Υγρός VS Ξηρός συμπλέκτης: Γιατί κυριάρχησε ο πρώτος;

Υγρός VS Ξηρός συμπλέκτης: Γιατί κυριάρχησε ο πρώτος;

- O ξηρός συμπλέκτης δεν έχει απώλεια ισχύος και χρησιμοποιείται στους αγώνες.
- O υγρός χάνει λίγη ισχύ λόγω της αντίστασης του λαδιού, αλλά αντέχει περισσότερο.
- Ο ξηρός φθείρεται πιο γρήγορα στην κίνηση της πόλης, αλλά έχει έναν χαρακτηριστικό ήχο που πολλοί λατρεύουν.
- Μόνο η Moto Guzzi χρησιμοποιεί ακόμα ξηρό συμπλέκτη, λόγω της διάταξης του κινητήρα.

O υγρός χάνει λίγη ισχύ λόγω της αντίστασης του λαδιού, αλλά αντέχει περισσότερο

Στις μοτοσυκλέτες υπάρχουν δύο είδη συμπλεκτών και αυτοί είναι ο υγρός και ο ξηρός συμπλέκτης, με διακριτές διαφορές και διαφορετικά δυνατά σημεία, όπως θα δούμε παρακάτω. Ο υγρός συμπλέκτης, όπως υποδηλώνει και το όνομά του, είναι ένας συμπλέκτης όπου οι δίσκοι του βρίσκονται μέσα σε λάδι, στο εσωτερικό του κινητήρα.  Είναι η λύση η οποία έχει επικρατήσει σχεδόν πλήρως στις μοτοσυκλέτες παραγωγής – όπως θα δούμε και παρακάτω – και υπάρχουν κάποιοι βασικοί λόγοι για αυτό. Πρώτον, το λάδι ψύχει καλύτερα τους δίσκους, με αποτέλεσμα αυτοί να μην υπερθερμαίνονται και δεύτερον, επειδή ακριβώς βρίσκεται μέσα σε υγρό, φθείρεται λιγότερο, είναι πιο αθόρυβος και συμπλέκει και αποσυμπλέκει ομαλότερα, κάτι που θα χρειαστεί να κάνει πολλές φορές στην κίνηση της πόλης. Ένα μειονέκτημα που έχει ο υγρός συμπλέκτης είναι ότι υπάρχουν μικρές απώλειες ισχύος, από την αντίσταση του λαδιού στην κίνηση των δίσκων.

O ξηρός συμπλέκτης δεν έχει απώλεια ισχύος και χρησιμοποιείται στους αγώνες

Και αυτό ακριβώς είναι το πλεονέκτημα του ξηρού συμπλέκτη. Ο συγκεκριμένος τύπος δεν έχει υγρά μέρη μέσα στα οποία κινείται και έτσι δεν αντιμετωπίζει και καμία απώλεια ισχύος. Αυτός είναι ο λόγος που ακόμα και σήμερα στα MotoGP οι μοτοσυκλέτες έχουν ξηρό συμπλέκτη. Εκεί κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου που κερδίζεται μετράει, καθώς αν καταφέρεις να γλιτώσεις 1 δέκατο σε κάθε γύρο, στους 25 γύρους που είναι ο μέσος όρος των αγώνων (ανάλογα με την πίστα), το 1 δέκατο μεταφράζεται σε 2,5 δευτερόλεπτα, που μπορεί να κάνει τη διαφορά από μια νίκη μέχρι την 4η θέση για παράδειγμα. Ακόμα και στον ένα γύρο, μπορεί να κρίνει μια Pole Position ή μια εκκίνηση από τη δεύτερη σειρά, οπότε οι κατασκευαστές δεν αφήνουν τίποτα στην τύχη και η ελάχιστη απώλεια από έναν υγρό συμπλέκτη δεν είναι αποδεκτή. Γιατί όμως δεν χρησιμοποιείται ο ξηρός συμπλέκτης πλέον και στις μοτοσυκλέτες παραγωγής;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Ο ξηρός φθείρεται πιο γρήγορα στην κίνηση της πόλης, αλλά έχει έναν χαρακτηριστικό ήχο που πολλοί λατρεύουν

Η απώλεια ενός υγρού που ψύχει και προστατεύει τους δίσκους του συμπλέκτη, κάνει τον ξηρό τύπο να φθείρεται πιο γρήγορα, ειδικά στο συνεχόμενο σταμάτα – ξεκίνα των πόλεων, οπότε αντίστοιχα θα χρειαστεί και αντικατάσταση γρηγορότερα, αυξάνοντας το κόστος. Και στο καθεστώς δημοσίων δρόμων – όπου δεν χρειάζεται να κερδίσεις δέκατα του δευτερολέπτου – ο ξηρός συμπλέκτης τείνει να εκλείψει. Ακόμα και φανατικοί υποστηρικτές του μέχρι πρόσφατα, όπως η BMW και η Ducati, έχουν στραφεί στη λύση του υγρού (με την Ducati να προσφέρει κιτ ξηρού συμπλέκτη για τα Panigale V4 και τα Streetfighter V4. Όμως υπάρχει κάτι συγκεκριμένο που το διάσημο «ξηροκάμπανο» έχει δώσει εδώ και γενιές. Και αυτός είναι ο χαρακτηριστικός ήχος της ίδιας της λειτουργίας του συμπλέκτη, που λατρεύτηκε από γενιές μοτοσυκλετιστών.

Μόνο η Moto Guzzi χρησιμοποιεί ακόμα ξηρό συμπλέκτη, λόγω της διάταξης του κινητήρα

Υπάρχει όμως μια εταιρεία που παραμένει στην …αντίπερα όχθη. Η Moto Guzzi συνεχίζει και χρησιμοποιεί τον ξηρό συμπλέκτη, όχι όμως πλέον σε όλα τα μοντέλα της. Χαρακτηριστικά, το νέο Mandello και το νέο Stelvio έχουν πολύδισκους, υγρούς συμπλέκτες. Μοντέλα όπως το V85 TT και το V7 συνεχίζουν όμως και χρησιμοποιούν μονόδισκο ξηρό συμπλέκτη και αυτό έχει να κάνει με τη διάταξη του κινητήρα. Η Moto Guzzi είναι η μόνη εταιρεία αυτή τη στιγμή που φοράει εγκάρσιους κινητήρες V 90°, μια διάταξη που ευνοεί τη χρήση ενός μονόδισκου συμπλέκτη με μεγαλύτερη διάμετρο, που μπορεί να είναι ξηρός. Όμως στο εγγύς μέλλον ο ξηρός συμπλέκτης είναι πολύ πιθανό να μας αποχαιρετήσει από τις μοτοσυκλέτες παραγωγής και ίσως να υπάρχει μόνο σαν κιτ, για τους …αθεράπευτα ρομαντικούς.