Θα έχεις παρατηρήσει ότι με κάθε αλλαγή λαδιού γίνεται αντικατάσταση και του φίλτρου λαδιού. Τι ακριβώς όμως κάνει αυτό το εξάρτημα και γιατί χρειάζεται αλλαγή τόσο συχνά; Πριν ξεκινήσουμε ας δούμε πως λειτουργεί το σύστημα λίπανσης ενός κινητήρα. Το λάδι εισέρχεται στην αντλία λαδιού του κινητήρα μέσω μιας οπής, η οποία βρίσκεται στο κάρτερ. Ασκώντας την κατάλληλη πίεση, το λάδι καταλήγει στο φίλτρο λαδιού κι έπειτα προχωράει στον κινητήρα και λιπαίνει βαλβίδες, εκκεντροφόρους και άλλα εξαρτήματα. Επιπλέον,
το λάδι λιπαίνει αλλά και ψύχει τα τοιχώματα του πιστονιού, τα έμβολα και τα ρουλεμάν και στη συνέχεια επιστρέφει στο κάρτερ,
έχοντας καθαρίσει τον κινητήρα από όλα τα υπολείμματα και τις βλαβερές ουσίες. Έτσι λοιπόν είναι εμφανές πως το φίλτρο ελαίου παίζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του κινητήρα, για αυτό και είναι πολύ σημαντικό να αλλάζει άμεσα, όταν δεν είναι αποδοτικό.
Το φίλτρο λαδιού αποτελείται από
δύο βαλβίδες και ένα φίλτρο, το οποία προστατεύονται από μία μεταλλική θήκη. Η μία από τις δύο βαλβίδες λέγεται βαλβίδα αποφυγής οπίσθιας διαρροής και δουλειά της είναι να εμποδίζει το λάδι να κινείται προς το φίλτρο όταν δεν λειτουργεί ο κινητήρας. Η δεύτερη είναι η λεγόμενη παρακαμπτήρια, η οποία επιτρέπει στο λάδι να ρέει μέσα στον κινητήρα.
Πόσοι τύποι υπάρχουν;
Στην ουσία στην αγορά μπορείς να συναντήσεις 2 τύπους φίλτρων λαδιού. Το πρώτο είναι αυτό της
ολικής ροής. Όπως προδίδει και το όνομα του, αυτό το είδος φίλτρο επιτρέπει την πλήρη ροή του λαδιού στον κινητήρα. Για να το πετύχει διαθέτει μία βαλβίδα παράκαμψης, η οποία ελέγχει την πίεση στο σύστημα λίπανσης. Η βαλβίδα αυτή προστατεύει τις φλάτζες και τις τσιμούχες, όπως επίσης και τον κινητήρα.
Από την άλλη υπάρχει το λεγόμενο
παρακαμπτήριο. Εδώ αλλάζει το σύστημα λίπανσης και αποτελείται από στην ουσία από 2 κυκλώματα κάτι που συναντάμε κυρίως σε αυτι. Στο ένα κυκλοφορεί το βρώμικο λάδι και στο άλλο μία ποσότητα του λαδιού φιλτράρεται περιοδικά. Aρα δημιουργείται μία παράκαμψη. Μόλις τελειώσει η διαδικασία καθαρίζεται όλη η ποσότητα του λαδιού.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου συναντάμε φίλτρα και των δύο κατηγόριων στον ίδιο κινητήρα, κυρίως σε αυτοκίνητα από έχουν συνδυασμένα συστήματα λίπανσης.
Δες εδώ περισσότερα από 1.000 φίλτρα λαδιού και διάλεξε αυτό που ταιριάζει στη μοτοσυκλέτα σου.