Πολύ σπάνια συναντά κανείς ένα προϊόν που να συνδυάζει όλα όσα ορίζονται ως «must» για την κατηγορία που ανήκει. Το Gamax AX430 πλησιάζει σε απόσταση αναπνοής αυτό το ιδεατό σενάριο, αποτελώντας μία από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις στα μεσαίου κυβισμού ATV.
Τιμή: 6.790 ευρώ (+): Ποιότητα κατασκευής, προβλέψιμη οδική συμπεριφορά (-): Όχι τόσο δεκτικό σε «fun» καταστάσεις
Υποψιάζεσαι…
…ότι κάτι διαφορετικό συμβαίνει με το AX430 από την πρώτη επαφή. Συνολικά, η ποιότητα κατασκευής του δεν έχει απολύτως τίποτα να ζηλέψει από τον ιαπωνικό και αμερικάνικο ανταγωνισμό. Δεν είναι μόνο η υφή και η συναρμογή των πλαστικών, δεν είναι μόνο ο αέρας πολυτέλειας που αποπνέει. Ακόμα και σε σημεία που δεν είναι άμεσα ορατά (όπως κάποιες κολλήσεις στο πλαίσιο, επί παραδείγματι), το AX430 είναι πολύ προσεγμένο, αποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι της GAMAΧ δεν προσπάθησαν απλώς να «συγυρίσουν ρίχνοντας τις σκόνες κάτω από το χαλάκι».Σχεδιαστικά, χωρίς να προτείνει κάτι ριζοσπαστικό, αποτελεί ένα απολύτως αποδεκτό για τα στάνταρτ της κατηγορίας όχημα. Όπως και να ’χει, η αλήθεια είναι ότι λυπάσαι να το λασπώσεις και να το χώσεις μέσα στα πουρνάρια! Στη σέλα του AX430 θα βολευτούν με άνεση οδηγός και συνεπιβάτης. Μπορεί οι προσφερόμενοι χώροι να μην διεκδικούν πρωτεία, αλλά κρίνονται σε κάθε περίπτωση ικανοποιητικοί. Σε ό,τι αφορά τους αποθηκευτικούς χώρους, το AX430 φέρει δύο θήκες - «τσέπες» με δίχτυ στο δεξί και στο αριστερό φτερό, ενώ κάποια μικροαντικείμενα μπορούν να τοποθετηθούν και στο ντουλαπάκι που κρύβει την τάπα βενζίνης και κλειδώνει επίσης. Δυστυχώς, όμως, κανένας από αυτούς τους χώρους δεν είναι στεγανός, οπότε αν πάτε για λασπομαχίες και «υποβρύχιες» καταστάσεις, μην τοποθετήσετε έγγραφα, κινητό και τσιγάρα εκεί. Τέλος, στο στάνταρτ εξοπλισμό του AX430 υπάρχουν δύο στιβαρές σχάρες μπροστά και πίσω, οι οποίες ανεβάζουν κατακόρυφα το δείκτη μεταφορικών δυνατοτήτων.
Λοιπές πληροφορίες και… θωράκιση!
Το πλαίσιο του AX430 δεν διαφέρει σε φιλοσοφία σε σχέση με των υπολοίπων ATV, όντας ατσάλινο, περιμετρικό, κατασκευασμένο από σωλήνες κυκλικής διατομής. Μπροστά και πίσω υπάρχουν ανεξάρτητα διπλά ψαλίδια με ρυθμιζόμενα ως προς την προφόρτιση μονά αμορτισέρ, των οποίων οι διαδρομές είναι 162 χλστ. και 195 χλστ. αντίστοιχα. Σε ό,τι αφορά τα φρένα, οι μπροστινοί τροχοί φέρουν ο καθένας από ένα δίσκο διαμέτρου 220 χλστ., ενώ οι πίσω μοιράζονται ένα δίσκο διαμέτρου 190 χλστ. Τα ελαστικά που τοποθετούνται στο AX430 είναι τα πολύ καλά MAXXIS Bighorn, σε διαστάσεις 25 x 8-12 μπροστά και 25 x 10-12 πίσω. Ο τετράχρονος, μονοκύλινδρος και υγρόψυκτος κινητήρας έχει χωρητικότητα 403 κ.εκ. και μονό επικεφαλής εκκεντροφόρο που κινεί τέσσερις βαλβίδες. Τροφοδοτείται μέσω καρμπιρατέρ 33 χλστ. της Mikuni και αποδίδει 19,8 ίππους στην «κλειστή» του μορφή, ενώ αν κάποιος προσπελάσει (εύκολα) τους περιορισμούς, η απόδοση φθάνει τους 28,5 ίππους. Το «κιβώτιο ταχυτήτων» είναι αυτόματο CVT, με επιλογές όπισθεν, νεκράς, γρήγορου και αργού, ενώ η μετάδοση (κατ’ επιλογή 2WD/4WD) γίνεται μέσω άξονα. Για την προστασία και τη θωράκιση του AX430 φροντίζει μεταλλική ποδιά που διατρέχει όλο το κάτω μέρος, ενώ υπάρχουν καλύμματα και για τα ψαλίδια.
Ποιότητα παντού…
…την οποία αντιλαμβάνεται ο οδηγός με το που θα ανέβει στο εν λόγω ATV. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με τη μεγάλη σε μέγεθος LCD οθόνη, προσφέρει πληθώρα ευανάγνωστων πληροφοριών, όπως ταχύμετρο, ένδειξη επιλεγμένης ταχύτητας, ολικό και μερικό χιλιομετρητή και (επιτέλους!) έναν αξιόπιστο δείκτη στάθμης βενζίνης. Πλαισιώνεται δε από δύο σειρές λυχνιών, ενώ η ποιότητα όλου του πάνελ συνολικά είναι πραγματικά κορυφαία! Στα ίδια πλαίσια βρίσκονται και οι διακόπτες/χειριστήρια στα άκρα του τιμονιού, με τα στοιχεία που ξεχωρίζουν να είναι ο πολύ βολικός και εύκολος στη χρήση επιλογέας 2WD/4WD (μπορείς να αλλάξεις mode εν κινήσει), καθώς και ο μοχλός του χειρόφρενου, γιατί πολύ απλά… κάνει τη δουλειά του (σε άλλα οχήματα της κατηγορίας το χειρόφρενο ήταν… εεε …κάπως). Η εκκίνηση του AX430 μπορεί να γίνει είτε μέσω της μίζας είτε μέσω του κλασικού χειροκίνητου συστήματος με το κορδόνι και μόλις ο κινητήρας τεθεί σε λειτουργία, κρατά ένα πολύ σταθερό ρελαντί. Η επιλογή σχέσης μέσω του λεβιέ στο δεξί μέρος απαιτεί τη χρήση φρένου (μανέτα ή πεντάλ) και… αποκάλυψη! Πρόκειται για έναν από τους πιο σαφείς και μαλακούς επιλογείς ταχυτήτων που έχουμε δοκιμάσει ποτέ, καμία απολύτως σχέση με το μέσο όρο των υπόλοιπων ATV που σου κάνουν τη ζωή δύσκολη μερικές φορές. Το να αλλάξεις σχέση στο AX430 δεν απαιτεί ούτε μπροστά - πίσω μέχρι που να κουμπώσει η ταχύτητα ούτε… μπράτσα. Απλά σταματάς και αλλάζεις χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα!
Ισοπεδωτής, αλλά πολιτισμένος!
Στην αναγκαστική ασφάλτινη διαδρομή μέχρι το χώμα, δύο πράγματα έκαναν εντύπωση: το σφικτό σετάρισμα των αναρτήσεων και τα εξαιρετικά φρένα. Κατά τ’ άλλα, στην περίπτωση που κάποιος χρησιμοποιήσει το AX430 για να κινείται (και) στην άσφαλτο, θα αντιμετωπίσει τους γνωστούς περιορισμούς που θέτει οποιοδήποτε όχημα αυτής της κατηγορίας. Μικρές ταχύτητες, υπομονή και ακόμα και μεγάλες σχετικά αποστάσεις μπορούν να καλυφθούν με άνεση. Μπαίνοντας στο χώμα, στην αρχή σε φλαταδούρες, το AX430 παρουσιάστηκε στιβαρό και ακριβές στην εκτέλεση των εντολών που του δίνεις. Ακολουθεί πιστά την κατεύθυνση που του υποδεικνύεις, ενώ οι σφιχτές όπως αναφέρθηκε αναρτήσεις, δεν επιτρέπουν πλεύσεις και κρατούν τον έλεγχο. Παραδόξως, όμως, η άνεση δεν «υπονομεύεται» λόγω των χαρακτηριστικών των αμορτισέρ και κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ούτε κοπανήματα ούτε απότομες αντιδράσεις πρόκειται να ενοχλήσουν τον οδηγό, ο οποίος απλώς απολαμβάνει το «σιδέρωμα» των ανωμαλιών, παραμένοντας ήρεμος. Το AX430 είναι δεκτικό σε παιχνίδια και ικανό να προσφέρει διασκέδαση, αλλά δεν σε βάζει στην πρίζα για να πηγαίνεις με το πλάι όλη μέρα, καθώς βγάζει ένα πιο σοβαρό προφίλ και το συνολικό του στήσιμο «συμμαζεύει» τις ατασθαλίες του οδηγού. Με λίγα λόγια, δεν θα διώξει την ουρά του όπως ένα αντίστοιχο όχημα με άκαμπτο άξονα πίσω. Θα το κάνει, αλλά μετρημένα. Το αντιστάθμισμα όλων αυτών βρίσκεται στην ικανότητα του AX430 να σκαρφαλώνει σε απίστευτα σημεία και να προσπερνά με μεγάλη άνεση ανυπέρβλητα φαινομενικά εμπόδια. Και όχι μόνο έχει τα φόντα να τα κάνει όλα αυτά, αλλά διατηρεί σε κάθε περίπτωση την ψυχική ηρεμία του οδηγού, αφού ούτε ζορίζεται ούτε τείνει να βγει εκτός ελέγχου. Απλά και αποτελεσματικά.
Σοβαρή πρόταση - Σοβαρός αντίπαλος
Οι αγοραστές που «ψάχνονται» στη συγκεκριμένη κατηγορία, αποκτούν άλλο ένα υποψήφιο προς εξέταση μοντέλο πριν καταλήξουν στην απόφασή τους. Το AX430 δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση εναλλακτική επιλογή έναντι του ανταγωνισμού, αλλά μια ισάξια πρόταση, την οποία θα πρέπει σίγουρα να λάβετε υπ’ όψιν πριν… βάλετε το χέρι στην τσέπη. Όπως και σε κάθε αγορά, οι λεπτομέρειες είναι αυτές που θα κρίνουν την τελική ετυμηγορία και το AX430 έχει αρκετές αρετές που μπορούν να σας δελεάσουν. Η τιμή του στα 6.790 ευρώ δικαιολογείται απόλυτα, κρίνοντας από την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής του και από τις δυνατότητές του, οπότε αν σκοπεύετε να «επενδύσετε» στη συγκεκριμένη κατηγορία, μην παραλείψετε να δείτε και την πρόταση της GAMAX. Πραγματικά αξίζει!