Εσύ ξέρεις από φρένα;
Διαβάστηκε από 41180 αναγνώστες
Ακούς συχνά τα ακρωνύμια ABS, CBS και C-ABS στα συστήματα πέδησης. Τι σημαίνουν όμως και τι διαφορές έχουν μεταξύ τους; Διάβασε εδώ και λύσε όλες τις απορίες σου.
Η μικρή αναλογία κιλών ανά ίππο που επιτρέπει εύκολα σε μια μοτοσυκλέτα να πιάσει υψηλές ταχύτητες δημιουργεί και την ανάγκη για έγκαιρη επιβράδυνση. Όμως, η πολύ μικρή επιφάνεια των ελαστικών που έρχεται σε επαφή με τον δρόμο κάνει δύσκολη τη δουλειά των φρένων. Οι κατασκευαστές το γνωρίζουν και προσπαθούν συνεχώς να βελτιώνουν τα συστήματα πέδησης. Αυτή τη στιγμή τα επικρατέστερα είναι το ABS, το CBS και το C-ABS. Ας δούμε τις διαφορές τους.
ABS: Ο ορισμός της εμπιστοσύνης
Το ABS είναι το πιο διαδεδομένο σύστημα που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές, ώστε να κάνουν το φρενάρισμα πιο αποδοτικό και ασφαλές. Η δουλειά του είναι να αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών που θα οδηγούσε σε απώλεια ελέγχου της μοτοσυκλέτας και πολύ πιθανών σε πτώση. Η πραγματική αξία του συστήματος φαίνεται σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση, όπου ένα φρενάρισμα πανικού μπορεί να μπλοκάρει κάποιον τροχό. Το ABS το αποτρέπει, δίνοντας τη δυνατότητα στον αναβάτη να διατηρήσει τον έλεγχο. Υπάρχουν όμως και άλλα συστήματα υποβοήθησης της πέδησης με πιο χαρακτηριστικά τα CBS και C-ABS.
CBS: Συνδυασμός εμπρός και πίσω φρένου
Το Combined Braking System το συναντάμε κυρίως σε scooter, αλλά και σε μοτοσυκλέτες όλο και πιο συχνά. Αυτό που κάνει είναι να ενεργοποιεί τα φρένα και των δυο τροχών ακόμα κι όταν ο αναβάτης πατάει μόνο τη μια από τις δυο μανέτες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το φρενάρισμα να είναι πιο αποτελεσματικό και ο χρόνος ακινητοποίησης μειώνεται. Οι δαγκάνες των φρένων με συνδυασμένο σύστημα πέδησης έχουν συνήθως δυο ή τρία έμβολα, οπότε πατώντας για παράδειγμα το εμπρός φρένο ενεργοποιείται και κάποιο έμβολο της πίσω δαγκάνας. Αντίστοιχα, η χρήση του πίσω φρένου, ενεργοποιεί και κάποιο έμβολο της εμπρός δαγκάνας.
Η σωστή κατανομή της δύναμης πέδησης μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα είναι απαραίτητη προκειμένου να επιτευχθεί το βέλτιστο φρενάρισμα. Αυτό ακριβώς είναι που κάνει τόσο χρήσιμο το CBS. Το σύστημα μπορεί να μειώνει σημαντικά την πιθανότητα μπλοκαρίσματος των τροχών, αλλά ο κίνδυνος παραμένει. Αν για παράδειγμα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, αφού έχει κατανεμηθεί η πίεση στους δυο άξονες, μειωθεί ξαφνικά η πρόσφυση κάποιου τροχού (λακκούβα, νερό κ.λ.π.), αυτός μπορεί να μπλοκάρει. Επίσης, είναι δυνατόν να μπλοκάρει τροχός του οποίο το φρένο δεν πατιέται, δηλαδή θα μπορούσε να μπλοκάρει ο εμπρός τροχός ακόμα κι αν ασκούμε πίεση μόνο στη μανέτα του πίσω φρένου. Το πρόβλημα αυτό έρχεται να λύσει το C-ABS.
C-ABS: Τα καλύτερα δυο κόσμων
Το C-ABS είναι ένα από τα πιο εξελιγμένα τεχνολογικά σύστημα αυτή τη στιγμή και όπως υποδηλώνει το όνομά του προσφέρει συνδυασμένη πέδηση και την ίδια στιγμή δεν αφήνει τους τροχούς να μπλοκάρουν. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του σε μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού όπως Honda CBR1000RR και VFR1200F, αλλά στη συνέχεια πέρασε και σε μικρότερες μοτοσυκλέτες. Στην περίπτωση του C-ABS ενεργοποιούνται και τα δυο φρένα με το πάτημα του ενός, αλλά το ποσοστό της δύναμης που φτάνει σε κάθε άξονα καθορίζεται ηλεκτρονικά. Αν κάποιος τροχός πάει να μπλοκάρει, αναλαμβάνει δράση το ABS αποτρέποντάς το ενδεχόμενο μπλοκάρισμα. Το επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας που προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα είναι πολύ υψηλό και μπορεί να προσφέρει το ιδανικό φρενάρισμα ανεξάρτητα από την κατάσταση του δρόμου και την πίεση που ασκεί ο αναβάτης σε μανέτα και πεντάλ φρένου.