O συμπλέκτης επιτρέπει μια μικρή ολίσθηση προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Τι είναι ο συμπλέκτης ολίσθησης;

Διαβάστηκε από 14139 αναγνώστες

Βλέπουμε όλο και πιο συχνά σπορ και όχι μόνο μοτοσυκλέτες, να είναι εξοπλισμένες με συμπλέκτη ολίσθησης. Τι ακριβώς όμως κάνει και ποια η διαφορά του από τον παραδοσιακό συμπλέκτη; Διάβασέ τα όλα εδώ.

Οι συμπλέκτες ολίσθησης μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν προνόμιο αποκλειστικά των αγωνιστικών μοτοσυκλετών, όμως στις μέρες μας τους συναντάμε όλο και πιο συχνά σε μοτοσυκλέτες δρόμου, και όχι μόνο σε ακριβές supersport, αλλά και σε μικρού κυβισμού γυμνές μοτοσυκλέτες πόλης.

Που χρειάζεται;
Σκοπός του συμπλέκτη ολίσθησης είναι να μην επιτρέπει στον κινητήρα να ανεβάσει επικίνδυνα πολλές και να μειώσει το φρένο κινητήρα που προκαλείται από τα απότομα κατεβάσματα ταχυτήτων. Στο περιβάλλον μιας πίστας, τα κατεβάσματα ταχυτήτων γίνονται ενώ ο αναβάτης πατάει δυνατά το μπροστινό φρένο. Εκείνη τη στιγμή, το φρένο κινητήρα είναι πολύ έντονο και ταυτόχρονα το στατικό φορτίο που πιέζει το πίσω ελαστικό στην άσφαλτο είναι μικρό. Έτσι, ο πίσω τροχός μπορεί να αναπηδήσει ή/και να γλιστρήσει, οδηγώντας σε μια πτώση. Στον δρόμο, ο συμπλέκτης ολίσθησης μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμος όταν ο αναβάτης κατεβάσει απότομα ταχύτητα σε βρεγμένο οδόστρωμα ή αν κατά λάθος κατεβάσει περισσότερες ταχύτητες.   



Πώς λειτουργεί;
Σε γενικές γραμμές λοιπόν ένας συμπλέκτης ολίσθησης κρατάει «ήρεμο» το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας. Πώς όμως τα καταφέρνει; Οι περισσότεροι συμπλέκτες αυτού του τύπου έχουν «ράμπες» στην καμπάνα και το πλατώ (πλάκα ολίσθησης). Όταν ο πίσω τροχός αρχίζει να «φρενάρει» τον κινητήρα οι ράμπες αυτές αναγκάζονται να έρθουν κοντά και να ανέβουν η μια στην άλλη. Αυτό σπρώχνει το πλατώ προς τα έξω και μειώνει την πίεση στους δίσκους του συμπλέκτη επιτρέποντάς τους να ολισθήσουν, ώστε ο πίσω τροχός να γυρίζει πιο ελεύθερα, χωρίς να τον επιβραδύνει έντονα το φρένο κινητήρα και χωρίς να ανεβαίνουν πολύ οι στροφές. Το αποτέλεσμα είναι ακριβώς ίδιο με το να πατούσε λίγο ο αναβάτης τη μανέτα του συμπλέκτη, πατινάροντάς τον ελαφρά, αλλά στην περίπτωση του συμπλέκτη ολίσθησης, αυτό γίνεται ουσιαστικά αυτόματα. Δηλαδή, όταν κλείνουμε το γκάζι και ο πίσω τροχός τείνει να περιστραφεί πιο γρήγορα από τον κινητήρα, ο συμπλέκτης επιτρέπει μια μικρή ολίσθηση προς την αντίθετη κατεύθυνση, για να επηρεαστεί λιγότερο ο πίσω τροχός από το φρένο κινητήρα.



Πλεονεκτήματα
Οι μοτοσυκλέτες έχουν σειριακά κιβώτια ταχυτήτων, που σημαίνει ότι οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται μια μια, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει ο αναβάτης να προσέχει στα κατεβάσματα ώστε να μη στείλει τη βελόνα του στροφομέτρου στην κόκκινη περιοχή. Αν γίνει απότομο κατέβασμα ταχύτητας, ο συμπλέκτης αναλαμβάνει να διαχειριστεί τις δυνάμεις και να επιβραδύνει ομαλά τη μοτοσυκλέτα. Το φρένο κινητήρα είναι πιο μεγάλο σε τετράχρονους κινητήρες μεγάλου κυβισμού, οπότε και η ύπαρξη συμπλέκτη ολίσθησης σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να κάνει το φρενάρισμα ήπιο και τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας πιο σταθερή και προβλέψιμη. Οι συμπλέκτες ολίσθησης τελευταίας τεχνολογίας πέρα από τις ράμπες που σπρώχνουν το πλατώ προς τα έξω κατά το δυνατό φρενάρισμα, έχουν και αντίστοιχες που το σπρώχνουν προς τα μέσα κατά την επιτάχυνση. Έτσι, ασκείται περισσότερη πίεση στους δίσκους του συμπλέκτη και αποφεύγεται η ολίσθηση κατά την επιτάχυνση. Επειδή, οι ράμπες «πιέζουν» το πλατώ προς τα μέσα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν λιγότερα ή πιο μαλακά ελατήρια συμπλέκτη, που θα κάνουν πιο ελαφριά την αίσθηση στη μανέτα.


   

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ

Ελεύθερο Κείμενο
Κατηγορία/Υποκατηγορία
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός