Αλυσίδα: Ο συνδετικός κρίκος

Διαβάστηκε από 35934 αναγνώστες

Δες εγώ τι διαφορές έχουν οι διάφοροι τύποι αλυσίδων κίνησης και πώς θα κάνεις την καλύτερη επιλογή.

Η αλυσίδα είναι ένα από τα πιο απλά εξαρτήματα πάνω στη μοτοσυκλέτα, αλλά ταυτόχρονα απαραίτητο, αφού μεταφέρει τη δύναμη (ή το έργο, αν προτιμάτε) του κινητήρα στον πίσω τροχό συνδέοντας δυο γρανάζια, ένα στην έξοδο του κιβωτίου ταχυτήτων και ένα στον τροχό.  
 
Μέγεθος
Οι αλυσίδες έχουν διάφορα μεγέθη, ώστε να μπορούν να καλύπτουν τις διαφορετικές απαιτήσεις κάθε μοτοσυκλέτας. Το μέγεθος ορίζεται από δυο νούμερα π.χ. 520 – 118. Το πρώτο νούμερο καθορίζει τις διαστάσεις της αλυσίδας και πιο συγκεκριμένα την απόσταση μεταξύ των πείρων της, το συνολικό πλάτος και τη διάμετρο των κυλίνδρων της. Το δεύτερο νούμερο είναι ο αριθμός των κρίκων της αλυσίδας που καθορίζει και το μήκος της. Οι πιο συνηθισμένες αλυσίδες είναι 420, 428, 520, 525, 530, αλλά υπάρχουν και άλλες. Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τις διαστάσεις κάθε αλυσίδας:

Αλυσίδα Απόσταση πείρων
(χιλ.)
Πλάτος (χιλ.) Διάμετρος κυλίνδρων (χιλ.)
420 12.70 6.35 7.75
428 12.70 7.75 8.51
520 15.88 6.35 10.16
525 15.88 7.85 10.16
530 15.88 9.53 10.16

Τύποι
Παλιότερα οι αλυσίδες δεν είχαν O-rings ανάμεσα στις εσωτερικές και εξωτερικές πλάκες κάτι που τις έκανε πιο φθηνές στην κατασκευή και λίγο πιο ελαφριές. Τα O-rings χρησιμοποιούνται ώστε να μειώσουν την τριβή μεταξύ των μετάλλων της αλυσίδας και να αυξήσουν τη διάρκεια ζωής της. Οι τελευταίας τεχνολογίας αλυσίδες X-ring διαθέτουν ανάμεσα στις πλάκες τους λαστιχένιους συνδέσμους σε σχήμα «Χ» και σύμφωνα με τους κατασκευαστές έχουν τη δυνατότητα να συγκρατούν το λιπαντικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, κάτι που έχει άμεσο αντίκτυπο στην απόδοση και τη διάρκεια ζωής.


 
5 βήματα για την σωστή λίπανση της αλυσίδας
Η αλυσίδα είναι καλό να λιπαίνεται συχνά (κάθε 1.000 χλμ. περίπου) και μετά από ταξίδια, χωμάτινες διαδρομές και βροχή. Η παραμέλησή της μπορεί να φθείρει πιο σύντομα τα δοντάκια του γραναζιού της τελικής μετάδοσης.
  1. Ανεβάστε τη μοτοσυκλέτα στο διπλό σταντ (αν δεν έχει, σηκώστε τη στο πλαϊνό με βοήθεια, ώστε να μπορεί να κινηθεί ο πίσω τροχός και να μη χρειάζεται να μετακινείτε τη μοτοσυκλέτα).
  2. Bάλτε νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων και γυρίστε τον τροχό αργά με το χέρι.
  3. Ψεκάστε ομοιόμορφα σε όλο το μήκος της αλυσίδας, καθώς αυτή γυρνάει.
  4. Προσέξτε να μην πέσουν υπολείμματα του λιπαντικού στο ελαστικό ή στα φρένα!
  5. Μετά το πέρας της διαδικασίας, καλό είναι η μοτοσικλέτα να μείνει ακίνητη για αρκετές ώρες, προκειμένου να μην τιναχτεί λιπαντικό στα φρένα ή τα ελαστικά κατά την κίνηση της αλυσίδας.
 
Tips
  • Κάθε αλυσίδα χρειάζεται ένα ποσοστό χαλαρότητας (μπόσικα) για μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τους παλμούς δύναμης που προέρχονται από τον κινητήρα και για να μπορεί να ακολουθήσει ελευθέρα την κίνηση του τροχού πάνω κάτω λόγο λειτουργίας της ανάρτησης.
  • Μια εντελώς ή υπερβολικά τεντωμένη αλυσίδα θα προκαλέσει φθορά στα γρανάζια και στις εδράσεις του κιβωτίου, επιπλέον θα έχει και μεγαλύτερες πιθανότητες να σπάσει.
  • Μία υπερβολικά χαλαρή αλυσίδα, φθείρεται πολύ πιο γρήγορα, το ίδιο και τα γρανάζια.      

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ

Ελεύθερο Κείμενο
Κατηγορία/Υποκατηγορία
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός