Υποψηφιότητα για χρυσό φοίνικα |
Aprilia Dorsoduro 750 Factory / Shiver 750 |
Διαβάστηκε από 13247 αναγνώστες
|
|
|
Δύο από τα πλέον εμπορικά μοντέλα της ιταλικής φίρμας μάς αποκαλύφθηκαν και φανέρωσαν τις
δυνατότητές τους στους ορεινούς δρόμους των Καννών. Η Factory έκδοση του Dorsoduro και η ανανεωμένη του Shiver αποτελούν δύο νέες μοτοσικλέτες που θέτουν υποψηφιότητα για το χρυσό φοίνικα…
|
|
|
Το Dorsoduro και το Shiver είναι δύο πολύ σημαντικά μοντέλα για την
Aprilia. Ουσιαστικά, αποτελούν τις δύο από τις τρεις (η τρίτη είναι το mana) πρώτες μοτοσικλέτες της νέας εποχής του ιταλικού εργοστασίου, οι οποίες κατασκευάστηκαν με την in house φιλοσοφία που διέπει πλέον την εταιρεία. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα περισσότερα τμήματα των μοτοσικλετών είναι made in Aprilia, περιορίζοντας στο ελάχιστο τους εξωτερικούς προμηθευτές, με σκοπό να ακολουθούν 100% τη φιλοσοφία του εργοστασίου του Noale.
Μπορεί το ρόλο της ναυαρχίδας στην γκάμα του ιταλικού εργοστασίου να έχει πάρει δικαίως το RSV 4, αλλά οι πωλήσεις είναι εκείνες που στηρίζουν ουσιαστικά μια εταιρεία και σε αυτόν τον τομέα, το Shiver αλλά και το Dorsoduro τα έχουν καταφέρει περίφημα. Αυτός είναι και ο λόγος που η Aprilia δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια και επενέβη για άλλη μια φορά στην ανανέωση τόσο του Shiver (3ης γενιάς, στα αντίστοιχα χρόνια ύπαρξής του) όσο και στη δημιουργία μιας παράλληλης έκδοσης βασισμένης στο απλό Dorsoduro, της Factory. Τα δύο μοντέλα, αν και μοιράζονται αρκετά κοινά αξεσουάρ (κινητήρα, πλαίσιο), έχουν διαφορετική φιλοσοφία, τόσο αναμεταξύ τους όσο και με τον άμεσο ανταγωνισμό τους, με αποτέλεσμα να ξεχωρίζουν. Πάμε να δούμε όμως τι διαφορετικό φέρει το Dorsoduro Factory σε σχέση με την απλή έκδοσή του και τι αλλαγές έχει υποστεί το νέο Shiver.
Dorsoduro 750 Factory: Carbonio…
Η Aprilia θα μπορούσε κάλλιστα να ονομάσει το σπέσιαλ Dorsoduro της, αντί για Factory, Carbonio. Όπως ίσως καταλάβατε, το Factory είναι λες και η Aprilia πήρε ένα απλό Dorsoduro και το βούτηξε σε ένα μπάνιο με ζεστό carbon. Τα πλαϊνά τμήματα του ψυγείου, το εμπρός φτερό και τα προστατευτικά των καλαμιών έχουν αντικατασταθεί και από πλαστικά στην έκδοση Factory πλέον είναι ανθρακονημάτινα. Ωστόσο, η ιταλική εταιρεία δεν έμεινε μόνο σε αυτές τις αλλαγές όσον αφορά στο
Factory.
Οι αναρτήσεις πλέον είναι πλήρως ρυθμιζόμενες, οι δαγκάνες και οι δίσκοι του απλού μοντέλου έχουν αντικατασταθεί από ένα σετ της Brembo, ενώ στα ψιλά γράμματα αναφέρεται και η προσθήκη μιας προστατευτικής ποδιάς στο δεξί καπάκι του
κινητήρα…
Κινητήρας: Με Ride By Wire δεύτερης γενιάς
Ο κινητήρας του Dorsoduro είναι made in Aprilia και για πρώτη φορά έκανε τη δημόσια εμφάνισή του στο Shiver. Τεχνολογικά, ο εν λόγω κινητήρας είναι ιδιαίτερα προηγμένος, φέροντας μια σειρά καινοτομιών που δύσκολα συναντάμε σε δικύλινδρους τέτοιου κυβισμού. Το σύστημα Ride By Wire (2ης γενιάς, παρακαλώ!) και η επιλογή τριών διαφορετικών χαρτογραφήσεων είναι μερικές από αυτές. Αν και με δύο λιγότερους κυλίνδρους (με περιεχόμενη γωνία μεταξύ τους τις 90 μοίρες), τα μέγιστα νούμερα ιπποδύναμης και ροπής είναι πολύ κοντά με εκείνα του τετρακύλινδρου ανταγωνισμού. Οι 92 ίπποι στις 8.750 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή των 8,2 kgm στις 4.500 σ.α.λ. καταφέρνουν να κινήσουν το Dorsoduro Factory δυναμικά.
Αναρτήσεις: Full Adjustable
Η ουσιαστικότερη διαφοροποίηση ανάμεσα στο Dorsoduro Factory και εκείνο της απλής έκδοσης εντοπίζεται στο σύστημα απόσβεσής τους. Το πιρούνι ανήκει στην Sachs και είναι ανεστραμμένο με διάμετρο 43 χιλ. Στο πνεύμα της ιδιαίτερης έκδοσης του Dorsoduro, το πιρούνι απέκτησε ρυθμίσεις σε όλες τις παραμέτρους του και πλέον ο αναβάτης μπορεί να επέμβει τόσο στην προφόρτιση του ελατηρίου του όσο και στην απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς. Το πίσω αμορτισέρ προέρχεται από τον ίδιο προμηθευτή και είναι επίσης καινούργιο. Το δοχείο αζώτου είναι ξεχωριστό από το υπόλοιπο σώμα του αμορτισέρ, για σταθερή απόδοση ακόμα και στην πολύωρη χρήση. Επίσης, οι παράμετροι επέμβασης στη λειτουργία του είναι πλήρεις, διαθέτοντας ρυθμίσεις στην προφόρτιση του ελατηρίου, στην απόσβεση συμπίεσης και στην απόσβεση επαναφοράς. Τέλος, στα πρότυπα της σχολής των Supermoto, η διαδρομή που παρέχει το σύστημα απόσβεσης του Dorsoduro τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω τροχό είναι 160 χιλ.
Φρένα: Με την υπογραφή του κορυφαίου κατασκευαστή
Όπως προαναφέραμε, την κατασκευή των νέας γενιάς μοτοσικλετών της Aprilia διέπει η in house φιλοσοφία. Ωστόσο, όταν βγάζεις στην αγορά μια έκδοση που της δίνεις το βαρύ τίτλο Factory, δεν μπορείς παρά να την έχεις εξοπλίσει με κορυφαίο περιφερειακό εξοπλισμό. Αυτό ακριβώς έγινε και στο σύστημα πέδησης του
Dorsoduro Factory. Οι εμπρός δαγκάνες αντικαταστάθηκαν από τετραέβολες της Brembo, οι οποίες συνεργάζονται με νέους δίσκους, τύπου μαργαρίτα, 320 χιλ. Αλλαγές στο πίσω φρένο σε σχέση με την απλή έκδοση βρίσκουμε στο δίσκο που διατηρεί την ίδια διάμετρο (240 χιλ.), αλλά έχει αποκτήσει και αυτός με τη σειρά του κυματοειδές σχήμα.
Θέση οδήγησης/άνεση: Αν και επιθετικό, είναι άνετο
Το Dorsoduro Factory είναι μια διασκεδαστική μοτοσικλέτα με διευρυμένες δυνατότητες. Η σέλα του, αν και σκληρή, διαθέτει καλή σχεδίαση που δεν θα κουράσει τόσο εύκολα. Επίσης, η επίπεδη σχεδίασή της παρέχει τη δυνατότητα στον αναβάτη να μετατοπίσει το βάρος του εμπρός-πίσω, γεγονός ιδιαίτερα χρήσιμο όταν οι ρυθμοί ανέβουν. Το τιμόνι είναι πλατύ και παρέχει εξαιρετικό μοχλό, ενώ το ύψος του είναι στο σημείο ακριβώς που τα χέρια του αναβάτη θα προφορτίσουν τον εμπρός τροχό, δίχως όμως να δώσουν άβολη κλίση στη μέση του. Τα μαρσπιέ είναι τοποθετημένα λίγο πιο πίσω σε σχέση με μιας αμιγώς χωμάτινης μοτοσικλέτας supermoto, αλλά παρέχουν πιο ετοιμοπόλεμη στάση στα κάτω άκρα.
Τέλος, το μασκάκι που συνοδεύει το εμπρός φανάρι, δεν θα καταφέρει και πολλά σε ό,τι αφορά την προστασία του αναβάτη από τα στοιχεία της φύσης.
Οδηγώντας: Street και Supermoto
Το Dorsoduro Factory είναι ένα διασκεδαστικό μοντέλο με διευρυμένες δυνατότητες. Φέρει επιθετικά χαρακτηριστικά στη σχεδίασή του και ατίθασο χαρακτήρα, που όμως με μικρές υποχωρήσεις θα μπορέσει να σας εξυπηρετήσει και στις καθημερινές σας μετακινήσεις. Ο κινητήρας με το 2ης γενιάς Ride by wire σύστημα δείχνει να έχει ξεπεράσει τις εφηβικές "ασθένειες" του παρελθόντος. Η λειτουργία του παραμένει ατίθαση, αλλά οι τρύπες και τα ξεσπάσματα του παρελθόντος έχουν ομαλοποιηθεί αισθητά. Επικεντρώνοντας την προσοχή μας στα καινούργια στοιχεία που φέρει η Factory έκδοση σε σχέση με την απλή, η αλλαγή είναι θεαματική. Αν και δεν υπήρχαν παράπονα για το σύστημα πέδησης της απλής έκδοσης, οι νέες δαγκάνες τις Brembo είναι ικανές να "κατσαρώσουν" την άσφαλτο! Τόσο στον τομέα της δύναμης όσο και σε αυτόν της αίσθησης, τα φρένα του Dorsoduro
Factory είναι σαφώς καλύτερα από εκείνα της απλής έκδοσης. Επίσης, οι αναρτήσεις έχουν ποιοτικότερη λειτουργία και στη στοκ ρύθμισή τους από το εργοστάσιο είναι σαφώς πιο σκληρές στις αποσβέσεις τους.
Το Dorsoduro πρόθυμα αλλάζει κατεύθυνση, ενώ στην κορυφή της στροφής θα επιτρέψει στον αναβάτη του μικροεπεμβάσεις για τη βελτίωση της γραμμής του. Το πίσω αμορτισέρ, με τα αυξημένα επίπεδα πληροφόρησης που παρέχει, θα επιτρέψει ακόμα δυναμικότερες εξόδους από τη στροφή.
|
|
|
Διαφορές Dorsoduro Factory με Dorsoduro
1. Εμπρός φτερό από carbon
2. Πλαϊνά ψυγείου από carbon
3. Νέο, πλήρως ρυθμιζόμενο πιρούνι
4. Δαγκάνες της Brembo και δίσκοι wave
5. Νέο αμορτισέρ πλήρως ρυθμιζόμενο
6. Προστατευτικό καπάκι κινητήρα
|
|
Αλλαγές 750 Shiver
1. Φανάρι με ενσωματωμένη μάσκα
2. Χαμηλότερη σέλα κατά 5 εκ.
3. Αλλαγή στη θέση των μαρσπιέ
(προς τα πίσω)
4. Τιμόνι με πιο κλειστές γωνίες
5. Δίσκοι wave σχεδίασης
|
|
Οι αλλαγές στις αναρτήσεις και στα φρένα του Dorsoduro Factory ενδυνάμωσαν την οδική συμπεριφορά της μοτοσικλέτας.
|
|
Η χρήση carbon τμημάτων στο Dorsoduro Factory χάρισε στη μοτοσικλέτα ένα εξωτικό, ξεχωριστό πνεύμα στην κατασκευή.
|
|
Το πιρούνι ανήκει στην Sachs και διαθέτει όλες τις δυνατότητες εξωτερικών ρυθμίσεων.
|
|
Τα φρένα στην έκδοση Factory προέρχονται από την Brembo, ενώ οι δίσκοι έχουν wave σχεδίαση.
|
|
Το Shiver απέκτησε πιο σπορτίφ θέση οδήγησης, δίχως όμως να χάσει τη φιλική του συμπεριφορά.
|
|
Αν και μικρές οι αισθητικές αλλαγές που δέχτηκε το Shiver, το ανανέωσαν εντυπωσιακά. Ο διπλός χρωματισμός και το μασκάκι στο εμπρός φανάρι ταιριάζουν γάντι με τα επιθετικά χαρακτηριστικά της κατασκευής…
|
|
Η σχεδίαση του εμπρός φαναριού στο προγενέστερο μοντέλο ήταν εξαιρετική. Τώρα που η Aprilia το "πάντρεψε" με μάσκα, έγινε μοναδική.
|
|
Η σέλα χαμήλωσε το ύψος της από το έδαφος, μια κίνηση που σύμφωνα με την Aprilia έγινε προκειμένου να καταστεί πιο προσβάσιμη από αναβάτες χαμηλού αναστήματος και να βελτιωθεί ο έλεγχος της μοτοσικλέτας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά |
Κινητήρας |
2K, 4Τ, υ/ψ, 8β |
2K, 4Τ, υ/ψ, 8β |
Κυβισμός (κ.εκ.) |
749,9 |
749,9 |
Συμπίεση |
11:01 |
11:01 |
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) |
92/8.750 |
95/9.000 |
Ροπή (kgm/σ.α.λ.) |
8,4/4.500 |
8,25/7.000 |
Τροφοδοσία |
ψεκασμός |
ψεκασμός |
Εκκίνηση |
Μίζα |
Μίζα |
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα |
Τύπος |
Αλουμινένιο και σωληνωτο |
Αναρτήσεις |
Εμπρός |
USD, 43 χλστ. |
USD, 43 χλστ. |
Διαδρομή (χλστ.) |
160 |
120 |
Πίσω |
Αμορτισέρ με μοχλικό |
Αμορτισέρ |
Διαδρομή (χλστ.) |
160 |
130 |
Φρένα |
Εμπρός |
2Δ, 320 χλστ. |
2Δ, 320 χλστ. |
Πίσω |
Δ, 240 χλστ. |
Δ, 240 χλστ. |
Τροχοί-Ελαστικά |
Εμπρός |
120/70-17’’ |
120/70-17’’ |
Πίσω |
180/55-17’’ |
180/55-17’’ |
Διαστάσεις |
Μήκος (χλστ.) |
2.216 |
2.265 |
Πλάτος (χλστ.) |
905 |
810 |
Ύψος σέλας (χλστ.) |
870 |
800 |
Μεταξόνιο (χλστ.) |
1.505 |
1.440 |
Βάρος (κιλά) |
185 |
Δ.Α |
Ρεζερβουάρ (λίτρα) |
12 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aprilia 750 Shiver: Ακόμα πιο όμορφο
Τo Shiver αποτελεί μία από τις ομορφότερες γυμνές μοτοσικλέτες της κατηγορίας, συνεπώς ήταν δύσκολο να φανταστούμε ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο αισθητικά, πόσο μάλλον όταν αυτό έγινε με ελάχιστες επεμβάσεις από την Aprilia. Μία μάσκα που συνοδεύει πλέον τον προβολέα και η διχρωμία μαύρο-κόκκινο και ασημί-κόκκινο ήταν αρκετά ώστε το Shiver, όχι μόνο να παραμείνει ένα από τα πιο όμορφα γυμνά της κατηγορίας του, αλλά και να δείχνει αρκετά πιο ελκυστικό από το προγενέστερο μοντέλο. Οι επόμενες αλλαγές που συνοδεύουν το Shiver του 2010 είναι η πιο σπορτίφ θέση οδήγησης, ο πίσω τροχός που είναι πλέον 5,5 ιντσών και οι νέοι δίσκοι των φρένων, τύπου μαργαρίτα.
Θέση οδήγησης/ εργονομία: Περισσότερο σπορ Η Aprilia θέλησε να δώσει περισσότερα σπορτίφ χαρακτηριστικά στο Shiver και γι΄ αυτό το λόγο επενέβη στη θέση οδήγησης. Η σέλα του είναι καινούργια και διαθέτει 5 εκ. χαμηλότερο ύψος, προκειμένου να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στο Shiver ακόμα και αναβάτες χαμηλού αναστήματος. Τα μαρσπιέ μετακόμισαν πιο πίσω, ενώ το τιμόνι απέκτησε μεγαλύτερη κλίση προς τα μέσα, δημιουργώντας πιο κλειστές γωνίες στα χέρια. Σύμφωνα με την εταιρεία, η νέα αυτή θέση οδήγησης προσφέρει καλύτερο έλεγχο της μοτοσικλέτας. Τα εκατοστά αφρώδους υλικού που αφαιρέθηκαν από τη σέλα ώστε να χαμηλώσει το ύψος της, φαίνεται να έχουν επηρεάσει την άνεση, ενώ και τα άκρα του αναβάτη σχηματίζουν πλέον πιο κλειστές γωνίες.
Σχεδίαση: Super
Όχι ότι το Shiver είχε ανάγκη, αλλά φέτος η Aprilia ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Την προχωρημένη αισθητική που διέθετε ανέκαθεν το μοντέλο ήρθαν να συμπληρώσουν με τον καλύτερο τρόπο οι μικροαλλαγές που έκανε η εταιρεία. Συγκεκριμένα, το εμπρός φανάρι πλέον συνοδεύεται από ένα εντυπωσιακό μασκάκι, το οποίο εκτελεί και χρέη ανεμοθραύστη, με τη διχρωμία που πλέον συνοδεύει τις εξωτερικές επιφάνειες του Shiver να του ταιριάζει εξαιρετικά.
Πλαίσιο: Υβριδικό
Ένα από τα πολλά στοιχεία που είχαν εντυπωσιάσει στην παρουσίαση του Shiver ήταν το πλαίσιό του. Αναμφίβολα, η υβριδική σχεδίασή του, εκτός από σπάνια, είναι και ιδιαίτερα έξυπνη από πλευράς Aprilia, μιας και πάνω στο ίδιο κυρίως πλαίσιο μπορεί να χτίσει μια σειρά μοτοσικλετών με διαφορετικά χαρακτηριστικά, όπως έγινε στην περίπτωση του Dorsoduro. Και το κυριότερο, η τεχνική αυτή συνεπάγεται χαμηλό κόστος παραγωγής και ως εκ τούτου και αγοράς του τελικού προϊόντος.
Φρένα: Οι δίσκοι άνθισαν
Όπως στο Dorsoduro Factory, έτσι και στο Shiver, βρίσκουμε αλλαγές στο σύστημα πέδησης, αν και όχι τόσο εκτεταμένες. Οι συνολικά 3 δίσκοι του Shiver αντικαταστάθηκαν και πλέον διαθέτουν σχεδίαση wave ή τύπου μαργαρίτα. Το σύστημα πέδησης διακρίνεται για τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Οι εμπρός δίσκοι έχουν διάμετρο 320 χιλ. και συνεργάζονται με δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων. Στον πίσω τροχό, ο δίσκος έχει διάμετρο 230 χιλ. και διαθέτει δαγκάνα μονού εμβόλου. Τέλος, όσον αφορά στο σύστημα πέδησης, η Aprilia προσφέρει και το Shiver σε έκδοση με ABS.
Οδηγώντας: Όμορφο και χρηστικό
Το Shiver είναι μια ιδιαίτερη σχεδιαστικά μοτοσικλέτα, που όμως καταφέρνει να είναι φιλική στη χρήση. Δίχως να διαθέτει "αποστειρωμένο" χαρακτήρα, θα μπορέσει να γαλουχήσει νέους αναβάτες, την ίδια στιγμή που δεν θα δυσαρεστήσει όποιον έμπειρο αναβάτη βρεθεί στη σέλα του. Ο κινητήρας έχει "γλυκάνει" αρκετά την απόδοσή του, επιτρέποντας τις χαλαρές βόλτες.
Η νέα θέση οδήγησης, αν και πιο σπορτίφ, σε καμία περίπτωση δεν χαρακτηρίζεται ακραία και θα κουράσει μόνο η σέλα με το λιγότερο αφρώδες. Αν και πρόθυμο να πέσει στη στροφή, το Shiver θα το επιτύχει με μεγαλύτερη συμβολή του αναβάτη του απ΄ ό,τι στο Dorsoduro, ενώ και η αλλαγή γραμμής ή ταχύτητας μέσα σε αυτή θα επιτευχθεί με μεγαλύτερη δυσαρέσκεια, εν συγκρίσει πάντα με το μεγάλο supermoto "ξάδελφό" του. Τα φρένα του γυμνού της Aprilia ήταν ανέκαθεν αρκετά δυνατά, φέτος όμως διατηρώντας αυτό το θετικό χαρακτηριστικό, εμφανίζονται και περισσότερο γραμμικά στη λειτουργία τους, κάτι που για μια μεγάλη μερίδα αναβατών που θα το επιλέξουν, κρίνεται απαραίτητο.
|
|
|
|
|
|
Συμπέρασμα |
Μικρά και σταθερά βήματα |
Δίχως η Aprilia να επέμβει σημαντικά στις δύο μεσαίες μοτοσικλέτες της, κάτι που θα ισοδυναμούσε με τη δαπάνη πολλών ευρώ, κατάφερε να δημιουργήσει δύο φρέσκιες μοτοσικλέτες. Το Dorsoduro Factory με το carbon κουστούμι του ενδυνάμωσε την επιθετική αισθητική του, ενώ οι αλλαγές σε αναρτήσεις και φρένα αναβάθμισαν την οδική του συμπεριφορά. Το Shiver, από την άλλη, με μικροεπεμβάσεις στην αισθητική του, έγινε ακόμα πιο όμορφο και εντυπωσιακό, ενώ οι αλλαγές σε θέση οδήγησης και κυρίως στο ύψος της σέλας, το κατέστησαν πιο προσιτό και φιλικό σε νέους αναβάτες και σε όσους έχουν χαμηλό ανάστημα.
|
|
|
|
|
|
|
|