτουργία τους.
Μια τέτοια περίπτωση, είναι και το πίσω αμορτισέρ.
Πώς δουλεύει;
Το αμορτισέρ συνδέει το πλαίσιο με το ψαλίδι απευθείας ή μέσω μοχλικού συστήματος και
πρόκειται ουσιαστικά για ένα έμβολο, που παλινδρομεί σε έναν κύλινδρο με λάδι ή κάποιο αέριο (συνήθως άζωτο) ή και τα δύο και περιβάλλεται από ένα ελατήριο. Σκοπός του είναι να απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου κρατώντας τον πίσω τροχό σε συνεχή επαφή με την άσφαλτο και να ομαλοποιεί την μεταφορά δυνάμεων από τις κινήσεις της μοτοσυκλέτας και του αναβάτη προς τα ελαστικά. Βελτιώνει έτσι, το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.
Συνήθως, μια μοτοσυκλέτα διαθέτει ένα αμορτισέρ τοποθετημένο στο κέντρο ή στο πλάι της. Πολλά scooter και κάποιες μοτοσυκλέτες διαθέτουν δύο, ένα σε κάθε πλευρά, ενώ σε περιπτώσεις custom μοτοσυκλετών ή περιορισμένης παραγωγής, μπορεί να απουσιάζει τελείως για χάρη της αισθητικής. Σε αυτή βέβαια την περίπτωση, η άνεση του αναβάτη είναι περιορισμένη και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας δύστροπη.
Η απόδοσή του πέφτει με το πέρασμα του χρόνου και χρειάζεται συντήρηση προκειμένου να επανέλθει στην αρχική του κατάσταση. Μια εργασία συντήρησης μπορεί να συνδυαστεί με βελτίωση του αμορτισέρ, καθώς, τα σωθικά του μπορούν να αλλαχθούν με άλλα καλύτερης ποιότητας ανάλογα με τις απαιτήσεις του αναβάτη.
Διαθέσιμες ρυθμίσεις
Τα αμορτισέρ διαθέτουν ρυθμίσεις, ώστε να μπορεί ο αναβάτης να προσαρμόσει τη λειτουργία τους με βάση τις ανάγκες του, την ποιότητα του δρόμου που κινείται και το βάρος που πρέπει να κουβαλήσει.
«Σκεπτόμενη» ημι-ενεργητική ανάρτηση
Η εξέλιξη των αναρτήσεων γίνεται με ταχύτατους ρυθμούς και στις μέρες μας βλέπουμε όλο και περισσότερες μοτοσυκλέτες να είναι εξοπλισμένες με ημι-ενεργητικές αναρτήσεις.
Τα συστήματα αυτά έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλουν αυτόματα τις ρυθμίσεις, μέσα σε ελάχιστα milliseconds, αναλύοντας δεδομένα σχετικά με την επιτάχυνση, την επιβράδυνση, την κλίση της μοτοσυκλέτας και την κατάσταση του δρόμου. Έτσι, διαλέγουν τις βέλτιστες ρυθμίσεις σε κάθε δεδομένη στιγμή, χωρίς την επέμβαση του αναβάτη. Επίσης, δίνουν τη δυνατότητα στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ προεπιλεγμένων πακέτων ρυθμίσεων (π.χ. Normal, Comfort, Sport), αλλά και να παραμετροποιήσει τη λειτουργία τους, ανάλογα με τα γούστα και τις ανάγκες του και να αποθηκεύσει τις δικές του ρυθμίσεις. Η τεχνολογία αυτή εφαρμόζεται, φυσικά, στο πιρούνι, αλλά και στο αμορτισέρ της μοτοσυκλέτας.