Φυσικά δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο στην κορυφαία θέση! Ας διαβάσουμε, άλλη μια φορά, για το «ταπεινό δημιούργημα» ενός Ιάπωνα οραματιστή, που έκανε το δίκυκλο ένα παγκόσμιο φαινόμενο μετακίνησης.
Γράφοντας το άρθρο, ήμασταν λίγο διχασμένοι, αν θα τοποθετούσαμε στην κορυφαία θέση την μοτοσυκλέτα της Werner ή το Honda Super Cub. Ωστόσο, τα γεγονότα και η ιστορία είναι σαφώς υπέρ του μοντέλου από την Ιαπωνία, το πιο επιτυχημένο δίκυκλο παγκοσμίως. Πρόκειται για την μόνη μοτοσυκλέτα –ναι, είναι μοτοσυκλέτα, τα είπαμε και στην αρχή των άρθρων- που έχει ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια πωλήσεις και παράγεται ανελλιπώς τα τελευταία 60 χρόνια. Ποια είναι όμως η ιστορία του;
Πίσω από την ανεπανάληπτη αυτή επιτυχία κρύβεται ο Soichiro Honda, ένας Ιάπωνας μηχανικός που ήταν ένα αντισυμβατικό παιδί. Στο σχολείο, για το οποίο ήταν μάλλον… αδιάφορος, ο Honda χρησιμοποίησε το λάστιχο από τα πεντάλ ενός ποδηλάτου, για να παραποιήσει την «οικογενειακή σφραγίδα» των γονέων του και να σφραγίσει έτσι τον έλεγχο βαθμολογίας του! Αργότερα, έχοντας αποφασίσει ότι τον ελκύει η μηχανολογία, εργάστηκε επισκευάζοντας αυτοκίνητα και στα 28 του χρόνια, άνοιξε το δικό του συνεργείο. Η Honda ιδρύθηκε το 1948 και 10 χρόνια μετά, θα παρουσίαζε το Super Cub.
Η ιδέα γεννήθηκε το 1956, όταν ο Honda έκατσε στο τραπέζι μαζί με τον «γκουρού» μηχανικό Takeo Fujisawa για να συζητήσουν τα συμπεράσματά τους από την ευρωπαϊκή αγορά δικύκλου, που βρισκόταν σε άνθηση. Διαπίστωσαν ότι οι μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτες ήταν ποθητές, αλλά δεν βόλευαν όλους τους χρήστες. Ο Fujisawa οραματίστηκε μια εύχρηστη, απλή στην κατασκευή και αξιόπιστη μικρή μοτοσυκλέτα, που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε αναβάτης ανεξαρτήτως φύλου ή σωματικής διάπλασης. Ο Fujisawa ήταν ιδιαίτερα τολμηρός και ουσιαστικά… προκάλεσε τον Honda να εγκρίνει το σχέδιο του, αφού μεταξύ άλλων ζητούσε τεράστια ποσότητα παραγωγής! Ο Fujisawa ήταν βέβαιος ότι το νέο μοντέλο θα πωλούσε 30.000 κομμάτια το μήνα, δηλαδή τα μισά ολόκληρης της ΕΤΗΣΙΑΣ κινητικότητας στην Ιαπωνική αγορά!
Το μεγάλο «ΟΚ» ήρθε και το Super Cub C100 ήρθε το 1958. Ήταν κατασκευασμένο σε στυλ μονοκόκ, με έναν κεντρικό σωλήνα πλαισίου χαμηλά τοποθετημένο, ώστε ο αναβάτης να έχει εύκολη πρόσβαση στην θέση οδήγησης. Κάτω από τον κεντρικό σωλήνα βρισκόταν ο κινητήρας των 50 κ.εκ. που απέδιδε 4,5 ίππους. Οι τροχοί ήταν 17 ιντσών, μια άνευ προηγουμένου επιλογή του Fujisawa που αύξανε κατακόρυφα την οδηγική σταθερότητα του Cub, ενώ το έκανε να φαίνεται σαν μια μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα. Τέλος, ο αυτόματος συμπλέκτης του Cub δεν χρειαζόταν μανέτα, λειτουργούσε αυτόματα και έτσι έκανε το Super Cub οδηγήσιμο «ακόμα και με το ένα χέρι», όπως ήθελε και ο Fujisawa εξαρχής.
Η επιτυχία του Super Cub ήταν εξαρχής μεγάλη, αλλά ο πάταγος στο παγκόσμιο εμπόριο ήρθε με την διαφήμιση του 1963 για την Αμερικανική αγορά. Η Grey Advertising, μια διαφημιστική της εποχής, δημιούργησε το πασίγνωστο σλόγκαν «You meet the nicest people on a Honda». Δηλαδή, «συναντάς τους πιο καλούς ανθρώπους πάνω σε ένα Honda». Με την καμπάνια αυτή, η Grey συνέδεσε ένα δίκυκλο με την κοινωνία, την ποιότητα ζωής και τον ίδιο τον άνθρωπο. Είναι τόσο σημαντική, που αποτελεί διαχρονικό case study στην διαφημιστική τέχνη και θεωρείται από πολλούς, ότι δημιούργησε το lifestyle marketing!
Διαχρονικά, το Super Cub δεν πέτυχε μόνο στις πωλήσεις, αλλά και στο όραμα του δημιουργού του: Αποδείχθηκε ασύλληπτα αξιόπιστο συνδέοντας ουσιαστικά το όνομα της Honda με την λέξη αξιοπιστία, ενώ αποτέλεσε το πρώτο δίκυκλο για αμέτρητους αναβάτες. Με την ρετρό τρέλα της εποχής μας, πολλά κλασικά Super Cub βγήκαν ξανά στους δρόμους. Κάπως έτσι λοιπόν, το Super Cub είναι το σημαντικότερο δίκυκλο όλων των εποχών. Συνέβαλε όσο κανένα στην μαζική διάδοση της δίτροχης μετακίνησης, δημιούργησε μια αυτοκρατορία και αποτελεί ακόμα σημείο αναφοράς για πολλούς τομείς της βιομηχανίας.