Ο πνεύμονας του κινητήρα

Όσα πρέπει να ξέρεις για το φίλτρο αέρα

Διαβάστηκε από 52891 αναγνώστες

Όπως ακριβώς ένας ζωντανός οργανισμός, έτσι κι ο κινητήρας πρέπει να μπορεί να «αναπνέει» με ευκολία καθαρό αέρα. Υπεύθυνο για αυτό είναι το φίλτρο αέρα. Πώς όμως τα καταφέρνει; Διάβασε γιατί είναι ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας.

Όπως αναφέρει το όνομά του, δουλειά του είναι να φιλτράρει τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Όσο πιο καθαρός είναι, τόσο καλύτερη θα είναι η καύση, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη απόδοση. Αν ο αέρας δεν ήταν καθαρός, θα χρειαζόταν μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμου προκειμένου ο κινητήρας να αποδώσει την ίδια ιπποδύναμη, οπότε η κατανάλωση θα ήταν αυξημένη.
   
Πώς δουλεύει τελικά;



Ένα φίλτρο αέρα αποτελείται από μια ή περισσότερες στρώσεις από «σουρωτήρια» θα μπορούσαμε να πούμε, τα οποία συγκρατούν διαφορετικά σωματίδια και ρύπους σε κάθε επίπεδο φιλτραρίσματος. Όταν ένας κινητήρας λειτουργεί ρουφάει αέρα, ο οποίος είναι απαραίτητος για την καύση. Το φίλτρο αέρα είναι τοποθετημένο στην αρχή της εισαγωγής του κινητήρα. Ο ηλεκτρονικός ψεκασμός ή το καρμπυρατέρ, αν μιλάμε για μοτοσυκλέτα παλαιότερης τεχνολογίας, αναμειγνύουν τον αέρα  με το καύσιμο. Το μείγμα στη συνέχεια οδηγείται στον κύλινδρο, όπου γίνεται η καύση. Στόχος του φίλτρου αέρα είναι να «παραδώσει» στον κινητήρα όσο το δυνατόν πιο καθαρό αέρα, απαλλαγμένο από αιωρούμενα σωματίδια, χωρίς όμως να περιορίζει σημαντικά τη ροή του και άρα την απόδοση του κινητήρα. Είναι λοιπόν κατανοητό το γιατί το φίλτρο πρέπει να καθαρίζεται τακτικά ή να αντικαθιστάται, αν πρόκειται για μιας χρήσεως.

Τι συμβαίνει αν δεν υπάρχει φίλτρο αέρα;



Αυτό είναι κάτι που πολλοί μπορεί να έχουν αναρωτηθεί, αλλά δεν αποπειράθηκαν ποτέ να δοκιμάσουν. Και πολύ καλά έκαναν γιατί, στη χειρότερη περίπτωση κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστροφή του κινητήρα. Χωρίς φίλτρο αέρα ο ρόλος του να απομακρυνθούν οι ακαθαρσίες από τον κινητήρα, περνάει στο λάδι. Όμως, το λιπαντικό δεν έχει κατασκευαστεί για αυτό το λόγο, οπότε θα έχανε σύντομα την αποτελεσματικότητά του και η φθορά του κινητήρα θα ήταν έντονη. Χωρίς το φίλτρο αέρα, όλα τα μικροσωματίδια και η σκόνη θα εισέρχονταν ανενόχλητα στον κινητήρα και εύκολα θα μπορούσαν να τον «βουλώσουν».
 
Υλικό κατασκευής
  • Χαρτί

 
Τα χάρτινα φίλτρα αέρα είναι τα πιο διαδεδομένα και φυσικά δεν μιλάμε για χαρτί όμοιο με αυτό που γράφουμε, αλλά ένα πιο πυκνό, με μεγαλύτερο βάρος και πυκνότητα, το οποίο έχει πτυχώσεις. Οι πόροι που διαθέτει το βοηθούν να «αναπνέει» και μπορεί να διαχειριστεί μεγάλη πίεση αέρα χωρίς να σκιστεί. Αποτελείται συνήθως από πολλές στρώσεις ή ένα «φύλλο» διπλωμένο πολλές φορές, ώστε να δημιουργηθεί μια συμπαγής μάζα. Έτσι ο αέρας έχει να αντιμετωπίσει πολλά επίπεδα φιλτραρίσματος, ώστε να είναι όσο πιο καθαρός γίνεται πριν μπει στον θάλαμο καύσης. Στις μέρες μας χρησιμοποιούνται από μοτοσυκλέτες μικρού κυβισμού έως superbikes, καθώς συνδυάζουν την υψηλή αποτελεσματικότητα με το μικρό κόστος.
  • Αφρώδες υλικό


Δεν είναι λίγες οι μοτοσυκλέτες που χρησιμοποιούν φίλτρα αέρα κατασκευασμένα από αφρώδες υλικό. Πρόκειται για αφρό πολυουρεθάνης, ο οποίος έχει εμποτιστεί με ειδικό πυκνό  λάδι. Τα μεγαλύτερα σωματίδια συγκρατούνται από το λάδι, ενώ ο αφρός αναλαμβάνει να συγκρατήσει τα μικρότερα.
  • Βαμβάκι


Τα φίλτρα γάζας είναι η πιο συνηθισμένη επιλογή στα after market φίλτρα. Είναι πολύ αποτελεσματικά στο φιλτράρισμα του αέρα, χωρίς να περιορίζουν πολύ τη ροή του. Μπορούν να καθαριστούν και αφού εμποτιστούν με λάδι, να χρησιμοποιηθούν ξανά. Κοστίζουν ακριβότερα σε σχέση με κάποιο εργοστασιακό από χαρτί, αλλά από τη στιγμή που δεν χρειάζονται αλλαγή, ο αναβάτης κάνει σύντομα απόσβεση της επένδυσής του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ

Ελεύθερο Κείμενο
Κατηγορία/Υποκατηγορία
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός