Οι ταχύτητες κουμπώνουν κάπως σφιχτά, ακόμη και ...με συμπλέκτη, ωστόσο η στιβαρή αίσθηση που σου αφήνει το Kawasaki, καμουφλάρει κάπως την αίσθηση της ταχύτητας με την οποία κινείσαι.
Στην επέτειο των γενεθλίων της Kawasaki και πιο συγκεκριμένα της σειράς Ninja, που εορτάζει φέτος τα είκοσι χρόνια της, η Ιαπωνική εταιρεία κυκλοφόρησε και στην Ελλάδα το νέο ZX-10R. Πρόκειται για μία μοτοσικλέτα που φέρει της όλη την επαναστατική τεχνολογία του Akashi,
με στόχο να κατακτήσει την πρώτη θέση ανάμεσα στις καλύτερες Superbike της κατηγορίας της. Βασικά της ατού, η καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππο και ο ισχυρότερος
κινητήρας παραγωγής
στην κατηγορία των Superbike του λίτρου.
Η sport γεωμετρία του, σε συνδυασμό με την καλή κατανομή των μαζών, σου επιτρέπουν να το πλασάρεις με χειρουργική ακρίβεια στη στροφή. Ατού του αποτελεί η ακαριαία υπακοή του στις εντολές σου, καθώς "πέφτει" και κλείνει τη γραμμή του με μοναδικό τρόπο. Ωστόσο, περιορισμένη είναι η αίσθηση πρόσφυσης που σου παρέχει το εμπρός σύστημα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι παρουσιάζει τάσεις υποστροφής.
Πριν από μερικούς μήνες, βρεθήκαμε πάνω στη σέλα του ZX-10R, στα πλαίσια της επίσημης παρουσίασής του στο Miami. Από τις χιλιάδες πληροφορίες που πήραμε, μάθαμε μεταξύ άλλων ότι η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα αποτελούσε μέρος μόνο της τελικής της μορφής. Ψύλλοι μπήκαν στα αυτιά μας τότε, μιας και δεν γνωρίζαμε τι θα μπορούσε να αποφασιστεί μέχρι να βγει το μοντέλο από τη γραμμή παραγωγής. Θα ήταν πιο αργό για λόγους αξιοπιστίας, θα ήταν εξίσου γρήγορο με αυτό που οδηγήσαμε στις ΗΠΑ; Κανείς δεν γνώριζε. Ωστόσο, μόλις χούφτωσα το γκάζι έξω από τις εγκαταστάσεις της ΤΕΟΜΟΤΟ για να κατευθυνθώ προς τα γραφεία του περιοδικού, μόνο για ένα πράγμα ήμουν εντελώς σίγουρος, ότι το ZX-10R που ήδη καβαλούσα, ήταν εξίσου ισχυρό με αυτό που είχα οδηγήσει στο Miami.
Κατ' αρχήν, η εργονομία του συνόλου είναι εκπληκτική. Η απόσταση της σέλας από τα κλιπόν είναι μικρή, το ρεζερβουάρ είναι σχεδόν εξαφανισμένο κάτω από το σώμα σου, και όσο για τον εμπρός τροχό, νομίζεις ότι βρίσκεται κάτω από το στήθος σου. Το ZX-10R είναι τόσο μικρό που μόνο όταν κατέβεις από τη σέλα του καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για χιλιάρι. Τα μαρσπιέ είναι ακριβώς εκεί που τα θέλεις, τοποθετημένα ψηλά μεν αλλά όχι προς τα πίσω, έτσι ώστε να μπορείς να ασκείς τις κατάλληλες πιέσεις. Καλή για τα δεδομένα της κατηγορίας είναι και η θέση του συνεπιβάτη, με το ρεζερβουάρ να βρίσκεται πιο κοντά για να στηρίζει τα χέρια του και με τα μαρσπιέ να είναι τοποθετημένα σε τέτοιο σημείο ώστε να μην κουράζουν υπερβολικά τα κάτω άκρα του.
Ο κινητήρας μαρτυρά τη δυναμή του από τον υπέροχο ήχο που φθάνει στα αυτιά σου από την εξάτμιση, παρά το γεγονός ότι είναι καλά φιμωμένη. Τσιμπάς το μαλακό συμπλέκτη και κουμπώνεις την πρώτη, η οποία συνοδεύεται από έναν μηχανικό ήχο που μόνο συμπαθητικός δεν είναι. Ξεκινάς, και το Kawasaki ορμάει κυριολεκτικά να ρουφήξει την άσφαλτο. Η κάθε γκαζιά σου συνοδεύεται από τον αχόρταγο ήχο του ram air, ενώ τα σωθικά σου συρρικνώνονται από την πίεση που νιώθεις να σου ασκείται. Η ισχύς του δεν κρύβεται, ούτε το ZX-10R θέλει φυσικά να την κρύψει, μιας και ανυπόμονα επεδίωκε εδώ και χρόνια να ανέβει στην κορυφή των Superbike του λίτρου. Ξεδιπλώνει την ισχύ του από το ρελαντί, στις 4.000 σ.α.λ. τρίζει τα δόντια του και πάνω από τις 9.000 σ.α.λ. θα χρειαστείς "καρδιοσυχνόμετρο" για να σιγουρευτείς για την κατάσταση της καρδιάς σου… Οι ταχύτητες κουμπώνουν κάπως σφιχτά, ακόμη και ...με συμπλέκτη, ωστόσο η στιβαρή αίσθηση που σου αφήνει το Kawasaki, καμουφλάρει κάπως την αίσθηση της ταχύτητας με την οποία κινείσαι. Άμεσα διαπιστώνεις ότι τα προπορευόμενα οχήματα καταφθάνουν προς τα εσένα σαν βολίδες…
Με το δείκτη του δεξιού χεριού πιέζεις έντονα τη μανέτα και τότε νιώθεις σαν να πέταξες άγκυρα στο οδόστρωμα, καθώς η κοιλιά σου έχει κολλήσει στο ρεζερβουάρ και οι βολβοί των ματιών σου έχουν πεταχτεί έξω, από την ισχυρή επιβράδυνση. Το σύστημα πέδησης του ZX-10R είναι αναμφισβήτητα ισχυρό. Στην αρχή της διαδρομής της μανέτας παρουσιάζει κάποιο κενό χωρίς να επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα.
Στη συνέχεια, όμως, γίνεται πολύ ισχυρή η απόδοσή του, παρά το γεγονός ότι δεν έχει την ακαριαία απόκριση και την άριστη αίσθηση που παρουσιάζει το αντίστοιχο σύστημα του R1. Το πίσω φρένο είναι ισχυρό, προοδευτικό, με καλή αίσθηση και δεν μπλοκάρει εύκολα.
Στα συνεχόμενα στροφιλίκια, το ZX-10R δεν θα φέρει καμία αντίρρηση. Με το πιο κοντό μεταξόνιο στην κατηγορία και με τη γωνία κάστερ των 24 μοιρών, πλασάρεται εύκολα από τη μία στροφή στην άλλη. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με τη σκέψη, και εσύ καταφέρνεις και διορθώνεις την κλίση του και την τροχιά του μέσα στη στροφή με μοναδική ευκολία. Παρ' όλα αυτά, το εμπρός σύστημα δεν παρέχει καλή αίσθηση όσον αφορά την πρόσφυση του εμπρός τροχού.
Μπορεί να μην παρουσιάζει τάσεις υποστροφής, αλλά η περιορισμένη αίσθηση που σου αφήνει κάποιες στιγμές, σου κόβει την ανάσα καθώς βουτάς στη στροφή. Από την άλλη, η προστασία που παρέχεται από τον αέρα, και ιδιαίτερα στα πόδια, είναι καλή. Από το κάτω μέρος του φέρινγκ διαφεύγει η θερμότητα του μοτέρ, που όταν κινείσαι μέσα στην πόλη γίνεται έντονη, με τις κνήμες σου να ζεσταίνονται σε υπέρμετρο βαθμό.
Εκτός πόλης, ωστόσο, δεν ασχολείσαι καθόλου με τέτοιες λεπτομέρειες. Στις ανοιχτές διαδρομές χαίρεσαι να ακούς το μοτέρ να ουρλιάζει και το στροφόμετρο να τρελαίνεται με τις συνεχείς αλλαγές στις ενδείξεις του. Στο ψηφιακό του κοντέρ θα δείξει τελική 297 χλμ./ώρα, ωστόσο, αυτό που σε συναρπάζει περισσότερο είναι ο τρόπος με τον οποίον επιταχύνει. Να φανταστεί κανείς ότι πριν από μια δεκαετία, τέτοιες επιδόσεις είχαν -σχεδόν- μόνο οι αγωνιστικές μοτοσικλέτες του World Superbike.
Από τεχνικής πλευράς
Η δυναμική εμφάνιση της Kawasaki στην κατηγορία των Superbike του λίτρου είναι περισσότερο ισχυρή από όσο θα περίμενε κανείς. Το νέο ZX-10R διαθέτει την καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππο σε σχέση με τον ανταγωνισμό, γεγονός που το θέτει στην κορυφή της κατηγορίας, τουλάχιστον από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών.
Προτεραιότητα δόθηκε στην κατασκευή του πλαισίου, το οποίο αποτελείται από χυτά και πρεσαριστά τμήματα. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο παραγωγής, Manabu Shino-bu, αρχικά σχεδιάστηκε το πλαίσιο του ZX-10R και στη συνέχεια προέβησαν στη σχεδίαση του μοτέρ, προκειμένου η μοτοσικλέτα να έχει sport συμπεριφορά και εκρηκτικές επιδόσεις, αντίστοιχα. Το πάχος των χυτών τμημάτων φθάνει τα 2.5 χιλ., συνδυάζοντας τη μέγιστη αντοχή με το μικρότερο δυνατό βάρος. Από το αγωνιστικό ZX-RR των MotoGP, έχει δανειστεί τις βασικές αρχές της αρχιτεκτονικής του πλαισίου, όπου έχει διατηρηθεί μικρή η απόσταση μεταξύ του λαιμού και της έδρας του ψαλιδιού, ώστε να δημιουργηθεί ένα συμπαγές σύνολο που να παρουσιάζει άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού. Ο συνδυασμός του κοντού μεταξονίου και του μεγάλου ψαλιδιού μειώνει τις δυνάμεις που ασκεί ο κινητήρας (μέσω της αλυσίδας) στην πίσω ανάρτηση, με την τελευταία να έχει καλύτερη συμπεριφορά κατά την επιτάχυνση. Το βάρος του νέου γεφυρωμένου ψαλιδιού είναι περίπου ίδιο με του ZX-6R.
Ο κινητήρας σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να χωρέσει στο νέο πλαίσιο, ωστόσο, είναι τοποθετημένος κάτω από αυτό και όχι μέσα σ' αυτό. Είναι τετρακύλινδρος εν σειρά και το μπλοκ των κυλίνδρων αποτελεί ενιαίο τμήμα με το άνω μέρος των κάρτερ. Η κεφαλή διαθέτει βαλβίδες τιτανίου, ενώ οι αυλοί εισαγωγής έχουν λειανθεί για καλύτερη ροή του μείγματος. Ατού του αποτελεί η νέα μονάδα ηλεκτρονικού ψεκασμού της Mikuni, που διαθέτει τέσσερα σώματα, διαμέτρου 43 χιλ. με μπεκ αυτοκινητιστικού τύπου, που ενισχύουν τις επιδόσεις, διατηρώντας ταυτόχρονα την κατανάλωση, αλλά και την εκπομπή των βλαβερών ρύπων, σε χαμηλά επίπεδα. Επιφανειακή σκλήρυνση έχουν δεχθεί οι καδένες των εκκεντροφόρων, όπως επίσης και οι επιφάνειες επαφής των πλήκτρων, με στόχο την καλύτερη λειτουργία τους στις υψηλές στροφές, καθώς και προς μείωση των φθορών. Τα σφυρήλατα πιστόνια έχουν συμπαγείς διαστάσεις, μικρό βάρος και κοντή φούστα, ενώ η επίπεδη επιφάνειά τους συντελεί θετικά στην καλύτερη καύση του μείγματος. Τα καυσαέρια εξέρχονται από την 4-1 εξάτμιση τιτανίου που διαθέτει οβάλ σιγαστήρα κατασκευασμένο από τιτάνιο, όπου μόνο το περίβλημά του είναι αλουμινένιο ώστε να διατηρηθεί το κόστος σε χαμηλά επίπεδα. Το "παρών" δηλώνει και το σύστημα του ρυθμιζόμενου αντιμπλοκέ συμπλέκτη (Adjustable back torque limiter), που υπόσχεται να περιορίσει τις αναπηδήσεις του πίσω τροχού κατά την επιβράδυνση. Επίσης, μελέτες έχουν γίνει μέσω προσομοιώσεων σε υπολογιστή για τις αναπηδήσεις του λιπαντικού στο κάτω μέρος του μοτέρ, προκειμένου να σχεδιαστεί κατάλληλα ο συγκεκριμένος χώρος για την όσο το δυνατόν καλύτερη ψύξη του λιπαντικού.
Οι αναρτήσεις προέρχονται από την Kayaba και είναι πλήρως ρυθμιζόμενες. Το πιρούνι διαθέτει επιφανειακή επίστρωση DLC (Diamond-Like Carb-on), που κάνει πιο ομαλή τη λειτουργία του. Τα φρένα προέρχονται από την Tokico και είναι ακτινικής στήριξης, εφοδιασμένα με δίσκους 300 χιλ. τύπου μαργαρίτα (που είναι κατασκευασμένοι από την Sun Turr) και 4 αυτόνομα τακάκια. Ο πίσω δίσκος των 220χιλ. συμπιέζεται από δαγκάνα ενός εμβόλου.
Στον τομέα της αισθητικής, το νέο ZX-10R επιδεικνύει το επιθετικό του στιλ και την αιχμηρή σχεδίασή του, που έχει τις ρίζες της στο ZX-RR. Πρωτότυπος είναι ο αεραγωγός του ram air, όπως και τα ενσωματωμένα φλας, χωρίς να αποτελεί εξαίρεση το LED πισωφάναρο. Το ταμπλό των οργάνων είναι σχεδόν όμοιο με του 600, ενώ ο κεντρικός διακόπτης διαθέτει immobiliser.
Γαζώνει στην πίστα
Αναμφισβήτητα, το νέο Kawasaki αποτελεί την ισχυρότερη Superbike παραγωγής. Ωστόσο, είναι σχεδόν αδύνατο να το χαρεί κανείς και να δοκιμάσει τα όριά του στο δρόμο, καθώς τις μοναδικές χάρες του τις ξεδιπλώνει ολοκληρωτικά μέσα στην πίστα. Ακόμη και στην ιδιόρρυθμη πίστα του Homestead στο Miami, διαπίστωνες την εκπληκτική ευκινησία του. Το γεγονός που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν η μοναδική ικανότητά του να αυξάνει την κλίση του καθώς πλησίαζες στην κορυφή της στροφής. Όταν ήθελες να αλλάξεις γραμμή και να κλείσεις την τροχιά σε στροφή με φουρκέτα που προοδευτικά γινόταν πιο κλειστή, το Kawasaki υπάκουε στις εντολές σου χωρίς να εμφανίζει την τάση να διπλώσει τον εμπρός τροχό. Η νέα δομή του πλαισίου ενισχύει σημαντικά τη σταθερότητα του συνόλου και το ZX-10R είναι στιβαρό και ακλόνητο στην ευθεία, με οποιαδήποτε ένδειξη στο ταχύμετρο. Η πίσω ανάρτηση βάζει σωστά την ισχύ της στην άσφαλτο, χωρίς να εμφανίζει ταλαντώσεις. Ο πρωτοποριακός συμπλέκτης συντελεί θετικά στην επιβράδυνση, εφόσον περιορίζει σε σημαντικό βαθμό τις αναπηδήσεις του τροχού. Στις απαιτητικές συνθήκες της συγκεκριμένης πίστας, το νέο πλαίσιο του Kawasaki δεν εμφάνιζε καμία απολύτως αστάθεια, καμία ταλάντωση και κανένα κούνημα. Η σιγουριά που σου έδινε ήταν μοναδική και έπειτα από κάθε γύρο σε προκαλούσε να δοκιμάσεις τα όριά σου, αλλά και τα όρια της νέας ZX-10R.