Είναι καλά κρυμμένο, αλλά η δουλειά του είναι πολύτιμη

Φροντίζει για την άνεση και την ασφάλεια του αναβάτη

Μοχλικό σύστημα που συνδέει το αμορτισέρ με το ψαλίδι

Απο εδώ γίνονται οι ρυθμίσεις του αμορτισέρ

Το μέλλον ανήκει στις "σκεπτόμενες" ημι-ενεργητικές αναρτήσεις

Ο αφανής ήρωας

Διαβάστηκε από 2865 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/6/2017

Το αμορτισέρ είναι ένα απαραίτητο εξάρτημα, που αποσβαίνει τις ανωμαλίες του δρόμου και προσφέρει άνεση στον αναβάτη. Μπορεί να το ρυθμίσει και να το προσαρμόσει στις ανάγκες του. Η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει στο αμορτισέρ να «σκέφτεται» και να αποφασίζει μόνο του για τις ιδανικές ρυθμίσεις.

 
  • Το αμορτισέρ απορροφά τις ανωμαλίες και κρατά το λάστιχο σε συνεχή επαφή με τον δρόμο. Έτσι, είσαι άνετος και ασφαλής.
Σε μια μοτοσυκλέτα υπάρχουν πολλοί αφανείς ήρωες. Ηλεκτρονικά συστήματα και εξαρτήματα, που φροντίζουν για την άνεση και κυρίως, την ασφάλειά μας, πολλές φορές, χωρίς καν να τα βλέπουμε ή να αντιλαμβανόμαστε τη λειτουργία τους. Μια τέτοια περίπτωση, είναι και το πίσω αμορτισέρ.
  • Το αμορτισέρ είναι, απλά, ένα έμβολο που παλινδρομεί μέσα σε έναν κύλινδρο. Η μοτοσυκλέτα σου μπορεί να έχει ένα, δύο ή κανένα.
Συνδέει το πλαίσιο με το ψαλίδι απευθείας ή μέσω μοχλικού συστήματος και πρόκειται ουσιαστικά για ένα έμβολο, που παλινδρομεί σε έναν κύλινδρο με λάδι ή κάποιο αέριο (συνήθως άζωτο) ή και τα δύο και περιβάλλεται από ένα ελατήριο. Σκοπός του είναι να απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου κρατώντας τον πίσω τροχό σε συνεχή επαφή με την άσφαλτο και να ομαλοποιεί την μεταφορά δυνάμεων από τις κινήσεις της μοτοσυκλέτας και του αναβάτη προς τα ελαστικά. Βελτιώνει έτσι, το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.

Συνήθως, μια μοτοσυκλέτα διαθέτει ένα αμορτισέρ τοποθετημένο στο κέντρο ή στο πλάι της. Πολλές διαθέτουν δύο, ένα σε κάθε πλευρά. Σε περιπτώσεις μοτοσυκλετών custom ή περιορισμένης παραγωγής, μπορεί να απουσιάζει τελείως για χάρη της αισθητικής. Σε αυτή βέβαια την περίπτωση, η μοτοσυκλέτα δεν είναι πλήρως λειτουργική, καθώς η άνεση του αναβάτη είναι περιορισμένη και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας δύστροπη.

Η απόδοσή του πέφτει με το πέρασμα του χρόνου και χρειάζεται συντήρηση προκειμένου να επανέλθει στην αρχική του κατάσταση. Μια εργασία συντήρησης μπορεί να συνδυαστεί με βελτίωση του αμορτισέρ, καθώς, τα σωθικά του μπορούν να αλλαχθούν με άλλα καλύτερης ποιότητας.  
  • Μπορείς να προσαρμόσεις την προφόρτιση και την απόσβεση συμπίεσης κι επαναφοράς, ανάλογα με τις προτιμήσεις σου και το βάρος που θα κουβαλήσεις, για να συμπεριφέρεται η μοτοσυκλέτα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τα αμορτισέρ διαθέτουν ρυθμίσεις, ώστε να μπορεί ο αναβάτης να προσαρμόσει τη λειτουργία τους με βάση τις ανάγκες του, την ποιότητα του δρόμου που κινείται και το βάρος που πρέπει να κουβαλήσει.

Η πιο συνηθισμένη ρύθμιση είναι αυτή της προφόρτισης του ελατηρίου, η οποία καθορίζει την απόσταση της μοτοσυκλέτας από το έδαφος και τη διαδρομή της ανάρτησης που καταναλώνεται από το βάρος της ίδιας της μοτοσυκλέτας, πριν καβαλήσει ο αναβάτης. Είναι απαραίτητη, όταν φορτώνουμε τη μοτοσυκλέτα με βαλίτσες ή δεύτερο άτομο.

Η απόσβεση συμπίεσης, επιβραδύνει την απότομη κίνηση του τροχού προς τα πάνω. Μεταβάλλοντας τη, μπορούμε να ελέγξουμε την αντίδραση του αμορτισέρ κατά την επιβράδυνση, την επιτάχυνση αλλά και κατά τη διάρκεια της στροφής.

Η απόσβεση επαναφοράς, ελέγχει την εκτόνωση του αμορτισέρ, μετά τη συμπίεσή του. Διαχειρίζεται, δηλαδή, την ταχύτητα με την οποία επιστρέφει ο πίσω τροχός στην αρχική του θέση, μετά από ένα εξόγκωμα που θα συναντήσει στο οδόστρωμα.
  • Οι αναρτήσεις σήμερα αναλύουν τα δεδομένα που παίρνουν από αισθητήρες, σχετικά με την κατάσταση της μοτοσυκλέτας και του δρόμου και κάνουν μόνες τους τις ρυθμίσεις που πρέπει, χωρίς εσύ να κάνεις τίποτα.
Η εξέλιξη των αναρτήσεων γίνεται με ταχύτατους ρυθμούς και στις μέρες μας βλέπουμε όλο και περισσότερες μοτοσυκλέτες να είναι εξοπλισμένες με ημι-ενεργητική ανάρτηση. Τα συστήματα αυτά έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλουν αυτόματα τις ρυθμίσεις, μέσα σε ελάχιστα milliseconds, αναλύοντας δεδομένα σχετικά με την επιτάχυνση, την επιβράδυνση, την κλίση της μοτοσυκλέτας και την κατάσταση του δρόμου. Έτσι, διαλέγουν τις βέλτιστες ρυθμίσεις σε κάθε δεδομένη στιγμή, χωρίς την επέμβαση του αναβάτη. Επίσης, δίνουν τη δυνατότητα στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ προεπιλεγμένων πακέτων ρυθμίσεων (Normal, Comfort, Sport), αλλά και να παραμετροποιήσει τη λειτουργία τους, ανάλογα με τα γούστα και τις ανάγκες του και να αποθηκεύσει τις δικές του ρυθμίσεις. Η τεχνολογία αυτή εφαρμόζεται, φυσικά, στο πιρούνι, αλλά και στο αμορτισέρ της μοτοσυκλέτας.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