Ποια είναι η μοτοσυκλέτα που ξεκίνησε την adventure επανάσταση, αλλά και έφερε το «μονόμπρατσο» σε μαζική παραγωγή; Πρόκειται για την αυθεντική GS: Την R80 του 1980.
Ήταν πριν σχεδόν 40 (μα πότε πέρασαν;) χρόνια, όταν η BMW θα άλλαζε μια για πάντα την έννοια της «on-off» μοτοσυκλέτας. Αυτό έγινε με την παρουσίαση της πρώτης G/S, της R80. Και μπορεί τώρα η GS να αποτελεί συνώνυμο του κύρους, του image και της πολυτέλειας, τότε όμως ήταν πιο «σκληροπυρηνική» στην προσέγγισή της, με έμπνευση από το Dakar και «σπαρτιατική» φιλοσοφία. Μάλιστα, τα γράμματα G/S προέρχονται από τις Γερμανικές λέξεις Gelande/Strasse, που σημαίνουν Χώμα/Δρόμος.
Με 50 άλογα και μόλις 186 κιλά για την εποχή
Η πρώτη G/S του 1980 εξοπλιζόταν με τον κινητήρα «Type 247» της BMW, φυσικά δικύλινδρο αερόψυκτο Boxer, με απόδοση 50 ίππων και 5,8 kgm ροπής από 800 κ.εκ. Το βάρος της μοτοσυκλέτας ανερχόταν στα (λίγα ομολογουμένως, για την εποχή) 186 κιλά, ενώ το ρεζερβουάρ της μεγάλης μοτοσυκλέτας είχε χωρητικότητα 19,5 λίτρων. Οι τροχοί ήταν διαμέτρου 21 και 18 ιντσών εμπρός και πίσω αντίστοιχα, ακτινωτού τύπου για απρόσκοπτη οδήγηση (και) στο χώμα.
Η πρώτη μοτοσυκλέτα με μονόμπρατσο ψαλίδι πίσω
Στο μπροστινό της σύστημα, η BMW R80G/S χρησιμοποιούσε τηλεσκοπικό πιρούνι –και όχι το χαρακτηριστικό της σήμερα paralever- , ωστόσο πίσω επέλεξε μια λύση-πρωτιά για μαζική παραγωγή που άλλαξε τα δεδομένα της βιομηχανίας: Το μονόμπρατσο ψαλίδι. Για την περίπτωση της R80, το μονόμπρατσο φιλοξενούσε και τον άξονα μετάδοσης, ενώ ήταν μέρος του συστήματος ανάρτησης που ονομάστηκε Monolever. Μια κατασκευή που έθεσε νέα στάνταρ στην πίσω ανάρτηση και εξυψώθυκε αργότερα από την Honda και την Ducati, στα RC30 και 916 αντίστοιχα, το μονόμπρατσο ψαλίδι διευκόλυνε την γρήγορη αλλαγή του τροχού ενώ προσέφερε μια πολύ ιδιαίτερη εμφάνιση. Ήταν όμως πολύ απαιτητικό και ακριβό στην κατασκευή, αλλά και βαρύ, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απαραίτητη ακαμψία του.
Η BMW φυσικά εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αυτή την λύση και στις σημερινές GS, ενώ πολλοί ακόμη κατασκευαστές την υιοθέτησαν, εν μέσω της σχεδιαστικής εξέλιξης των μοτοσυκλετών. Η R80G/S φυσικά παραμένει σε κάθε περίπτωση, μοντέλο-ορόσημο όσον αφορά την διαμόρφωση των σύγχρονων τάσεων της αγοράς.