Διάμετρος και διαδρομή: Ποιοι οι ρόλοι τους;
Διάβασε εδώ τι είναι η διάμετρος και η διαδρομή ενός κινητήρα και πώς επηρεάζουν την ιπποδύναμή του και όχι μόνο.
Διάμετρος και διαδρομή
Για κάθε δεδομένη χωρητικότητα κινητήρα, αυτός που έχει σχετικά μεγάλη διαδρομή αναλογικά με την διάμετρο, τείνει να λειτουργεί με λιγότερες στροφές και αποδίδοντας μεγάλη ισχύ στο χαμηλό φάσμα στροφών. Από την άλλη πλευρά, οι υπερτετράγωνοι κινητήρες, δηλαδή αυτοί που έχουν μικρή διαδρομή με μεγάλη διάμετρο, έχουν τη δυνατότητα να ανεβάζουν περισσότερες στροφές. Επειδή, περισσότερες στροφές, σημαίνουν μεγαλύτερη ιπποδύναμη, οι κατασκευαστές πάντα ψάχνουν ασφαλείς τρόπους να ανεβάσουν το όριο περιστροφής των κινητήρων τους.
Ταχύτητα εμβόλου
Υπέρ και κατά
Αν μειώσεις την απόσταση που πρέπει να διανύσει το πιστόνι, δηλαδή τη διαδρομή, τότε αυτό δεν χρειάζεται να ταξιδεύει τόσο γρήγορα και μπορεί να κάνει πιο συχνά το «δρομολόγιο». Βέβαια, για να διατηρηθεί η χωρητικότητα του κινητήρα, θα πρέπει να αυξηθεί η διάμετρος του κυλίνδρου. Τα υλικά και οι τεχνολογίες κατασκευής που χρησιμοποιούν σήμερα οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών έχουν εξελιχθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια και πλέον τα εξαρτήματα του κινητήρα μπορούν να διαχειριστούν τις μεγάλες δυνάμεις που προκύπτουν από τις υψηλές ταχύτητες με τις οποίες κινούνται τα πιστόνια. Έτσι, μπορούν να εκμεταλλευθούν τα οφέλη που προκύπτουν από τη μικρή διαδρομή.
Βέβαια υπάρχουν και μειονεκτήματα. Η αύξηση της διαμέτρου των κυλίνδρων, οδηγεί σε αύξηση του συνολικού πλάτους του κινητήρα με ό,τι χωροταξικές προεκτάσεις μπορεί αυτό να έχει. Επίσης, χρησιμοποιώντας υψηλούς ρυθμούς περιστροφής για να πάρεις ιπποδύναμη προκύπτουν ζητήματα σχετικά με τον τρόπο που αυτή αποδίδεται, το πόσο αξιοποιήσιμη είναι και πως θα ρυθμιστεί το traction control, ώστε να λειτουργεί με τον πιο αποδοτικό τρόπο. Επιπλέον, θα πρέπει το πλαίσιο και τα υπόλοιπα περιφερειακά να μπορούν να διαχειριστούν όλη αυτή την δύναμη, οπότε το κόστος κατασκευής αυξάνεται και επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή.