Αλλαξε λάστιχα, για καλό καλοκαίρι
Διαβάστηκε από 37326 αναγνώστες
Ακούμε συχνά ότι είναι καλύτερο να αλλάζεις ελαστικά το χειμώνα και όχι μέσα στο καλοκαίρι. Υπάρχει, όμως, αλήθεια σωστή και λάθος εποχή για να γίνει η αλλαγή ελαστικών;
Wheel City - Βρες on line το ελαστικό σου
Η τακτική αλλαγή ελαστικών, εγγυάται ότι η μοτοσυκλέτα σου θα πατάει σωστά στο δρόμο και δεν θα κινδυνεύεις να πέσεις από κάποιο γλίστρημα. Μέσα σε 2 λεπτά μπορείς να ελέγξεις μόνο σου τη φθορά τους. Όταν έρθει η ώρα της αλλαγής, σκέψου τις ανάγκες σου και ακολούθησε τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Kοινοποίησέ το »
- Tα ελαστικά πρέπει να τα αλλάζεις όταν φθαρούν ή μετά από 2 χρόνια, για να είσαι ασφαλής. Το αν είναι καλοκαίρι ή χειμώνας, δεν έχει σημασία. Πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, ανεξάρτητα από την εποχή.
Τα ελαστικά είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ μοτοσυκλέτας και δρόμου. Δουλειά τους είναι να εκτελούν άμεσα τις εντολές του αναβάτη, ανεξάρτητα από τις συνθήκες που επικρατούν στο οδόστρωμα. Η καλή τους κατάσταση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία τους και άρα την ασφάλεια και την άνεση του αναβάτη. Κάθε πότε πρέπει όμως να γίνεται αντικατάσταση των παλιών ελαστικών με νέα; Οι ειδικοί του χώρου προτείνουν αλλαγή κάθε 2 χρόνια. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι, αν η χρήση που κάνουμε είναι μεγάλη, η φθορά θα έρθει γρηγορότερα. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την απόδοση των ελαστικών, προχωράμε σε αλλαγή χωρίς δεύτερη σκέψη.
Φυσικά, δεν υπάρχει σωστή και λάθος εποχή για να προχωρήσουμε σε αντικατάσταση. Τα ελαστικά έχουν να αντιμετωπίσουν διαφορετικές προκλήσεις κάθε περίοδο και πρέπει πάντα να είναι σε καλή κατάσταση. Το χειμώνα ίσως διανύουμε λιγότερα χιλιόμετρα εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, όμως οι χαμηλές θερμοκρασίες και το βρεγμένο οδόστρωμα δυσκολεύουν τα ελαστικά. Από την άλλη, το καλοκαίρι κάνουμε περισσότερα χιλιόμετρα, ίσως και μακρινά ταξίδια. Η άμμος, το αλάτι, η σκόνη και οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες του οδοστρώματος, αναγκάζουν τα ελαστικά να δουλεύουν υπερωρίες.
- Μπορείς μόνος σου να ελέγξεις τη φθορά των ελαστικών με ένα παχύμετρο, για να δεις αν έχει έρθει η ώρα της αλλαγής. Αν δεν είσαι σίγουρος, απευθύνσου σε κάποιον ειδικό.
Ευτυχώς τα ελαστικά είναι ένα από τα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας που είναι σε κοινή θέα και έχουμε εύκολη πρόσβαση. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε μόνοι μας την κατάσταση τους εύκολα και γρήγορα. Με ένα παχύμετρο μετράμε το ύψος του πέλματος του ελαστικού σε διάφορα σημεία. Θα πρέπει πάντα να είναι τουλάχιστον 1.6 χιλιοστά σε όλη τη διάμετρό του. Πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι, μπορεί η φθορά μπορεί να μην είναι εμφανής, αν δεν κάνουμε πολλά χιλιόμετρα. Η ακινησία, όμως και η έκθεση στον ήλιο “στεγνώνουν” το ελαστικό και μειώνουν σημαντικά την απόδοσή του. Επίσης, στο προφίλ του ελαστικού υπάρχει τυπωμένη η ημερομηνία κατασκευής του. Πρόκειται για ένα τετραψήφιο νούμερο, τα δύο πρώτα ψηφία του, αναφέρονται στην εβδομάδα και τα δύο τελευταία, στην χρονιά κατασκευής. Για παράδειγμα, ο αριθμός 2216 σημαίνει ότι το συγκεκριμένο ελαστικό κατασκευάστηκε την 22η εβδομάδα του 2016. Έτσι, έχουμε ακριβή εικόνα του πόσο παλιά είναι τα ελαστικά μας.
Αν δεν είμαστε σίγουροι για το αν έχει έρθει η ώρα της αντικατάστασης, μπορούμε να απευθυνθούμε σε κάποιον εξειδικευμένο στα ελαστικά μοτοσυκλέτας έμπορο. Εκείνος μπορεί να μας κατατοπίσει σχετικά με την κατάσταση των ελαστικών, αλλά και να επιλέξει τον κατάλληλο τύπο για τη μοτοσυκλέτα μας. Αρκετοί έμποροι, κατά την αντικατάσταση των ελαστικών, παρέχουν μια «κάρτα» στην οποία αναγράφεται ο κατασκευαστής και το μοντέλο του ελαστικού, η ημερομηνία τοποθέτησης και η ημερομηνία που προτείνεται να γίνει η επόμενη αλλαγή.
- Δεν βάζεις ότι ελαστικά θέλεις. Επιλέγεις ανάλογα με τη χρήση που θα κάνεις. Αν σκοπεύεις να πας σε χωματόδρομο στις διακοπές σου, θα πρέπει να έχεις το κατάλληλο ελαστικό.
Ο τύπος του ελαστικού που θα χρησιμοποιήσεις εξαρτάται από τη χρήση. Αν σκοπεύεις να εξερευνήσεις χωματόδρομους για να φτάσεις σε απομακρυσμένες παραλίες, είναι καλό να έχεις λάστιχα με πιο χωμάτινο προσανατολισμό, που προσφέρουν καλό έλεγχο της μοτοσυκλέτας στο χώμα. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει η μοτοσυκλέτα να ενδείκνυται για τέτοιου είδους χρήση και να υποστηρίζει την τοποθέτηση τέτοιου είδους ελαστικών. Από την άλλη, αν οι διαδρομές που θα κάνεις περιλαμβάνουν μόνο άσφαλτο, μπορείς να διαλέξεις ένα αμιγώς ασφάλτινο ελαστικό για να επωφεληθείς από τα αυξημένα επίπεδα πρόσφυσης του αυτό προσφέρει.
Μεγάλη σημασία έχει η πίεση που χρησιμοποιούμε στα ελαστικά. Η σωστή πίεση μας εγγυάται ότι το ελαστικό λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και δεν φθείρεται υπερβολικά. Ιδανικά, ο έλεγχος της πίεσης πρέπει να γίνεται κάθε βδομάδα. Αυτό, μας βοηθάει να προλαμβάνουμε προβλήματα. Αν δούμε ότι ένα ελαστικό χάνει συνέχεια πίεση, μάλλον κάτι δεν πάει καλά και θα πρέπει να γίνει έλεγχος σε κάποιο βουλκανιζατέρ. Ταυτόχρονα με την πίεση, μπορούμε να ελέγξουμε το ελαστικό για φθορά ή για κάποιο ξένο αντικείμενο που πιθανών να έχει σφηνώσει στο πέλμα του.
- Δεν «παίζουμε» με τη διάσταση των ελαστικών. Ο κατασκευαστής την έχει επιλέξει μετά από πολλές δοκιμές. Αν βάλεις διαφορετική διάσταση, κινδυνεύεις να πέσεις και να κάνεις ζημιά στη μοτοσυκλέτα.
Η διάσταση του ελαστικού καθορίζεται αυστηρά από τον κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας και μπορεί να βρεθεί στο εγχειρίδιο χρήστη. Δεν είναι ένας τομέας που σηκώνει πειραματισμούς. Η διάσταση της ζάντας, το πλάτος και το ύψος του ελαστικού έχουν επιλεγεί προσεκτικά από τον κατασκευαστή ώστε να ταιριάζουν με τη γεωμετρία και την τελική σχέση μετάδοσης της μοτοσυκλέτας. Ένα πιο φαρδύ λάστιχο δεν σημαίνει ότι είναι καλύτερο. Κάνει τη μοτοσυκλέτα να στρίβει πιο αργά, σε σχέση με ένα πιο στενό, και αυξάνει την κατανάλωση. Η οδήγηση μπορεί να γίνει δυσάρεστη έως κι επικίνδυνη.
Ένα ελαστικό χρειάζεται να έχει χώρο γύρω του. Αν είναι πολύ φαρδύ μπορεί να τρίβεται πάνω στο ψαλίδι, την αλυσίδα ή άλλα εξαρτήματα. Αν είναι μεγάλο σε διάμετρο θα επηρεάσει την τελική μετάδοση και μπορεί να έρθει σε επαφή με το φτερό. Πρέπει να θυμόμαστε ότι το ελαστικό «μεγαλώνει» όταν αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα και θερμοκρασία λόγω της φυγόκεντρου δύναμης.