Η επίσημη τεχνική ανακοίνωση για το AMT κιβώτιο της KTM
Η επίσημη τεχνική ανακοίνωση για το AMT κιβώτιο της KTM
  • Η επίσημη τεχνική ανακοίνωση για το AMT κιβώτιο της KTM
  • Η επίσημη τεχνική ανακοίνωση για το AMT κιβώτιο της KTM

Η επίσημη τεχνική ανακοίνωση για το AMT κιβώτιο της KTM

Το νέο αυτόματο σύστημα μετάδοσης από την KTM
Φρένο στάθμευσης και νέα διάταξη στο κιβώτιο ταχυτήτων
0,05 δευτερόλεπτα για μια αλλαγή στο κιβώτιο ταχυτήτων
Ο ηλεκτρομηχανικός ενεργοποιητής shifter συμβάλλει στην αυτόματη και ημι-αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων

KTM: 390 DUKE 2024 Αποκτήστε το στο δίκτυο ΚΤΜ

Το νέο αυτόματο σύστημα μετάδοσης από την KTM

Η πρώτη μας ένδειξη για το νέο ημι-αυτόματο κιβώτιο της KTM ήταν το Φεβρουάριο του 2023. Τώρα επιβεβαιώνεται ότι θα είναι διαθέσιμο σύντομα σε επιλεγμένα μοντέλα που θα ανακοινωθούν. Η KTM έχει κατοχυρώσει το αυτόματο σύστημα μετάδοσης (AMT).  Έτσι λοιπόν, σε συνδυασμό με το καινούριο ραντάρ της  Bosch, δημιουργεί εντελώς νέες δυνατότητες που πλησιάζουν την αυτόνομη οδήγηση. Όπως αναφέραμε προηγουμένους, το 2023 η KTM κατέθεσε αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας  για φρένο στάθμευσης και ταυτόχρονα παρουσίασε ένα πλήρως αυτοματοποιημένο  χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων για τους κινητήρες V2 της εταιρείας. Τον Μάιο του 2024, αυτό το σύστημα μετάδοσης ταχυτήτων, δοκιμάστηκε στην επερχόμενη KTM 1390 Super Adventure R, όπου πέρασε από τεστ στο  Erzbergrodeo χωρίς κανένα πρόβλημα και πιθανότατα θα μπει σε μαζική παραγωγή από το τέλος του 2024. Οπότε, η KTM έχει αναπτύξει μια αυτόματη μετάδοση που ο οδηγός μπορεί να ελέγξει με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο λεβιές αλλαγής ταχυτήτων διατηρείται, ώστε ο οδηγός να μπορεί να παρακάμψει την αυτόματη μετάδοση ταχυτήτων.
 
 

Φρένο στάθμευσης και νέα διάταξη στο κιβώτιο ταχυτήτων

Η εφεύρεση που κατέθεσε η KTM είναι ουσιαστικά ένα «κλείδωμα» ταχυτήτων σε συνεργασία με φυγόκεντρο συμπλέκτη. Η πιο γνωστή έκδοση αυτού στους κινητήρες μοτοσικλετών είναι ο συμπλέκτης Rekluse, που χρησιμοποιεί η MV Agusta και προσφέρει η KTM ως κιτ αναβάθμισης για τα enduro και motocross μοντέλα της. Αντίθετα, η KTM έφτιαξε ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο "κλείδωμα" ταχυτήτων, ώστε να μην απαιτείται η εγκατάσταση ενός ξεχωριστού "χειρόφρενου" στο σύστημα πέδησης. Η μηχανική λύση ενός αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων και ενός φυγοκεντρικού συμπλέκτη δεν είναι νέα, αλλά αυτός ο συνδυασμός οδήγησε σε μια νέα  πατέντα όπου αφορά όλο το σύστημα μετάδοσης ταχυτήτων . Η αλληλουχία των ταχυτήτων στις περισσότερες μοτοσυκλέτες είναι η εξής 1-N-2-3-4-5-6.  Η KTM επέλεξε μία νέα διάταξη στο κιβώτιο ταχυτήτων και είναι        P-N-1-2-3-4-5-6.  Το "P" στην αρχή σημαίνει "Park",  και ουσιαστικά κλειδώνει τη μοτοσυκλέτα με ταχύτητα ώστε να μην τσουλήσει. Ωστόσο,  στην ανακοίνωση τύπου η KTM αναφέρει  ότι τόσο το "P" όσο και το "N" μπορούν να επιλεχθούν από τον αναβάτη μόνο μέσω των paddles στο τιμόνι, ανεξαρτήτως αν ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία ή όχι.
 

0,05 δευτερόλεπτα για μια αλλαγή στο κιβώτιο ταχυτήτων

Οι αναβάτες μπορούν να επιλέξουν πλήρως αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων, αφαιρώντας τη  χρήση συμπλέκτη ,  χρησιμοποιώντας τα paddles στο αριστερό τιμόνι. Ωστόσο μπορούν να χρησιμοποιήσουν και χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων με τη παραδοσιακή χρήση του λεβιέ που είναι τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά της μοτοσυκλέτας. Συνεπώς, μπορείς να κινηθείς ομαλά στην πόλη σαν ένα μεγάλο σκούτερ και όποτε θελήσεις μπορείς να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου,  αλλάζοντας σχέσεις στο κιβώτιο όπως επιθυμείς. Ακόμη, αναλόγως το Riding Mode όπου επιλέγει ο αναβάτης, θα διαμορφώνονται και αντίστοιχα οι αλλαγές σχέσεων στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, προσαρμόζοντας κατά αυτό τον τρόπο τις στροφές του κινητήρα. Επιπλέον, όταν επιλέξεις να κινηθείς με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων οι αλλαγές γίνονται με αποφάσεις της ECU μονάδας . Παράλληλα, σύμφωνα με την Αυστριακή μάρκα μοτοσικλετών το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων δεν έχει αυξήσει σε σημαντικό βαθμό το βάρος της μοτοσυκλέτας, χωρίς να γνωρίζουμε ακόμα ακριβώς τα νούμερα. Τέλος, οι αλλαγές ταχυτήτων ολοκληρώνονται μέσω ενός ηλεκτρομηχανικού ενεργοποιητή που αλλάζει ταχύτητα σε μόλις 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, δηλαδή σε 0,05 δευτερόλεπτα. 
 

Ο ηλεκτρομηχανικός ενεργοποιητής shifter συμβάλλει στην αυτόματη και ημι-αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων

Η αυτόματη και ημι-αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων επιτυγχάνεται χάρη σε έναν ηλεκτρομηχανικό ενεργοποιητή shifter, ο οποίος γυρίζει το δίσκο του συμπλέκτη, είναι συνδεδεμένος με την ECU μονάδα της μοτοσυκλέτας, την μονάδα ελέγχου του κιβωτίου (TCU)  και με το quickshifter της μοτοσυκλέτας.  Εν κατακλείδι , το νέο μοντέλο της KTM μπορεί να αρχίσει να κινείται αυτόματα, με το καινούριο σύστημα ραντάρ και το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο οδηγός είναι να πατήσει ένα κουμπί ή να ανοίξει λίγο το γκάζι.  Το ραντάρ και το αυτόματο σύστημα ταχυτήτων αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα.