Tubeless ελαστικά VS σαμπρέλες

Tubeless ελαστικά VS σαμπρέλες

-Οι πρώτες πατέντες για Tubeless ελαστικά υπάρχουν από το 1928.
-Το Tubeless ελαστικό «κουμπώνει» με την ζάντα και κλείνει αεροστεγώς.
-Η σαμπρέλα χρησιμοποιείται ακόμα για Off-Road, με ακτινωτές ζάντες.
-Τελευταία κερδίζουν έδαφος οι ακτινωτές ζάντες που παίρνουν Tubeless.

Οι πρώτες πατέντες για Tubeless ελαστικά υπάρχουν από το 1928

Όπως και με άλλες καινοτομίες, του τύπου μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, η αρχική ιδέα υπήρχε πολύ νωρίτερα από την καθολική υιοθέτησή της. Έτσι γίνεται και στην περίπτωση των Tubeless ελαστικών, με την Killen Tire να καταθέτει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για Tubeless ελαστικό το 1928 και την Wingfoot Corporation (θυγατρική της Goodyear στη Νότια Αφρική) να κάνει το ίδιο το 1944. Και στις δύο περιπτώσεις, τεχνικά προβλήματα απέτρεψαν την συνολική υλοποίηση της ιδέας. Η μεγάλη αλλαγή ήρθε χάρη στην ευρεσιτεχνία που κατέθεσε ο Frank Herzegh, εργαζόμενος της BF Goodrich το 1946 (και πήρε έγκριση το 1952). Η διαφορά με τις προηγούμενες απόπειρες ήταν η χρήση ενός νέου συνθετικού ελαστικού, το οποίο είχε πολύ καλύτερες ικανότητες στεγανοποίησης από τα υλικά που είχαν χρησιμοποιηθεί στις προηγούμενες απόπειρες.  Γρήγορα τα ελαστικά Tubeless έγιναν κανόνας στα αυτοκίνητα, όμως στις μοτοσυκλέτες ακόμα και σήμερα βλέπουμε μοντέλα που χρησιμοποιούν σαμπρέλα.

Το Tubeless ελαστικό «κουμπώνει» με την ζάντα και κλείνει αεροστεγώς

Το tubeless ελαστικό ουσιαστικά είναι αυτό ακριβώς που δηλώνει το όνομά του. Ένα ελαστικό που δεν έχει…σωλήνα (Tube-less), δεν έχει δηλαδή στο εσωτερικό του ένα δεύτερο σώμα που συγκρατεί τον αέρα, τη γνωστή σαμπρέλα. Ολόκληρη η εσωτερική επιφάνεια του ελαστικού περιέχει αέρα και η πλήρης στεγανοποίηση επιτυγχάνεται μέσω ενός «εξογκώματος» πάνω στη ζάντα, στο εσωτερικό του ελαστικού που αποτρέπει στον αέρα να ξεφύγει. Εμφανές πλεονέκτημα αυτού του συστήματος είναι ότι σε περίπτωση που το ελαστικό σχιστεί σε κάποιο σημείο (από ένα καρφί για παράδειγμα), ο αέρας βγαίνει με αργό ρυθμό, αποτρέποντας το απότομο ξεφούσκωμα και είναι έτσι κατά συνέπεια ασφαλέστερο. Επίσης είναι ελαφρύτερο σύστημα και πιο εύκολα επισκευάσιμο στην άκρη του δρόμου με ένα κιτ. Φαινόταν λοιπόν ότι το Tubeless θα εξαφάνιζε αμέσως τη σαμπρέλα, όμως κάτι τέτοιο δεν έγινε. Γιατί;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Η σαμπρέλα χρησιμοποιείται ακόμα για Off-Road, με ακτινωτές ζάντες

Η χρήση της σαμπρέλας συνεχίζεται κυρίως στο Off-Road κομμάτι για έναν απλό λόγο. Οι παραδοσιακές ακτινωτές ζάντες δεν μπορούν να στεγανοποιηθούν πλήρως (αν και αυτό αλλάζει όπως θα δούμε παρακάτω) σαν τις χυτές ζάντες και έτσι είναι (ήταν) απαραίτητη η ύπαρξη σαμπρέλας για να συγκρατεί τον αέρα του ελαστικού. Έτσι ακόμα και σήμερα, πολλές μοτοσυκλέτες που προορίζονται για Off-Road χρήση, ακόμα και πολλές Adventure, κυκλοφορούν με σαμπρέλα. Το ίδιο συμβαίνει και με κάποιες πιστά ρετρό μοτοσυκλέτες, που θέλουν για αισθητικούς λόγους να χρησιμοποιήσουν παραδοσιακές ακτινωτές ζάντες, με αποτέλεσμα την αναγκαστική χρήση σαμπρέλας. Γιατί όμως λέμε παραδοσιακές ακτινωτές; Γιατί πλέον κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος άλλοι τύπου ακτινωτών ζαντών, που μπορούν να συνεργαστούν με Tubeless ελαστικά.

Τελευταία κερδίζουν έδαφος οι ακτινωτές ζάντες που παίρνουν Tubeless

Όπως και το ίδιο το Tubeless ελαστικό, έτσι και αυτές οι διαφορετικές ακτινωτές ζάντες δεν είναι κάτι καινούριο. Έχουν χρησιμοποιηθεί ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του `80 (Honda XL 600M) και πολύ πιθανό και πριν από αυτό. Από τις πιο σύγχρονες μοτοσυκλέτες που χρησιμοποίησαν τέτοιο σύστημα είναι το Aprilia Caponord και το V-Strom της Suzuki. Ουσιαστικά οι ακτίνες δεν πιάνουν πάνω στο κύριο σώμα της ζάντας, αλλά σε μια «προέκταση» που εκτείνεται είτε κάθετα είτε οριζόντια, απαλείφοντας έτσι το πρόβλημα της στεγανοποίησης. Μια τέτοια ζάντα βέβαια είναι βαρύτερη από μια αντίστοιχη χυτή ζάντα και ακριβότερη στην κατασκευή της, όμως καθώς τα χρόνια προχωρούν, όλο και περισσότεροι κατασκευαστές γυρνάνε την πλάτη στη σαμπρέλα, ακόμα και στα Off-Road μοντέλα τους και όλα δείχνουν ότι η σαμπρέλα θα αποτελεί σύντομα παρελθόν στον κόσμο της μοτοσυκλέτας.