Αρκετά καινούρια έγγραφα διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που δημοσιεύτηκαν τώρα δείχνουν ότι η Suzuki δουλεύει σε μια έκδοση της Hayabusa με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, ένα σύστημα που αυξάνει ακόμα περισσότερο την απόδοση και ταυτόχρονα διασφαλίζει ότι η κυκλοφορία της Hayabusa δεν θα απειληθεί από την επόμενη γενιά κανονισμών εκπομπών ρύπων.
H Hayabusa είχε ήδη αποσυρθεί από πολλές αγορές το 2018 λόγω μη συμμόρφωσης με τους νέους κανονισμούς και έκανε την επανεμφάνισή της το 2021, με έναν "καθαρότερο" κινητήρα και νέο στυλ. Όμως, για να καταφέρει να πάρει την πολυπόθητη έγκριση, η έκδοση που βγήκε το 2021 (και κυκλοφορεί μέχρι σήμερα) αναγκάστηκε να θυσιάσει ένα κομμάτι της ισχύος της.
Τώρα, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας κάνουν ξεκάθαρο ότι ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων αποτελεί τη λύση στο πρόβλημα, αναφέροντας ότι ο στόχος είναι "υψηλή απόδοση, χαμηλή κατανάλωση, λιγότεροι ρύποι".
Το σύστημα που περιγράφεται είναι αρκετά απλό. Θα αλλάζει τον χρονισμό του εκκεντροφόρου εισαγωγής χρησιμοποιώντας ένα εξάρτημα που λέγεται cam phaser, σε ένα σύστημα που μοιάζει αρκετά με αυτό που Kawasaki παρουσίασε στο Concours 14 το 2007, ή με το DVT της Ducati που χρησιμοποιείται από το 2014.
Η ιδέα έχει να κάνει με τη γωνία επικάλυψης (overlap), δηλαδή το χρονικό διάστημα για το οποίο παραμένουν ταυτόχρονα ανοικτές οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής. Στις πολλές στροφές ανά λεπτό χρειάζεσαι έναν σχετικά υψηλό χρόνο overlap για να γεμίσεις επαρκώς τον κύλινδρο με φρέσκο μείγμα, αλλά όταν ένας κινητήρας δουλεύει σε χαμηλές στροφές, μια τέτοια περίοδος overlap επιτρέπει σε άκαυστο μείγμα να φεύγει προς την εξάτμιση, με αποτέλεσμα να φθείρονται οι καταλύτες, να καίγεται περισσότερο καύσιμο και να παράγονται περισσότεροι ρύποι. Με το σύστημα μεταβλητού χρονισμού μπορείς να έχει την πιο συμφέρουσα λύση (μεγάλους χρόνους overlap στις πολλές στροφές, μικρούς χρόνους overlap στις λίγες στροφές).
Ο ενεργοποιητής του συστήματος
Για να γίνει αυτό, μια αντλία λαδιού λαμβάνει ηλεκτρονικό σήμα για να ανοίξει και η πίεση που ασκεί μετακινεί τον εκκεντροφόρο κατά τις μοίρες που χρειάζεται. Το προηγούμενο σύστημα της Suzuki (από το 2017 στο GSX-R 1000) χρησιμοποιούσε φυγόκεντρες δυνάμεις για να σπρώξει κάποιες μπίλιες όσο οι στροφές αυξάνονταν, οι οποίες έστρεφαν μηχανικά τον εκκεντροφόρο. Ένα καλό σύστημα, αλλά όχι τόσο ακριβές όσο ο ηλεκτρονικός έλεγχος της αντλίας λαδιού.
Το προηγούμενο σύστημα της Suzuki, βασιζόμενο στις φυγόκεντρες δυνάμεις
To αντικείμενο του διπλώματος ευρεσιτεχνίας
Όπως σίγουρα έχετε καταλάβει μέχρι τώρα, ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων δεν είναι κάτι καινούριο, ούτε κάτι ριζοσπαστικό που χρήζει πατέντας. Όμως το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας εστιάζει στον ενεργοποιητή που δίνει την εντολή να ανοίξει και να κλείσει η αντλία λαδιού - και κυρίως στη θέση του. Αντί να βρίσκεται στην κυλινδροκεφαλή, είναι αρκετά χαμηλότερα, στα πλευρά του κυλίνδρου. Ο λογος που έγινε αυτό, σύμφωνα με τη Suzuki, ήταν για να μην χρειαστεί κάποια μετατροπή του πλαισίου (λόγω του αυξημένου μεγέθους) αλλά και για να μετακινηθεί πιο κοντά στο κέντρο βάρους του κινητήρα (λιγότεροι κραδασμοί - μεγαλύτερη αξιοπιστία) και να φύγει από τον ζεστό αέρα που βγαίνει από το ψυγείο της μοτοσυκλέτας.
Η θέση του ενεργοποιητή
Η εισαγωγή αυτού του απλού συστήματος στη Hayabusa μπορεί να διασφαλίσει όχι μόνο ότι η μοτοσυκλέτα θα περάσει τους νέους πιο αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων που έρχονται, αλλά και ότι ο κινητήρας θα μπορεί να αποδίδει λίγο καλύτερα στις πολλές στροφές, όλα αυτά για ένα χαμηλό σχετικά κόστος ανάπτυξης.