5 σημάδια που δείχνουν ότι τα λάστιχά σου είναι για πέταμα
Είσαι σίγουρος ότι τα ελαστικά σου αντέχουν ακόμα; Δες τώρα πώς θα αναγνωρίσεις τα 5 σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να τα πετάξεις και να βάλεις καινούργια.
5 σημάδια που δείχνουν ότι έχει έρθει η ώρα να αλλάξεις λάστιχα.
1. Δείκτης φθοράς
Το πρώτο πράγμα που μπορείς να ελέγξεις είναι ο δείκτης φθοράς του ελαστικού (ΤWI - Tyre Wear Indicator). Στα τοιχώματα των ελαστικών υπάρχει ένα τρίγωνο, που «δείχνει» προς μια γραμμή - λωρίδα από λάστιχο, η οποία βρίσκεται κατά μήκος του ελαστικού. Αν η γραμμή αυτή είναι στο ίδιο επίπεδο με τα αυλάκια της χάραξης, έχει έρθει η ώρα της αντικατάστασης. Επίσης, μπορείς με ένα παχύμετρο να μετρήσεις μόνος σου το βάθος των αυλακιών. Θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,6 χιλιοστά σε όλη την επιφάνεια του ελαστικού.
2. Ανομοιόμορφη φθορά
Σε κάποιες περιπτώσεις το πέλμα του ελαστικού μπορεί να μην έχει φθαρεί τελείως, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται προσοχή, καθώς το σχήμα του ελαστικού μπορεί να μας δείξει αν είναι ακόμα κατάλληλο για χρήση. Η πιο συνηθισμένη περίπτωση ανομοιόμορφης φθοράς είναι το ελαστικό να έχει αποκτήσει ένα τετράγωνο σχήμα στην κορώνα του, εξαιτίας της εκτεταμένης φθοράς στο κέντρο του πέλματος.
3. Οδόντωση
Η οδόντωση είναι μια μορφή φθοράς που παρατηρείται κυρίως σε ελαστικά με έντονα τακούνια όπως αυτά που έχουν τα χωμάτινα και τα μεικτής χρήσης ελαστικά. Σε αυτή την περίπτωση το εμπρός τμήμα του τακουνιού φθείρεται, ενώ το πίσω διατηρεί το σχήμα του. Το αποτέλεσμα είναι το τακούνι να έχει κλίση, η οποία μπορεί να δημιουργήσει δονήσεις. Επίσης, οι αναβάτες motocross και enduro μοτοσυκλετών μπορεί να δουν τα τακούνια των ελαστικών τους να αποκτούν σταδιακά στρογγυλό σχήμα στις άκρες τους. Έτσι, η πρόσφυσή τους μειώνεται και χρειάζονται αλλαγή.
4. Κοψίματα και τρυπήματα
Αν το ελαστικό είχε υποστεί κλαταρίσματα κατά τη διάρκεια της ζωής του και υπάρχουν σημάδια από τρύπες, επισκευές και μπαλώματα, θα ήταν καλό να αντικαταστσθεί, καθώς μπορεί πλέον να μην είναι κατάλληλο για χρήση. Επίσης, λόγω ηλικίας, ένα ελαστικό μπορεί να εμφανίσει κάποια κοψίματα - ρωγμές στην επιφάνειά του, ενώ δεν αποκλείεται σε κάποιες περιπτώσεις να αποκολληθούν ολόκληρα κομμάτια από τη γόμα του. Η επιφάνεια ενός ελαστικού με πολλά τρυπήματα και κοψίματα δεν είναι ομοιόμορφη, κάτι που επηρεάζει όχι μόνο την άνεση, αλλά και την απόδοση και κατά συνέπεια την ασφάλεια.
5. Ηλικία
Ακόμα κι αν τα ελαστικά σου δεν έχουν εμφανή φθορά, ούτε κοψίματα ή άλλου είδους προβλήματα, υπάρχει ένας ακόμα παράγοντας που καθορίζει το αν μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτός είναι η ηλικία. Τα έλαια που υπάρχουν στο ελαστικό εξατμίζονται με το πέρασμα του χρόνου, οπότε αυτό σκληραίνει. Οι κατασκευαστές συνιστούν ένα ελαστικό να μην χρησιμοποιείται αν έχουν περάσει πέντε χρόνια από την ημερομηνία κατασκευής του, αλλά είναι προτιμότερο να μην τα κρατάτε τόσο πολύ και να τα αλλάζετε κάθε δυο χρόνια. Φυσικά, αναφερόμαστε σε ελαστικά που έχουν ήδη τοποθετηθεί στη μοτοσυκλέτα και όχι σε καινούργια που βρίσκονται αποθηκευμένα σε ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας και δεν είναι εκτεθειμένα στον ήλιο ή σε χημικά. Η ημερομηνία κατασκευής είναι «τυπωμένη» στο πλάι κάθε ελαστικού. Αποτελείται από 4 ψηφία, τα δυο πρώτα δείχνουν την εβδομάδα και τα δυο τελευταία τη χρονιά. Για παράδειγμα το «3914» σημαίνει ότι το ελαστικό έχει κατασκευαστεί την 39 εβδομάδα του 2014.