Τι αλήθεια μπορούσε να κάνει η Yamaha διαθέτοντας από τη μία στην γκάμα της ένα street μοντέλο στα 600 κ.εκ. που λόγω φύσης και κυβισμού παρουσιάζει εξασθενημένη απόδοση όταν το στροφόμετρό του χασμουριέται; Πώς μπορεί από την άλλη να τιθασεύσει την πολεμική φύση ενός κινητήρα που γεννήθηκε μέσα στους αγώνες και κατασκευάστηκε ώστε να εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες ανάγκες του R1; Μα, πολύ απλά, εφευρίσκει ένα νέου κυβισμού κινητήρα που καταφέρνει να συγκεντρώσει τα θετικά στοιχεία εκείνου των 600 κ.εκ., διατηρώντας ταυτόχρονα την τσαχπινιά του τετρακύλινδρου 1.000. Η χρυσή τομή βρέθηκε και ακούει στο όνομα FZ8
Το FZ8 γεννήθηκε για να αποτελέσει μια "σοφιστικέ" σφήνα ανάμεσα στα δύο "αδελφάκια" του (FZ6 και FZ1). Βέβαια, η Yamaha δεν τρελάθηκε ξαφνικά και θέλησε να δημιουργήσει έναν εσωτερικό ανταγωνισμό, απλά φιλοσόφησε καλά την κατηγορία και δημιούργησε το FZ8 ώστε να διαθέτει στα street (γυμνά και ντυμένα) την πληρέστερη γκάμα, δίνοντας την πολυτέλεια στον υποψήφιο ενδιαφερόμενο της κατηγορίας να μπορεί να επιλέξει αυτό ακριβώς που αναζητά. Η παρουσία του FZ8 δεν αλλοίωσε διόλου τις ευεργετικές entry level ιδιότητες του FZ6. Από την άλλη, δεν είναι ικανό να απειλήσει τις έντονες συγκινήσεις που μπορεί να σου προσφέρει η "σέλα" του FZ1. To FZ8 γεννήθηκε για τον πιο έμπειρο αλλά δίχως κανιβαλικές διαθέσεις αναβάτη. Αυτό, όμως, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να ανεβάσει τα ποσοστά αδρεναλίνης στο σώμα του αναβάτη του: θα κάνει σχεδόν ό,τι και ο μεγάλος του "αδελφός", αλλά λιγότερο εντυπωσιακά και με δικλίδα ασφαλείας τη μικρότερη ταχύτητα (τόσο στο κοντέρ όσο και στο σασμάν). Το μεγαλύτερο ερώτημα, εξετάζοντας το FZ8, είναι αν πρόκειται για ένα κυβισμένο 600άρι ή για ένα "κομμένο" 1000άρι, την απάντηση φυσικά να συγκλίνει περισσότερο στη δεύτερη άποψη. Αισθητική: Στα χνάρια του μεγάλου "αδελφού" Δίχως να έχει προλάβει κάποιος να κοιτάξει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του FZ8 και κατά πόσο συγκλίνουν με εκείνα του FZ1, είναι φανερό, ακόμα και σχεδιαστικά, πόσο κοντά είναι οι δύο μοτοσικλέτες.
Μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό και αδυνατείς, αν τις βάλεις δίπλα-δίπλα, να καταλάβεις ποια είναι ποια, εκτός και αν αναγνωρίσεις τις διαφορές στο εμπρός φανάρι ή το τελικό της εξάτμισης.
Φυσικά, οι λεπτομέρειες φανερώνουν και άλλες μικροδιαφορές, όπως τους μικρότερης διαμέτρου δίσκους των φρένων εμπρός (310 του FZ8, 320 του FZ1), αλλά και το διαφορετικής σχεδίασης ρεζερβουάρ, που είναι πιο στενό στην περιοχή που φωλιάζουν τα πόδια και κατά ένα λίτρο μικρότερης χωρητικότητας (17 λίτρα) από του μεγάλου "αδελφού".
Συνολικά, το FZ8 διατηρεί την muscle και επιθετική αισθητική, με την ποιότητα κατασκευής να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα. Εργονομία/άνεση: Σπορ και άνετο Η αίσθηση που σου αφήνει η θέση οδήγησης του FZ8, δίχως να διαφέρει από την αρχιτεκτονική του μεγάλου "αδελφού", είναι διαφορετική. Τα πόδια θα στηριχτούν στα μαρσπιέ σε σχετικά κλειστές γωνίες, δίχως όμως αυτό να γίνει αιτία ώστε να επέλθει πρόωρα κούραση. Η σέλα είναι φαρδιά και πλατιά, γεγονός που επιτρέπει την εύκολη μετατόπιση του σώματος του αναβάτη, τον οποίον και θα φιλοξενήσει με τον καλύτερο τρόπο πάνω της. Στη στάση που θα τοποθετηθούν τα χέρια κρατώντας το τιμόνι του FZ8, θα εκφραστούν τα πρώτα παράπονα για την εργονομία της μοτοσικλέτας. Το φαρδύ "φλατ" τιμόνι του FZ1 έχει δώσει τη θέση του στο σαφώς πιο στενό και με πιο κλειστές γωνίες του FZ8. Εύκολα συνηθίζεται, δύσκολα όμως καταφέρνει να δώσει τον πολύ καλό μοχλό, σε σχέση με εκείνο του μεγάλου "αδελφού". ¶λλο παράπονο θα ακουστεί από το συνεπιβάτη για τη θέση που του αναλογεί, με την έλλειψη χειρολαβών να την κάνει να δείχνει ακόμα πιο άβολη. Κινητήρας: Υπόδειγμα Ο κινητήρας του FZ8 είναι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της νέας μοτοσικλέτας της Yamaha. Τετρακύλινδρος σε σειρά, έχει χωρητικότητα 779 κ.εκ., κυβισμός που σύμφωνα με τη Yamaha είναι ο ιδανικός ώστε να μειώσει το χάσμα απόδοσης μεταξύ των κινητήρων των 600 κ.εκ. και των 1.000 κ.εκ. Η επιθυμητή αυτή χωρητικότητα επιτεύχθηκε από τους τεχνικούς της Yamaha μειώνοντας τη διάμετρο των εμβόλων από τα 77 χιλ. του FZ1 στα 68 χιλ. Φυσικά, αυτή η αλλαγή επέφερε και διαφορά στα μέγιστα νούμερα επιδόσεων μεταξύ των δύο κινητήρων. Η μέγιστη ιπποδύναμη του FZ8 είναι 106 ίπποι που εμφανίζονται στις 10.000 σ.α.λ., ενώ το μέγιστο νούμερο ροπής είναι 8,4 kgm στις 8.000 σ.α.λ., επιδόσεις που δεν είναι ικανές να βάλουν φωτιά στην άσφαλτο, αλλά θα πυροδοτήσουν τη διάθεση του αναβάτη του.
Το μελανό σημείο του κατά τ´ άλλα εκπληκτικού κινητήρα του FZ1, αυτό της απότομης λειτουργίας του ψεκασμού, φαίνεται ότι απασχόλησε αρκετά το επιτελείο της Yamaha. Το νέο FZ8, λοιπόν, έχει επικεντρωθεί πολύ στον τομέα της τροφοδοσίας. Τα σώματα ψεκασμού διαθέτουν δύο πεταλούδες, εκ των οποίων η μία είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Αυτό, σύμφωνα με την Yamaha, έγινε ώστε να υπάρχει ακρίβεια στην απόδοση του κινητήρα στο άνοιξε-κλείσε του γκαζιού. Επίσης, οι εισαγωγές της τροφοδοσίας διαθέτουν διαφορετικό μήκος: οι δύο εξωτερικές 124 χιλ., ενώ οι δύο εσωτερικές 150 χιλ. Σύμφωνα με το εργοστάσιο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των ποσοστών ροπής στις μεσαίες σ.α.λ. περιστροφής του κινητήρα. Αναρτήσεις / φρένα: Φιλικά και αποτελεσματικά
Το FZ8 έπρεπε να διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με το FZ1 και εκτός του φιλικότερου συνόλου, θα έπρεπε να είχε και φιλικότερη τιμή. Φυσικά, επειδή τα μικρότερης διαμέτρου έμβολα δεν μπορούν να διαμορφώσουν χαμηλότερη τιμή κατασκευής στη μοτοσικλέτα, οι περικοπές ήρθαν από το σύστημα ανάρτησης.
Το FZ8 διαθέτει ένα εντυπωσιακό οπτικά ανεστραμμένο πιρούνι 43 χιλ., που όμως δεν επιδέχεται εξωτερικές ρυθμίσεις. Το ίδιο ακριβώς μοτίβο ακολουθεί και το πίσω αμορτισέρ, που εδρεύει πάνω σε άρθρωση με το ψαλίδι. Τα φρένα αποτελούνται από δύο δίσκους 310 χιλ. εμπρός που συνεργάζονται με δαγκάνα τεσσάρων εμβόλων, ενώ ο πίσω δίσκος έχει διάμετρο 267 χιλ. και δαγκάνα ενός εμβόλου. Οδήγησης: Στα χνάρια του μεγάλου "αδελφού" Οι επιρροές από το μεγάλο "αδελφό" (βλέπε FZ1) είναι και εδώ προφανείς, οδηγώντας ακόμα και μόλις λίγα μέτρα το FZ8. Η στιβαρή αίσθηση του πολύ καλού πλαισίου γίνεται άμεσα αισθητή και έχει ως αποτέλεσμα την ανάδειξη της συμπεριφοράς του FZ8. Οι λιγότερες δυνάμεις που ασκεί ο κινητήρας του, σε σχέση με εκείνον των 1.000 κ.εκ., δεν είναι ικανές να "ρυτιδιάσουν" την τόσο καλή εικόνα που παρουσιάζει το πλαίσιο και το ψαλίδι που υπερκαλύπτει τις όποιες απαιτήσεις του συνόλου. Ο κινητήρας δουλεύει υποδειγματικά και αποδίδει όπως ακριβώς πρέπει για μια μοτοσικλέτα της κατηγορίας που καλείται να κάνει τα πάντα πιο σπιρτόζικα από οποιαδήποτε άλλη. Η λειτουργία του είναι πολιτισμένη (όχι αποστειρωμένη), όσον αφορά τόσο στον τομέα των κραδασμών όσο και στο επίπεδο του θορύβου που παράγει. Έχοντας λοιπόν τους πρώτους θετικούς οιωνούς, οι εκπλήξεις στη λειτουργία του τετρακύλινδρου 800 προμηνύονται ευχάριστες.
Η ροπή εμφανίζεται από τις πολύ χαμηλές στροφές και ο αναβάτης δεν θα χρειαστεί να πατινάρει το συμπλέκτη όταν ξεκινά από το φανάρι, αλλά και όταν ξεχαστεί μέσα στην πόλη με μία ταχύτητα πάνω. Ο ψεκασμός λειτουργεί υποδειγματικά και έτσι μπορεί να ανοιγοκλείνει το γκάζι, δίχως η παροχή της δύναμης να "χτυπάει" τον πίσω τροχό με υστέρηση ή σε κύματα. Ελαστικότητα και γραμμικότητα χαρακτηρίζουν τον κινητήρα του FZ8 και ένα ανοδικό σκαλοπάτι αύξησης της ισχύος κάνει την εμφάνισή του στις 8.000 σ.α.λ για να θυμίσει από πού προέρχεται αυτός ο κινητήρας. Οι σφιχτές αναρτήσεις προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ σπορ και καθημερινής χρήσης και τα καταφέρνουν αρκετά καλά. Θα απορροφήσουν μεγάλο μέρος των ανωμαλιών που θα συναντήσει ο αναβάτης στο δρόμο του, ενώ από την άλλη θα ανταποκριθούν και στις σπορ διαθέσεις του. Αν διέθεταν ρυθμίσεις, ίσως και να δοκιμάζαμε να ρυθμίσουμε δύο "κλικ" πιο αργά την επαναφορά του πιρουνιού.
Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό μέχρι στιγμής, το FZ8 διαθέτει εξαιρετικό πλαίσιο, εκπληκτικό κινητήρα για τη φιλοσοφία της μοτοσικλέτας, ικανοποιητικές αναρτήσεις και το μόνο που μένει να δούμε είναι πώς αποδίδει το σύστημα πέδησης. Φυσικά, δεν θα μπορούσε να απογοητεύσει, με την απόδοσή του να είναι αρμονική, φέρνοντας με τη σειρά του την ισορροπία στη συνολική συμπεριφορά του FZ8. Τα φρένα εμπρός διαθέτουν αρκετή δύναμη, που όμως φτάνει στους δίσκους γραμμικά, γεγονός που είναι θετικό σε γλιστερούς δρόμους, ενώ πολύ καλή είναι και η πληροφόρηση που παρέχουν. Θετικά συμπεράσματα μάς άφησε και η λειτουργία του πίσω φρένου, αν και με μειωμένα επίπεδα αίσθησης σε σχέση με το εμπρός.
Το FZ8 είναι ευέλικτο και θα ήταν ακόμα περισσότερο, αν το τιμόνι του διέθετε μεγαλύτερο πλάτος. Από την άλλη, το στενό τιμόνι του επιτρέπει να περνά με ευκολία ανάμεσα από τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα. Στην εθνική, αυτό που χαρακτηρίζει το FZ8 είναι η σταθερότητά του, καθώς ούτε οι πλάγιοι άνεμοι δεν είναι ικανοί να το "ταράξουν". Επίσης, το μασκάκι που υπάρχει εμπρός ακριβώς από τα όργανα, κάνει πολύ καλή δουλειά, αν αναλογιστούμε τον όγκο που καταλαμβάνει, μιας και αν ο αναβάτης ξαπλώσει πάνω στο ρεζερβουάρ, θα καταφέρνει να στείλει το μεγαλύτερο ποσοστό αέρα πάνω από το κράνος του.
Οι οπτικές ομοιότητες του FZ8 με το FZ1 είναι ολοφάνερες. Αν τα βάλετε δίπλα-δίπλα, δύσκολα θα μπορέσετε να εντοπίσετε τις διαφορές τους.
Η σέλα για τον αναβάτη είναι αρκετά άνετη. Κάτι που δεν ισχύει για εκείνη του συνεπιβάτη, με την έλλειψη χειρολαβών να δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη μετακίνησή του.
Γιατί…; Αυτό είναι το ερώτημα που γεννάται κοιτώντας το υλικό της εξάτμισης του FZ8, που αλλοιώνει την τόσο καλή εικόνα που αφήνει το μοντέλο.
Η σέλα για τον αναβάτη είναι αρκετά άνετη. Κάτι που δεν ισχύει για εκείνη του συνεπιβάτη, με την έλλειψη χειρολαβών να δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη μετακίνησή του.
Το στιβαρό πλαίσιο κάνει θαύματα, ενώ και οι αναρτήσεις, αν και υποδεέστερες του "αδελφού" μοντέλου, τα καταφέρνουν εξαιρετικά.
Το μεγάλο νέο στη δημιουργία του FZ8 είναι αυτός ο κινητήρας. Η προσεκτική μελέτη που έγινε στη ρύθμιση του ψεκασμού απέδωσε τα αναμενόμενα.
Το χρυσό χρώμα του πιρουνιού δημιουργεί όμορφη αντίθεση με το κατάμαυρο FZ8. Το σύστημα πέδησης καταφέρνει να διαθέτει δύναμη και αίσθηση.
