Έχουμε ήδη γράψει σε παλαιότερα άρθρα για τη σημασία των λιπαντικών καθώς
φροντίζουν για τη λίπανση στο εσωτερικό του κινητήρα, ενώ απομακρύνουν τις επικαθίσεις και συμβάλουν στη διατήρηση της θερμοκρασίας σε φυσιολογικά επίπεδα. Τα λάδια όμως βρωμίζουν με την πάροδο του χρόνου και χάνουν την αποτελεσματικότητά τους. Ανάλογα με τη μοτοσυκλέτα οι κατασκευαστές προτείνουν η αλλαγή να γίνεται κάθε 5.000 με 15.000 χιλιόμετρα. Παρ`όλα αυτά μπορεί να παρατηρήσεις ενδείξεις ότι η αλλαγή πρέπει να γίνει άμεσα. Ας τα δούμε αναλυτικά:
1. Χρώμα λαδιού
Κάποιες μοτοσυκλέτες έχουν στο κάτω μέρος του κινητήρα ένα «παραθυράκι» από όπου ο αναβάτης μπορεί να τσεκάρει τη στάθμη του λαδιού, ενώ άλλες έχουν τον παραδοσιακό δείκτη που συναντάμε και στα αυτοκίνητα. Είναι καλό να τσεκάρεις κάθε τόσο όχι μόνο τη στάθμη αλλά και το χρώμα του λαδιού.
Στην αρχή είναι διαυγές και ανοιχτό καφέ, ενώ όσο περνάει ο καιρός γίνεται μαύρο και πιο πυκνό. Βάλε μια σταγόνα λάδι στο δάκτυλό σου και τρίψε το με ένα άλλο δάκτυλο. Αν νιώσεις σωματίδια μέσα στο λάδι σημαίνει ότι δεν είναι πια καθαρό και πρέπει να αντικατασταθεί. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο το λάδι αρχίζει να γίνεται μαύρο, οπότε οι ειδικοί συνιστούν έλεγχο μια φορά το μήνα. Αν το λάδι είναι πολύ σκούρο και πηχτό, έχει έρθει η ώρα για αλλαγή.
2. Θόρυβος κινητήρα
Κανείς άλλος πέρα από εσένα δεν γνωρίζει καλύτερα τον ήχο που παράγει η μοτοσυκλέτα σου. Το φρέσκο λάδι δημιουργεί ένα προστατευτικό φίλμ μεταξύ των μεταλλικών μερών του κινητήρα. Όταν χαθεί μεγάλο μέρος της λιπαντικής ικανότητας,
τα μέταλλα θα αρχίσουν να τρίβονται περισσότερο και ο ήχος του κινητήρα θα είναι διαφορετικός και πιο δυνατός.
3. Προειδοποιητική λυχνία στο καντράν
Οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες είναι εξοπλισμένες με αισθητήρες και σε ενημερώνουν με προειδοποιητική λυχνία στον πίνακα οργάνων, όταν η στάθμη του λαδιού είναι χαμηλή.
Αν ανάψει η λυχνία, πρέπει άμεσα να τσεκάρεις τη στάθμη λαδιού και να συμπληρώσεις μέχρι να φτάσει σε φυσιολογικό επίπεδο. Μην το αμελήσεις, γιατί υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ανεβάσει υψηλή θερμοκρασία ο κινητήρας και τελικά να κολλήσει.
4. Η στάθμη του λαδιού πέφτει
Αν υποθέσουμε ότι έλεγξες τη στάθμη λαδιού και συμπλήρωσες όσο χρειάζεται, όμως από το «παραθυράκι» ελέγχου ή τον δείκτη παρατηρείς ότι η στάθμη συνεχίζει να πέφτει, τότε υπάρχει πρόβλημα. Αν δεν δεις κάποια διαρροή, τότε ο κινητήρας καταναλώνει λάδι. Αυτό σημαίνει ότι το λάδι περνάει από τα ελατήρια του πιστονιού, εισέρχεται στον θάλαμο καύσης και καίγεται μαζί με το καύσιμο.
Μια ένδειξη για αυτό θα είναι και ο καπνός που μάλλον θα βγαίνει από την εξάτμιση. Κλείσε άμεσα ραντεβού με το συνεργείο για να αποφύγεις περαιτέρω βλάβη.
5. Δεν θυμάσαι πότε έγινε η τελευταία αλλαγή λαδιών
Οι κατασκευαστές συνιστούν αλλαγή τουλάχιστον μια φορά το χρόνο και ο μηχανικός που έχει αναλάβει τη μοτοσυκλέτας σου, θα ξέρει πότε πρέπει να γίνει η επόμενη αλλαγή λαδιών. Αν πάλι αλλάζεις μόνος σου τα λάδια της μοτοσυκλέτας σου
είναι καλό να σημειώνεις την ημερομηνία και τα χιλιόμετρα για να μπορείς να έχεις σωστή εικόνα. Αν δεν θυμάσαι πότε έκανες την τελευταία αλλαγή, τότε μάλλον έχει περάσει αρκετός καιρός και έχει έρθει η ώρα για την επόμενη.
Μην ξεχνάς ότι μαζί με τα λάδια πρέπει να αντικαθίσταται και το φίλτρο λαδιού.
Αν ψάχνεις για λιπαντικά μοτοσυκλέτας, δες εδώ περισσότερες από 500 επιλογές.
Για ακόμη μια φορά, ωραία τα λέει... ο Ari στο MC GARAGE...