Μόλις παρέλαβες την καινούργια σου μοτοσυκλέτα από την αντιπροσωπεία και ήρθε η ώρα για να στρώσεις τον κινητήρα της. Έχεις ακούσει ένα σωρό διαφορετικές απόψεις και ιστορίες για τη σωστή διαδικασία. Τελικά τι από όλα αυτά ισχύει και τι είναι λάθος;
Το πιο λογικό είναι να ακολουθήσεις τις οδηγίες του κατασκευαστή. Μπορεί να υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις εταιρείες, αλλά οι βασικές οδηγίες που δίνουν οι κατασκευαστές είναι παρόμοιες. Για τα πρώτα 1000 χιλιόμετρα, μην χρησιμοποιείς όλο το διαθέσιμο γκάζι. Καλό είναι οι στροφές να αυξάνονται προοδευτικά μέχρι να φτάσεις στο επιτρεπόμενο φάσμα, αλλά μόνο για σύντομο χρονικό διάστημα. ¶λλαζε ταχύτητες, ώστε να μη χρησιμοποιείς συνέχεια την ίδια. Αμέσως μετά το στρώσιμο είναι απαραίτητη μια αλλαγή λαδιών.
Ο καθένας από τα παραπάνω βγάζει ότι συμπεράσματα θέλει. Αυτό που θέλει να πει ο κατασκευαστής όμως είναι πως πρέπει να αποφεύγεται το φορτίο και οι απότομες επιταχύνσεις. Δηλαδή είτε το ψηλό στροφάρισμα, είτε το χαμηλό σε ανηφόρα ή με συνεπιβάτη. Το μεν πρώτο είναι αυτό που κάνουν οι περισσότεροι, το δεύτερο όμως συνήθως διαφεύγει, αλλά είναι εξίσου σημαντικό.
Πολλοί βέβαια θα πουν πως οι καινούργιες μοτοσυκλέτες δεν χρειάζονται καθόλου στρώσιμο. Οι κινητήρες σήμερα τοποθετούνται δουλεμένοι, και μάλιστα πολλές εταιρίες, αν όχι όλες, τους δουλεύουν σε υψηλές στροφές για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να καθαρίσουν, ή να «ανοίξουν», να λειτουργήσουν δηλαδή στο όριο των ανοχών τους. Έτσι, διασφαλίζουν ότι το στρώσιμο έχει γίνει σωστά και ο κινητήρας έχει ρυθμιστεί με τον βέλτιστο τρόπο. Αδειάζουν το λάδι της πρώτης αυτής χρήσης και τοποθετούν άλλο. Όμως οι κατασκευαστές δεν αποκαλύπτουν όλοι τη διαδικασία αυτή, και έτσι η διαδικασία του στρωσίματος μπορεί να έχει ή μπορεί και να μην έχει κάποια σκοπιμότητα. Κυρίως σε ότι έχει να κάνει με το πρώτο λάδι και το κόστος που συνεπάγεται μια άσκοπη αλλαγή.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης δεν χρειάζεται να είναι προσεκτικός στην αρχή. Οι βαλβίδες, ο κύλινδρος και τα δαχτυλίδια του πιστονιού χρειάζονται κάποιο χρόνο για να στρωθούν και να ταιριάξουν στις επιφάνειες με τις οποίες συνεργάζονται. Αν οι βαλβίδες δεν πατήσουν ακριβώς στην κυλινδροκεφαλή, ίσως να μην σφραγίσουν σωστά τον θάλαμο καύσης. Αυτό θα μπορεί να έχει συνέπειες στην αξιοπιστία και τη μακροζωία του κινητήρα.
¶λλοι πάλι λένε πως αφού δεν είσαι σίγουρος, και επειδή στα πρώτα χιλιόμετρα δεν είναι μόνο ο κινητήρας που στρώνει αλλά όλα τα κινούμενα μέρη της μοτοσυκλέτας, καλό είναι να ακολουθηθεί η διαδικασία. Καλό θα κάνει, κακό δεν θα κάνει. Να πατήσουν τα λάστιχα, να πατήσουν τα τακάκια στους δίσκους, να κυλήσουν τα υδραυλικά υγρά στα κυκλώματα. Μπορεί να έχουν και δίκιο, όμως τίποτε από αυτά δεν αναφέρεται στο βιβλιαράκι. Κάνοντας σωστό στρώσιμο, θα ξέρεις ότι έχεις κάνει ότι καλύτερο μπορούσες για τον κινητήρα σου από την αρχή της ζωής του. Σίγουρα δεν μπορείς να προβλέψεις αν και τι είδους προβλήματα μπορεί να προκύψουν στην πορεία.
Εσείς τι λέτε; Πόσα χιλιόμετρα κάνετε με την καινούργια μοτοσυκλέτα πριν πατήσετε τέρμα γκάζι; Περιμένατε να στρώσει, αλλάξατε τα πρώτα λάδια, και μετά; Τι άποψη έχετε για το στρώσιμο;
Αλάνα πολα μηχανάκια ποτέ δεν είχα την υπομονή για στρωσηματα και τακτικές αλλαγές λαδιών,κανένα πρόβλημα δεν είχα εξαιρουμένου το GS 1150 που διέλυσε στα 15000χιλ. Πιστεύω ότι κανένα εργοστάσιο μότο που σέβεται τον εαυτό του δεν θα άφηνε στην τύχη την αξιοπιστία και την υστεροφημία του, η άλλος στα χέρια κάποιου ασχετου η καγκουρου
Greetings
Theo
Αλάνα πολα μηχανάκια ποτέ δεν είχα την υπομονή για στρωσηματα και τακτικές αλλαγές λαδιών,κανένα πρόβλημα δεν είχα εξαιρουμένου το GS 1150 που διέλυσε στα 15000χιλ. Πιστεύω ότι κανένα εργοστάσιο μότο που σέβεται τον εαυτό του δεν θα άφηνε στην τύχη την αξιοπιστία και την υστεροφημία του, η άλλος στα χέρια κάποιου ασχετου η καγκουρου Greetings Theo