Είτε σε χαλαρούς ρυθμούς είτε σε πιο σβέλτη οδήγηση, το FZ8 θα ανταποκριθεί πρόθυμα, καταφέρνοντας να καλύψει ένα μεγάλο εύρος χρήσεων και διαθέσεων...
Τιμή ( ευρώ)
9.440
↑Απόδοση κινητήρα
↓
Αισθητική τελικού εξάτμισης, θέση συνεπιβάτη
Χρώματα
μαύρο, λευκό, μπλέ
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
4T, 4Κ, Υ/Ψ,4Β
Κυβισμός (κ.εκ.)
779
Διάμ. x Διαδρομή (χλστ).
68x53,6
Συμπίεση (:1)
12
Ισχύς (ίπποι/σ.αλ.)
106,2/10.000
Ροπή (kgm/σ.α.λ.)
8,4/8.000
Τροφοδοσία
Ηλ. Ψεκασμός
Χωρητ. Ρεζ. / ρεζ. (λ.)
17
Κατανάλ. (λ./100χλμ.)
6
Βάρος (kg, κενό)
218 / 221 ABS
Τελ. Ταχύτητα (χλμ./ώρα)
235
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
Τύπος
Αλουμινένιο, δυο δοκών
Αναρτήσεις Ε
Ανάποδο τηλεσκοπικό
πιρούνι 43mm
Διαδρομή (χιλ.)
130
Αναρτήσεις Π
Μονό Αμορτισέρ με μοχλικό προφόρτιση
Διαδρομή
130
Φρένα Ε (χιλ.)
2Δ, δαγκάνες
4E /310 / ABS έξτρα
Φρένα Π (χιλ.)
Δ, 1E /267 / ABS έξτρα
Τροχοί-Ελαστικά
Ελαστικό Ε
120/70-17"
Ελαστικό Π
180/55-17"
Διαστάσεις
Μήκος
2.140
Πλάτος
770
Μεταξόνιο
1.460
Ύψος σέλας
815
Εξοπλισμός
ABS
o
Μίζα
•
Μανιβέλα
x
Στροφόμετρο
•
Κοντέρ
•
Ένδειξη θερμοκρασίας
•
Ένδειξη βενζίνης
•
Μερικός χιλιομετρητής
•
Φέρινγκ
x
Ρυθμιζόμενες μανέτες
•
Κεντρικό σταντ
x
Πλάγιο σταντ
•
Σχάρα
x
Κλειδαριά κράνους
x
Ρυθμιζ. εμπρός ανάρτηση
x
Ρυθμιζ. πίσω ανάρτηση
x
•: στάνταρ, o: προαιρετικός, x: δε διατίθεται
Βαθμολογία
7,50
Ενεργητική ασφάλεια
8
Οδική συμπεριφορά
8
Κινητήρας-Κιβώτιο
8
Φρένα
8
Ποιότητα κατασκευής
8
¶νεση
7
Κατανάλωση
7
Εξοπλισμός-Τιμή
6
Συμπέρασμα
Το χάσμα έκλεισε
Το FZ8 είναι η πιο φρέσκια πρόταση στην κατηγορία των naked street μοτοσικλετών. Έχοντας καταφέρει να βρει τη χρυσή τομή στην απόδοση του κινητήρα του, μεταξύ των street 600 και των μοτοσικλετών του λίτρου, αλλά και διαθέτοντας άψογο ψεκασμό, στιβαρά χαρακτηριστικά και δυναμική αισθητική, το FZ8 μπαίνει σφήνα στην κατηγορία. Φυσικά και δεν αποτελεί μια entry level μοτοσικλέτα, ενώ μπορεί να χαρίσει συγκινήσεις κοντά σε εκείνες που πρόσφερουν μοτοσικλέτες των 1.000 κ.εκ. Η τιμή του στα 9.440 ευρώ το καθιστά φτηνότερο κατά 3.000 ευρώ περίπου από το μεγάλο του "αδελφό", που θα αποτελέσει και το μεγάλο του ανταγωνιστή.