Quick shifter και αντίο συμπλέκτη

Quick shifter και αντίο συμπλέκτη

Το quick shifter επιτρέπει αστραπιαίες αλλαγές ταχυτήτων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη. Διάβασε εδώ τα πάντα για τη λειτουργία του.

Kοινοποίησέ το »
Σχολιάσε το στο facebook »


Ο μέσος αναβάτης χρειάζεται περίπου 600 χιλιοστά του δευτερολέπτου για να κάνει μια γρήγορη αλλαγή ταχύτητας. Τόσο θέλει δηλαδή, για να κλείσει το γκάζι, να πιέσει τη μανέτα του συμπλέκτη και να αλλάξει ταχύτητα. Ένας έμπειρος αναβάτης αγώνων ίσως να μπορεί να μειώσει αυτό τον χρόνο στα 300 χιλιοστά του δευτερολέπτου, αλλά αν υπολογίσουμε ότι έχει να σκεφτεί τη θέση του σώματός του, την επιλογή γραμμής, τους υπόλοιπους αναβάτες στην πίστα και άλλα, μπορεί να εύκολα ο χρόνος που χρειάζεται για μια αλλαγή ταχύτητας, να αυξηθεί. Ο συμπλέκτης βοηθάει στο να μεταφερθεί ομαλά και γραμμικά η δύναμη από τον κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν αλλάζουμε ταχύτητα μειώνουμε τη δύναμη κλείνοντας το γκάζι και χρησιμοποιούμε τον συμπλέκτη για να ελαχιστοποιήσουμε την επιβάρυνση στα μηχανικά μέρη. Πώς όμως μπορούμε να μειώσουμε τον χρόνο που απαιτείται για μια αλλαγή ταχύτητας; Λοιπόν, το μόνο που χρειάζεται είναι ένας αισθητήρας και πρόσβαση στην ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης του κινητήρα (ECU).



Πώς δουλεύει;
Αρχικά, θα πρέπει ο κινητήρας να γνωρίζει ότι κάνουμε αλλαγή ταχύτητας. Για να γίνει αυτό, συνήθως αντικαθίσταται η ράβδος που συνδέει το λεβιέ ταχυτήτων με το κιβώτιο, με μια άλλη η οποία διαθέτει έναν μηχανικό αισθητήρα, που συνδέεται στην ECU. Κατά την επιτάχυνση, καθώς το πόδι σου μετακινεί τον λεβιέ, ο αισθητήρας ενημερώνει την ECU ότι γίνεται αλλαγή ταχύτητας. Αυτή με τη σειρά της κόβει την ανάφλεξη ή την παροχή καυσίμου στον κινητήρα για ελάχιστο χρονικό διάστημα (που μπορεί να φτάσει τα 15 χιλιοστά του δευτερολέπτου), για να μειωθούν οι δυνάμεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η ECU «μιμείται» ουσιαστικά το κλείσιμο και το άνοιγμα του γκαζιού που θα έκανε ο αναβάτης, αλλά το κάνει έξι φορές ταχύτερα. Πολλά quick shifters επιτρέπουν όχι μόνο ανεβάσματα ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη, αλλά και κατεβάσματα.



Quick shifter για όλους
Δυο είναι οι επικρατέστερες εκδοχές του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ένα quick shifter. Κάποια έχουν έναν αισθητήρα θέσης που «διαβάζει» τη θέση του επιλογέα ταχυτήτων και ενημερώνει την ECU αν αυτή αλλάξει. Μερικά, διαθέτουν αισθητήρες πίεσης μέσα στο κιβώτιο, που βασίζονται στην πίεση που αναπτύσσεται στη μετάδοση κατά την αλλαγή χωρίς κλείσιμο του γκαζιού, για να προκαλέσουν την αντίδραση της ECU. Ακόμα και οι κάτοχοι παλαιότερων μοτοσυκλετών με τροφοδοσία από καρμπυρατέρ μπορούν να απολαύσουν τα οφέλη ενός quick shifter, αφού υπάρχουν αντίστοιχα, που συνδέονται απευθείας στο καλώδιο του μπουζί και αντί να αλλάζουν τον χρονισμό μέσω της ECU, διακόπτουν στιγμιαία την παροχή ρεύματος στο μπουζί.

Βλέπουμε όλο και πιο συχνά τα quick shifters να βρίσκονται στον στάνταρ εξοπλισμό μοτοσυκλετών, όπως συμβαίνει με το ABS και το Traction Control. Aprilia, BMW, Ducati, ΚΤΜ, MV Agusta, Triumph, Yamaha και άλλες εταιρείες, εφοδιάζουν κάποια από τα κορυφαία μοντέλα τους με αντίστοιχα συστήματα ή τα παρέχουν στον έξτρα εξοπλισμό. Αλλά ακόμα κι αν η μοτοσυκλέτα σας δεν διαθέτει quick shifter, υπάρχουν στην αγορά πολλά after market συστήματα.



Υπέρ και κατά
Όπως ήδη αναφέραμε, το quick shifter μειώνει κατά πολύ το χρόνο των αλλαγών ταχυτήτων και αυτές γίνονται πάντα με σταθερό τρόπο, αφού ο αναβάτης δεν μπορεί να κάνει κάποιο λάθος στη χρήση συμπλέκτη. Έτσι, μειώνεται και το φαινόμενο της διατάραξης της ισορροπίας της μοτοσυκλέτας από μια λάθος αλλαγή. Είναι ιδανικό για να κερδίσεις πολύτιμο χρόνο σε περιβάλλον πίστας και σίγουρα είναι διασκεδαστικό το να κάνεις αστραπιαίες αλλαγές χωρίς συμπλέκτη, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ευκολία που προσφέρει ένα αυτόματο κιβώτιο μέσα στην κίνηση της πόλης.

Kοινοποίησέ το »
Σχολιάσε το στο facebook »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ

Ελεύθερο Κείμενο
Κατηγορία/Υποκατηγορία
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός