Γιατί πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας;

Γιατί πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας;

- Πάνω από 1δις θα εισπράξει το κράτος το 2024 από τα τέλη κυκλοφορίας.
- Ξεκίνησαν ως εισπρακτικό μέσο πριν 100 χρόνια (1920) και έτσι παρέμεινε μέχρι τώρα.
- Σε πολλές χώρες στην Ευρώπη δεν πληρώνουν καθόλου.
- Τα έσοδα από τα τέλη (και τα διόδια), υποτίθεται πως πάνε στη συντήρησή (και κατασκευή) δρόμων.

Πάνω από 1δις θα εισπράξει το κράτος το 2024 από τα τέλη κυκλοφορίας

Τέλη κυκλοφορίας, μια …πονεμένη υπόθεση. Κάθε χρόνο, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που βγαίνουν στους δρόμους (εξαιρούνται ηλεκτροκίνητα και ποδήλατα) καλούνται να πληρώσουν ένα ποσό στο κράτος για την χρήση του οχήματός τους. Το ποσό αυτό ποικίλλει ανάλογα με διάφορους παράγοντες που στις μοτοσυκλέτες έχουν να κάνουν με τα κυβικά και στα αυτοκίνητα (από μια χρονολογία και μετά) με τις εκπομπές CO2. Σε κάθε περίπτωση, τα έσοδα από αυτόν τον φόρο είναι πολύ μεγάλα, με τον προϋπολογισμό για το 2024 να αναφέρει ότι το κράτος αναμένεται να εισπράξει 1 δισεκατομμύριο και 206 εκατομμύρια ευρώ από αυτά, με άλλα 5 εκατομμύρια να εισέρχονται στα ταμεία του κράτους από «Λοιπά τέλη και εισφορές στα οχήματα». Σε σύνολο λοιπόν, 1.211.000.000 ευρώ θα πληρώσουμε φέτος συλλογικά για την χρήση των οχημάτων μας, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό που θα έπρεπε θεωρητικά να μας διασφαλίζει και καλούς δρόμους.

Ξεκίνησαν ως εισπρακτικό μέσο πριν 100 χρόνια (1920) και έτσι παρέμεινε μέχρι τώρα

Αυτό όμως δεν συμβαίνει και για να δούμε το γιατί θα πρέπει να κάνουμε μια μικρή αναδρομή. Το πρώτο αυτοκίνητο στην Ελλάδα έφτασε το 1896, ενώ μέχρι το 1914 κυκλοφορούσαν 266 αυτοκίνητα και αρκετά λεωφορεία. Έτσι, λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1920, με βάση τον Ν. 2332/1920 επιβλήθηκαν τα πρώτα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία ίσχυαν από την 1η Απριλίου μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου έτους και αφορούσαν ποδήλατα, βενζινοκίνητα ποδήλατα και αυτοκίνητα. Τα έσοδα την πρώτη χρονιά έφτασαν τις 179.000 δραχμές, ενώ το 1926 αυτό το νούμερο είχε ήδη φτάσει τα 10 εκατομμύρια! Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος καθιερώθηκαν το 1935, 15 χρόνια μετά τα τέλη κυκλοφορίας! Ένα ξεκάθαρα λοιπόν εισπρακτικό μέσο, που πάνω από 100 χρόνια τώρα συνεχίζει να φέρνει έσοδα στο κράτος.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Σε πολλές χώρες στην Ευρώπη δεν πληρώνουν καθόλου

Αυτό όμως δεν ισχύει παντού. Πολλές είναι οι χώρες της Ευρώπης όπου οι πολίτες δεν καλούνται να πληρώσουν καθόλου τέλη κυκλοφορίας, όπως στη Γαλλία, στην Τσεχία, στη Λιθουανία, στην Πολωνία και στην Σλοβακία. Από εκεί και πέρα οι υπόλοιπες χώρες εφαρμόζουν μικτά συστήματα υπολογισμού των αντίστοιχων τελών κυκλοφορίας, με προσμέτρηση των κυβικών, των εκπομπών CO2, της ιπποδύναμης, ακόμα και της μέσης κατανάλωσης. Όποιος και αν είναι ο τρόπος υπολογισμού όμως ένα είναι το βασικό κοινό. Η Ελλάδα έχει τα υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με το βιοτικό επίπεδο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης.

Τα έσοδα από τα τέλη (και τα διόδια), υποτίθεται πως πάνε στη συντήρησή (και κατασκευή) δρόμων

Aντε λοιπόν να πληρώνουμε τέλη περισσότερα από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους και να πληρώνουμε και διόδια για τις εθνικές. Θα πρέπει λογικά να έχουμε τους καλύτερους δρόμους. Εδώ μπορεί να γελάσει τρανταχτά ο οποιοσδήποτε, ειδικά αν έχει οδηγήσει κάπου στη Βόρεια Ευρώπη. Σε θεωρητικό επίπεδο, τα έσοδα από τα τέλη και από τα διόδια θα έπρεπε να πηγαίνουν για τη συντήρηση και την κατασκευή των δρόμων. Όμως όπως αναφέραμε και πιο πάνω, ουσιαστικά τα τέλη κυκλοφορίας αντιμετωπίζονται ως ένα τέλειο εισπρακτικό μέσο από την εκάστοτε κυβέρνηση και η επισκευή των δρόμων …μένει λίγο πιο πίσω στις προτεραιότητες, για να το θέσουμε ευγενικά. Κάπως έτσι καταλήγουμε να δίνουμε περισσότερα χρήματα για να κυκλοφορήσουμε από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, ενώ ταυτόχρονα οι δρόμοι μας έχουν γίνει αντικείμενο διαφήμισης για Adventure Scooter και μοτοσυκλέτες…