Το δυναμόμετρο είναι η μόνη πηγή πραγματικών μετρήσεων, ισχύος και ροπής, αλλά και απεικόνιση τους στο αντίστοιχο διάγραμμα.

Το δυναμόμετρο είναι η μόνη πηγή πραγματικών μετρήσεων, ισχύος και ροπής, αλλά και απεικόνιση τους στο αντίστοιχο διάγραμμα.

Aλογα-ροπή και άλλα ψέματα των αριθμών

Ξέρεις ότι δεν χρησιμοποιείς σχεδόν ποτέ, όλα τα άλογα που πλήρωσες; Γιατί περισσότερη ροπή σημαίνει περισσότερα άλογα, αλλά όχι το ανάποδο; Γιατί λέμε «έχει κυβικά, άρα τραβάει»; Μάθε και ξεστράβωσε τους φίλους σου.

Τα νούμερα που μετράνε (;) στο marketing

Οι τιμές ισχύος και ροπής, που συνοδεύουν κάθε μοτοσυκλέτα, αποτελούσαν μέχρι πρότινος τουλάχιστον, ισχυρά εργαλεία στα χέρια του marketing τμήματος κάθε εταιρείας. Μπορεί τα μεγάλα νούμερα να εντυπωσιάζουν –και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, να έχουν αποτελέσει αυτοσκοπό των εταιρειών-, όμως όπως ίσως ξέρει κάποιος που έχει ασχοληθεί λίγο παραπάνω, δύο αριθμητικές τιμές ισχύος και ροπής, δεν ανταποκρίνονται ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ στην πραγματικότητα, όντας μόνο η κορυφή του παγόβουνου!
 

Σχεδόν ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσεις όλη την ισχύ που πλήρωσες

Πάμε να ξεκαθαρίσουμε αυτό: Έστω ότι μιλάμε για μία μοτοσυκλέτα ισχύος 110 ίππων, σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά της. Ωστόσο, η ιπποδύναμη της κατά την λειτουργία της δεν είναι σχεδόν ποτέ, 110 ίπποι: Είναι από αρκετά έως πολύ χαμηλότερη. Και αυτό διότι, προφανώς, η ιπποδύναμη που αναφέρεται παντού, για κάθε μοτοσυκλέτα, είναι η μέγιστη, η οποία αποδίδεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο λειτουργίας του κινητήρα. Το σημείο αυτό, συνήθως πολύ ψηλά στις στροφές και κοντά στα «κόκκινα» και για αυτό, πολύ δύσκολα κάποιος αναβάτης θα χρησιμοποιήσει πραγματικά την μέγιστη ισχύ του κινητήρα. Θα πρέπει να μείνει σταθερός, σε εκείνο το σημείο στροφών, για να το κάνει αυτό, αφού ακόμα και στις αλλαγές ταχυτήτων στον «κόφτη», το ανέβασμα στροφών είναι πάντα σταδιακό, άρα ο κινητήρας δεν αποδίδει την μέγιστη ισχύ του, αλλά όση έχει διαθέσιμη στις ανάλογες στροφές.
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Πως στα κομμάτια προκύπτει η μέγιστη ισχύς;

Ο πιο εύκολος τρόπος να βρει κάποιος, την πραγματική μέγιστη ισχύ και ροπή της μοτοσυκλέτας του, είναι φυσικά να πάει σε κάποιο δυναμόμετρο. Όμως αξίζει να ρίξουμε μια ματιά, στα «μαθηματικά» και στην φυσική αυτών των δύο χαρακτηριστικών. Η ροπή, εκφράζεται σε Nm ή σε kgm (Newton επί μέτρα, ή κιλά επί μέτρα, όπως ξέρουμε και από την φυσική). Συνδέεται άμεσα με τα φυσικά χαρακτηριστικά του κινητήρα (κυβισμός, διάμετρος-διαδρομή, εσωτερική γεωμετρία του κινητήρα, πίεση πλήρωσης και καύσης κ.ά) και η τιμή της ορίζεται σε συνάρτηση με τις στροφές του κινητήρα, δίνοντας μας στο τέλος την καμπύλη ροπής που ξέρουμε από τις δυναμομετρήσεις.

Η ισχύς του κινητήρα, από την άλλη, εκφράζεται σε kW ή σε ίππους, συνηθέστερα (για την φυσική, η χρησιμοποιούμενη μονάδα είναι εξ ορισμού το kW, αλλά οι ίπποι είναι πιο διαδεδομένοι στον κόσμο των οχημάτων). Η ισχύς του κινητήρα είναι άμεσα συνδεδεμένη, με την ροπή του κινητήρα ανά πάσα στιγμή, πολλαπλασιασμένη με τις στροφές του κινητήρα τη στιγμή εκείνη. Η μαθηματική σχέση είναι ως εξής:

Ισχύς (kW)= Ροπή x Στροφές (rpm) / 9,5488

 

Κυβισμός ίσον «Τράβηγμα» από χαμηλά: Πως μεταφράζεται αυτό

Έχουμε συνηθίσει να ταυτίζουμε τους κινητήρες υψηλού κυβισμού, με τον γνωστό «τράβηγμα» από τις χαμηλές στροφές ανά λεπτό λειτουργίας του κινητήρα, κάτι που μικρότεροι κινητήρες, ακόμα και με πολλά άλογα, δεν μπορούν να πετύχουν! Πως γίνεται αυτό; Οι κινητήρες με μεγαλύτερο κυβισμό, σχεδόν κατά κανόνα, μπορούν να αποδώσουν περισσότερη ροπή σε όλο το φάσμα των στροφών, από μοτέρ με λιγότερα κυβικά. Αν θέσουμε προϋπόθεση, ότι και οι δύο κινητήρες περιστρέφονται στα ίδια όρια, ο κινητήρας μεγαλύτερου κυβισμού θα είναι πάντα ισχυρότερος.

Όμως, αν π.χ. ο κινητήρας με τα μικρότερα κυβικά, μπορεί να περιστραφεί σημαντικά πιο γρήγορα από τον μεγαλύτερο (κάτι που πολύ συχνά συμβαίνει), τότε η μέγιστη ισχύς θα είναι περισσότερη. Αυτό όμως πιθανότατα ΔΕΝ θα συμβαίνει για την μέγιστη ροπή. Είπαμε: Ισχύς, ίσον ροπή επί στροφές!